آفتاب
رییس کمیسیون تلفیق مجلس:

با ایجاد ثبات اقتصادی در کشور، اشتغال رو به بهبود است

با ایجاد ثبات اقتصادی در کشور، اشتغال رو به بهبود است

تهران – ایرنا- رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کشور نشان می دهد که ثبات اقتصادی پدید آمده و وضعیت اشتغال در سال آینده رو به سمت بهبود است .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم روز پنجشنبه در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری به تبیین بحث بودجه سال 93 و تغییر و تحولات در این رابطه پرداخت.

مصباحی مقدم درباره بحث بودجه سال 93 افزود: فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و 400 هزار بشکه میعانات گازی و هر بشکه نیز یکصد دلار و هر دلار 2650 تومان در بودجه 93 پیش بینی شده است به امید این که بتواند نرخ ارز را هم به سمت روندی کاهشی ببرد.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم دولت از فروش نفت در بودجه عمومی پیش بینی شده در واقع حدود 52 و نیم دهم درصد است و مابقی آن سهم صندوق توسعه ملی، نفت و 2 درصد آن نیز سهم مناطق محروم و نفتی است.

مصباحی مقدم تأکید کرد: با روندی که توضیح داده شد اتکای بودجه به نفت به صورت نسبی کاهش پیدا می کند و عدم اتکا به نفت نیز از سیاست های کلانی است که مقام معظم رهبری نیز مکرر بر آن تأکید داشتند.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در بودجه 93 به تولید ملی و حماسه اقتصادی توجه شده است، گفت: اتکا به منابع داخلی، توجه به اقتصاد مقاومتی، توجه به حساب صندوق توسعه ملی، دل نبستن به بیگانگان و حمایت از تولید داخلی مد نظر بوده است.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت های داخلی موضوعی است که هم برای تحقق حماسه اقتصادی و هم اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است؛ بنابراین در بودجه سال 93 از منابع صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری 3 و نیم میلیارد دلار به بانک های دولتی داده شد تا بانک های دولتی راهشان برای دادن تسهیلات بیشتر به صورت ارزی باز شود.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در بودجه 93 به آن توجه شده موضوع دل نبستن به مذاکرات بوده و اتکا به این موضوع نداشتن یکی از محورهای اصلی تصویب لایحه بوده است.

مصباحی مقدم اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که در بودجه بدان توجه شده است، موضوع بهداشت و سلامت همگانی بود که برای این منظور مقرر شد از محل مالیات و ارزش افزوده که سالانه یک درصد همراه عوارض رشد می کند به تأمین بیمه خانواده های ساکن در شهرهای زیر 20 هزار جمعیت و روستاها اختصاص داده شود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: برای خانواده های تحت کمیته امداد و همچنین زنان خانه دار نیز ارقامی دیده شده است و تحت این پوشش بیمه قرار می گیرند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اختصاص صد میلیارد تومان برای بهسازی روستاها، صد میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها، 120 میلیارد تومان برای سرانه مدارس، 20 میلیارد تومان برای طرح های عشایری سراسر کشور، 60 میلیارد تومان برای کمک های آبیاری تحت فشار در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به تمام دستگاه های اجرایی اجازه داده شد که طرح های نیمه تمام زیر 50 درصد خود را به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار کنند که اگر به بخش تعاونی کارکنان واگذار شود از 10 درصد تخفیف نیز برخوردار خواهد بود که این تقویت بخش تعاون کشور است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به تقویت بنیه دفاعی نیز در بودجه سال 93 اشاره و اظهار کرد: تقویت بنیه دفاعی کشور که در شرایط تهدید از ناحیه دشمن برای ما مهم بود؛ بنابراین علاوه بر بودجه ارتش، سپاه و بسیج که دولت پیشنهاد کرده بود ما مبلغی را نیز برای تقویت بنیه دفاعی کشور در نظر گرفتیم.

مصباحی مقدم به تشریح اهمیت بنیه دفاعی کشور پرداخت و گفت: تقویت بنیه دفاعی کشور، به تولید سخت افزارهای نیروهای مسلح و بالا بردن قدرت دفاعی کشور کمک می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این اظهار نظرها 7 هزار و 500 میلیارد تومان علاوه بر تمام بودجه هایی که بخش دفاعی کشور دارد جهت تقویت بنیه دفاعی اختصاص داد که بدین ترتیب جواب دندان شکنی به دشمنان دادیم.

