آفتاب
گزارش مهر/

پایان زمستان گذرانی قوهای مهاجر در تالاب‌های مازندران/ پرواز پرندگان به سرزمین های دور

پایان زمستان گذرانی قوهای مهاجر در تالاب‌های مازندران/ پرواز پرندگان به سرزمین های دور

محمودآباد - خبرگزاری مهر: هفته پیش روی، آخرین هفته حضور قوهای مهاجر در تالاب های مازندران است و این پرندگان زیبا، تالابهای استان را با همه تلخی ها و شیرینی هایش با پرواز به سرزمین های شمالی ترک می کنند و شاید دیدن دوباره برخی گونه ها برای طبیعت گردان به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهاجرت قوهای مهاجر به تالابهای سرخرود و فریدونکنار از اوایل آبانماه آغاز شد و امسال بیشتر شمار جمعیت قوها در تالابها و سایت های حیات وحش استان ثبت و ضبط شد.

اکنون با گذشت حدود پنج ماه، سفر زمستان گذرانی پرندگان زیبا و نادر در تالاب های استان به پایان رسیده و در این میان چه بسیار پرندگانی در دامگاههای صیادان و یا با استفاده از تکنولوژی روز و اسپیکر و فایل صوتی شکار شدند و دسته ای دیگر در بازارهای سنتی به فروش رفته اند.

زمستان گذرانی 565 هزار قطعه پرنده

زمستان امسال بیش از 565 هزار قطعه از 80 گونه پرندگان در 40 سایت حیات وحش استان شمارش شده اند که از نظر کمیت نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 30 درصدی مواجه بودند. برخوردهای نامهربانه با پرندگان از یکسو و خشکی و کم شدن آب خلیج و تالابها از سوی دیگر از جمله دلایل کاهش شمار این پرندگان منحصر بفرد بوده است.

از بین زیستگاههای مازندران، تالاب سرخرود امسال میزبان شش هزار قطعه قوی سپید و مهاجر بود که در اراضی شالیزاری منطقه زمستان گذرانی کردند و این را به گذران در تالابهای استان از جمله میانکاله ترجیح داده اند.

در روزهای پایانی سفر و مهاجرت، شماری از دانشگاهیان بابلسر به بازدید از قوهای مهاجر منطقه ورزامحله سرخرود رفتند.

شش هزار قطعه قو در سرخرود فرود آمدند

یدالله رنجبر رئیس محیط زیست محمودآباد در حاشیه این بازدید به خبرنگار مهر گفت: دی ماه امسال شش هزار قطعه قوی سفید در تالاب وزرا محله سرخرود زمستان گذرانی کردند.

وی قدمت تالاب سرخرود را چند صد ساله بیان کرد و گفت: به جهت صید سنتی، مردم منطقه در حفظ این تالاب ممارست کرده اند و سازمان محیط زیست در دیماه سال 91 در شهرستان محمودآباد ، اداره ای را برای رسیدگی به وضعیت محیط زیست این منطقه دایر کرده است.

وی اظهار داشت: حدود 10 سال پیش، این تالاب به صورت بین المللی ثبت جهانی شده است و از سال 86 به دلیل برودت شدید و یخ زدگی تالاب های اطراف، تالاب وزرامحله مأمن قوهای زیادی شده است.

هفته پایانی زمستان گذرانی قوهای سفید

رنجبر گفت: امسال از اول آبان تعداد 200 قطعه قو در این منطقه شروع به مهاجرت کردند و بتدریج به این تعداد افزوده شده و تا دیماه این تعداد به شش هزار قطعه رسیده است و با پایان فصل سرما در اسفند ماه تمام پرندگان به مناطق سرزمین های شمالی مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به اینکه هفته پیش روی، هفته آخر حضور قوهای زیبا در تالاب وزرامحله سرخرود است گفت: تاکنون بیش از 35 تن انواع مواد غذایی از قبیل علوفه دامی، ذرت و جو برای قوهای مهاجر توزیع شده است.

آرمان قنبری دبیر کانون حفاظت از محیط زیست دانشگاه مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از بازدید دانشجویان از تالاب سرخرود را آشنایی آنها با حیات وحش و زیبایی قوهای این تالاب بیان کرد.

فرهنگسازی برای حفظ ذخایر طبیعی

وی اظهار داشت: بازدید از ذخائر و منابع زیست محیطی می تواند در تفهیم دانشجویان برای سالم سازی و حفظ این ذخایر کمک کند، از طرفی دانشجویان پل ارتباطی دانشگاه با مردم و خانواده هستند که می توانند در حفظ محیط زیست فرهنگسازی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: مسئولان دانشگاه مازندران، با حمایت بی دریغ تمام امکانات ممکن را برای آشتی دانشجویان با محیط زیست را برای ما فراهم کرده اند.

دبیر کانون محیط زیست دانشگاه مازندران در ادامه گفت: ما از مسئولان دانشگاه در استان مازندران انتظار داریم ما را با مسئولان محیط زیست استان و کشور ارتباط دهند.

وی در پایان با اشاره به ذخیره های زیست محیطی مازندران گفت: بیاییم این ذخایر زیست محیطی را حفظ کنیم و آرزوی داشته های امروز را به دل کودکان فردا نگذاریم.

فرود 88 گونه پرندگان در مازندران

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انجام سرشماری زمستانه 88 گونه پرندگان گفت: 20 گونه کنارآبزی، 16 گونه اردکها، سه گونه قو سه گونه غاز، فلامینگو، 11 گونه پرستو و کاکایی ها، 10 گونه پرنده شکاری مثل عقابهای دریایی و .. که وابسته به تالاب هستند از دیگر گونه های شمارش شده است.

فرهاد ربیعی اظهار داشت: پلیکان سفید و خاکستری که جزو پرندگان حمایت شده و در معرض تهدید هستند از دیگر گونه هایی بود که سرشماری شدند. سایتهای سرشماری از آشوراده تا رامسر را در بر می گیرد و بیش از 20 قطعه آبندان، دامگاه های صید و .... در استان وجود دارد.

ربیعی بیان داشت: تالابهای استان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند میزبان پرندگانی از مناطق مختلف آسیای میانه و جهان هستند و امسال پنج هزار قطعه قو به تالاب سرخرود و میانکاله مهاجرت کردند.

این کارشناس بیان داشت: بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده چنگرها و اردکها بودند و گونه های خاص و کمیاب مثل آخرین بازمانده درنای سفید، پنج گونه پرندگان حمایت شده مثل قو، فلامینگوها و ... مشاهده شدند.

تالاب سرخرود هر سالانه میزبان گونه های مختلف پرندگان است که از سرزمین های شمالی سفر می کنند و در ماه پایان سال دوباره به زیستگاههای خود مهاجرت می کنند و تا زمانی دیگر باید در رویای شنیدن آوای قوهای فریاد کش لحظه شماری کنیم.

کد N135860

وبگردی