آفتاب
آیت الله فقیهی:

جایز نبودن استفاده از سلاح کشتار جمعی نیازمند بحث و استدلال نیست

جایز نبودن استفاده از سلاح کشتار جمعی نیازمند بحث و استدلال نیست

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه عقلای عالم قبول دارند که ظلم قبیح است، تأکید کرد: استفاده از سلاح کشتار جمعی جایز نیست و این موضوع نیازمند بحث و استدلال‌های چندانی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله محسن فقیهی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش ملی فقه هسته‌ای که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مباحثی که به نظر می‌رسد درباره موضوع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی باید مورد بررسی قرار گیرد روش استنباط احکام است، گفت: در اسلام احکام تابع مصالح و مفاسد هستند و هر حکمی که در ایران بیان شده مصلحتی پشتوانه آن حکم بوده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مرجع بیان احکام تعبدی، آیات و روایات است و احکامی همانند نماز و حج، استنباط آنها توسط آیات قرآن انجام می‌شود و احکام غیرتعبدی نیز شامل احکام تاسیسی و امضایی است.

وی عنوان داشت: احکام تاسیسی باید تابع دلیل باشد اما فراتر از احکام تعبدی و تاسیسی مسائل و احکام وضعی و امضایی است که در برگیرنده تمامی سئوالهایی است که با آن مواجه می‌شویم.

آیت الله فقیهی گفت: امروز در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف سئوال‌هایی مطرح می‌شود که حوزه علمیه باید برای آنها پاسخ‌هایی ارائه دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر در مسئله‌ای روایت و آیه‌ای وجود نداشت حکم عقل را باید پذیرفت که این امر از نظر شارع مقدس قابل قبول است و از این طریق می‌توان به سوالات مستحدثه پاسخ گفت.

همه عقلای عالم قبول دارند که ظلم قبیح است

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مسائل عقلی و عقلایی حکم ظلم است که همه عقلای عالم قبول دارند که ظلم قبیح است و شارع هم نمی‌تواند ظلم را حلال قرار دهد، افزود: یکی از مصادیق ظلم این است که انسان کسی را از بین ببرد بدون اینکه آن شخص خطایی را مرتکب شود که اگر کسی انسان بیگناهی را بکشد ظلم است.

آیت الله فقیهی حکم عدم جواز سلاح های هسته‌ای را از شمول احکام ارشادی توصیف کرد و عنوان داشت: استفاده از سلاح کشتار جمعی جایز نیست و این موضوع نیازمند بحث و استدلال‌های چندانی نیست که بخواهیم آنان را با آیات و روایات منطبق کنیم.

در بخش پایانی این همایش، چهار نفر از برگزیدگان این جشنواره به اسامی حجج اسلام محمدعلی قاسمی، بهن اکبری و آقایان محمود حکمت نیا و فرهادی سیرجانی به ارائه مقالات علمی خود پرداختند.

کد N135275

وبگردی