مصباحی مقدم درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز اظهارداشت: آنچه که در تبصره 21 در خصوص هدفمندی یارانه ها آمده، اختصاص 63 هزار و 200 میلیارد تومان منابع مربوط به هدفمندی یارانه ها بود که 11 هزار و 200 میلیارد تومان از این مبلغ در بودجه دولت برای یارانه برق دیده شده است.

وی افزود: فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصلاح قیمت های انرژی و پرداخت یارانه ها است که باید بین خانوارها توزیع شود؛ در بودجه سال 93 مقرر شد که دولت از متقاضیان دریافت یارانه نقدی اطلاعات بگیرد و بنابر تقسیم بندی یارانه لازم را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: این اعداد و ارقام برای پرداخت یارانه ها نیازمند یک کار کارشناسی است و حتما باید تمام خانوارهایی که زیر خط فقر هستند پوشش داده شوند.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد : در بودجه سال آینده مصوب شد که خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد (ره) و بهزیستی حداقل سرانه 80 هزار تومانی دریافت کنند و بخشی از جامعه نیز همانند گذشته یارانه بگیرند و غیر نیازمندها نیز مشمول یارانه پرداخت هدفمندی یارانه ها نمی شوند.

مصباحی مقدم با بیان این که کمک ها به خانوارها به سمت کمک های غیرنقدی سوق پیدا می کند، خاطرنشان کرد: آنهایی که جوان بیکار و یا متقاضی کار را دارند مشمول بیمه بیکاری می شوند.

وی با بیان این که فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصلاح قیمت های انرژی و یارانه هایی است که باید بین خانوارها توزیع شود؛ ادامه داد: در بودجه سال 93 مقرر شد که دولت اطلاعات متقاضیان نیازمند را جمع آوری کند تا به آنها یارانه بپردازد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید این متقاضیان نیازمند را تعریف کند و حداقل حقوق و درآمدی را مدنظر قرار دهد که این عدد و رقم نیازمند یک کار کارشناسی است و حتما باید تمام خانوارهایی که زیر خط فقر هستند پوشش داده شوند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: در بودجه سال 93 مصوب شد که خانوارهایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی حداقل سرانه آنها 80 هزار تومان شود یعنی تصمیم گرفته شد نیازمندترها سهم بیشتری کسب کنند و غیر نیازمندها نیز مشمول یارانه پرداخت هدفمندی یارانه ها نشوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس تاکید کرد: دولت از الان چهار ماه فرصت دارد تا خانواده های مورد نظر را شناسایی و به بخش تولید کمک و آیین نامه های مربوطه را تصویب کند و در عین حال از مجموعه نخبگان برای بهتر شدن هدفمندسازی یارانه ها بهره گیرد تا انشاءالله اول تیرماه سال آینده (1393) امکان اجرای قانون فراهم شود.

مصباحی مقدم درباره سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و اصلاح بودجه 93 نیز گفت: من عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و در جریان تصویب سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده ام لذا آنچه تصویب شده این سیاست ها را در این قانون حتی الامکان در نظر گرفته شده است و جهت گیری ما نیز بر این اساس بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر که سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است اگر ضرورتی باشد اصلاح را انجام خواهیم داد اما در کمیسیون تلفیق نیز مبنای خود را براساس اقتصاد مقاومتی گذاشتیم و این هدف را در بودجه 93 دنبال کردیم.

نماینده مردم تهران درباره افزایش حامل های انرژی و اثر تورمی آن نیز گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی شاید تنها باعث افزایش 4 تا 5 درصدی تورم شود اما فواید زیادی همچون جلوگیری از قاچاق سوخت، بهینه شدند مصرف و بالا رفتن فرهنگ مصرف حامل های انرژی را به دنبال دارد.

مصباحی مقدم با اشاره به مصرف بی رویه حامل های انرژی در کشور و مقایسه آن با سایر کشورهایی آسیایی و اروپایی گفت: با موعظه و یا نصیحت این مصرف بهینه نمی شود و راه آن مشخص شده است.

وی با بیان این که در زمینه بنزین و گازوئیل با رشد قاچاق مواجه هستیم خاطرنشان کرد: قیمت بنزین در ایران لیتری 700 تومان اما در ترکیه 8 هزار تومان است که این موضوع نشان می دهد در این کشور انگیزه قاچاق بالا است و لذا برای جلوگیری از مصرف بیشتر، قاچاق و واردات بیشتر گازوئیل و بنزین این کار را انجام می دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قیمت ها گفت: ما باید به گونه ای اصلاح قیمت را انجام دهیم که از طرفی فقرا پوشش داده شوند که این را با هدفمندی و توزیع یارانه ها پوشش خواهیم داد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: باید مردم را به سمت مصرف کمتر هدایت کنیم و افزایش تورم ناشی از افزایش قیمت ها نباید از تزریق پول اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خاطر نشان کرد: هیچ کس دوست ندارد پس از افزایش حامل های انرژی قیمت ها بالا برود اما در حال حاضر سه سال است که قیمت حامل های انرژی اصلاح نشده است و دولت قبل هم این کار را انجام نداد.

مصباحی مقدم با بیان این که در زمینه افزایش قیمت حامل های انرژی باید همه جوانباز جمله هزینه ها، مصارف و آلودگی هوا را در نظر بگیریم یادآور شد: یکی از مسائلی که باعث جلوگیری از قاچاق خواهد شد افزایش قیمت حامل های انرژی است چرا که تجربه نشان داده بحث قاچاق به هر دستگاهی که سپرده شده امکان جلوگیری کامل از قاچاق سوخت وجود نداشته است.

وی با بیان این که ما 4 هزار کیلومتر مرز مشترک داریم که قاچاق از آن طریق صورت می گیرد ، گفت : قاچاق سوخت با لوله کشی از روستاهای مرزی کشورمان به داخل کشتی ها اتفاق می افتد و با اینکه دولت، نیروی انتظامی و مرزداران در این زمینه تلاش کرده اند اما قاچاق سوخت همچنان ادامه دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق درباره وضعیت اشتغال ایران در سال 93 گفت: این مسئله رو به بهبود است و شرایط نشان می دهد که ثبات اقتصادی به وجود آمده و روند اوضاع بهتر می شود لذا امیدواریم با این بودجه ای که به تصویب رسیده شاهد نرخ رشد اقتصادی باشیم و پیش بینی دولت نیز نرخ رشد 3 درصدی در سال 93 است و این در حالی است که در سال 91 ما شاهد منهای 5 و 8 دهم درصد رشد بودیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا قیمت خودرو و حقوق شاغلان مانند حامل های انرژی، جهانی نمی شود گفت: این که ما می خواهیم مردم را تنبیه کنیم تعبیر صحیحی نیست چرا که می خواهیم مردم با قیمت ها مصرف خود را تنظیم کنند و در مرحله گذشته نیز مردم خود را تطبیق دادند و 80 درصد خانوارهای ما برق و گاز خود را کاهش دادند از این رو باید استقبال کرد بنابراین اگر منابع مالی لازم را داشته باشیم در این زمینه بخیل نیستیم.

وی با بیان این که ما سیاست گذاری کرده ایم که حمل و نقل عمومی کشور 70 درصد و حمل و نقل خصوصی 30 درصد شود یادآور شد: ما نیازمند منابع لازم برای توسعه هستیم لذا اصلاح قیمت باعث می شود این پول به دست آورده و آن را به این بخش اختصاص دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: نسبت به 5 سال قبل وضعیت حمل و نقل ما بهبود پیدا کرده است و مبلغ ناشی از واردات بنزین را در حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم.

مصباحی مقدم درباره سازوکار جلوگیری از افزایش تورم بیش از 5 درصدی در سال آینده گفت: اصلاح دور اول قیمت ها تورم آنچنانی نداشت و این تورم پس از حدود یک سال شروع کرد به رشد کردن و ناشی از تحریم های ارز و ضعف مدیریت بانک مرکزی بود که آن را مدیریت نکرد و نکته سوم نیز استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه ها بود.

وی ادامه داد: تدبیر دولت این است که حامل های انرژی برای تولیدکنندگان بالا نرود تا روی محصولات آنها اثر نداشته باشد و شاید به هیچ عنوان افزایش قیمت صورت نگیرد اما آنها مصرف گازوئیل و گاز دارند که قابل کنترل است.

رئیس کمیسیون تلفیق افزود: این پیشنهادات به دولت شده است که افزایش قیمت را در بخش تولید انجام ندهد بلکه در بخش مصرف قرار دهد چرا که قابل تحمل تر است.

سیام**7261**1478
کد N135311

وبگردی