آفتاب
یک استاد دانشگاه سن پترزبورگ روسیه:

نجات دریاچه ارومیه نیازمند انقلابی در آبیاری است

نجات دریاچه ارومیه نیازمند انقلابی در آبیاری است

یک استاد دانشگاه سن پترزبورگ روسیه گفت: دریاچه ارومیه تا حدودی شبیه به دریاچه آرال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطنقه آذربایجان غربی، پروفسور نیکلای علاء‌الدین در مراسم دیدار میهمانان خارجی کنگره بین‌الملی نجات دریاچه ارومیه با مقام عالی استان، افزود: آرال دریاچه‌ای است که آب آن از هفت کشور وارد می‌شود، با توجه به این که حوضه آبریز دریاچه ارومیه فقط در ایران قرار دارد و مساحت آن کوچکتر است کار آسان‌تری را نسبت به آرال پیش رو دارد.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید اولویت‌ها تعریف شوند که یکی از اولویت‌های اصلی مساله آبیاری است.

این استاد هیدرولوژی ادامه داد: میزان 75 درصد از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف کشاورزی می‌شود که با توجه به این نکته، نجات دریاچه نیازمند انقلابی در آبیاری است.

علاء‌الدین اضافه کرد: حل مشکلات بزرگ کار دشواری است و نیازمند تقسیم آن به بخش‌های کوچکتر است، نجات دریاچه ارومیه نیز باید قدم به قدم و با تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت بگیرد.

وی در رابطه با کمیته بین‌المللی دریاچه‌ها اظهار کرد: در بحث دریاچه آرال کمیته بین‌المللی دریاچه‌ها که در ژاپن مستقر است و امپراطور ژاپن از آن حمایت می‌کند کمک‌های فراوانی را به ما کرد، در صورت تمایل شما این کمیته می‌تواند در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز وارد عمل شود.

این استاد دانشگاه سن پترزبورگ روسیه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مردم منطقه مهمتر از خود دریاچه هستند و باید برنامه‌ مدیریت حوضه دریاچه در اولویت قرار بگیرد.

جدیتی که در مجموعه به چشم می‌خورد بسیار امیدوارکننده است

یک استاد دانشگاه وبر امریکا نیز در ادامه این مراسم گفت: موضوع دریاچه بسیار حائز اهمیت است و به یک بحران بدل شده است.

دکتر برد ماردین افزود: با توجه به این که ماه‌های آتی ماه‌های بسیار حساسی است و باید راه‌حل‌ها ارائه شده و تصمیمات نهایی اتخاذ شوند، باید تفکری سیستماتیک در تصمیم‌گیری‌ها حاکم شود و هدف از اجرای هر مرحله دست یافتن به راه‌حل‌های بهینه و دستاوردهای حداکثری باشد.

این متخصص زیست‌شناسی دریاچه‌ها و آبگیرها خاطرنشان کرد: جدیتی که در مجموعه به چشم می‌خورد بسیار امیدوارکننده است.

باید هر چه زودتر با چاه‌های غیرمجاز مقابله کرد

یک متخصص مدیریت محیط زیست نیز در ادامه این مراسم گفت: تعداد بسیار زیادی چاه غیرمجاز در این منطقه وجود دارد.

پروفسور کوکس مز افزود: باید هر چه زودتر فکری به حال این چاه‌های غیرمجاز صورت بگیرد و مقابله با آن‌ها از تمام جوانب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید در اولین قدم به فکر تامین آب برای دریاچه بود تا بعد از آن بتوان به مدیریت منابع و سایر موضوعات پرداخت.

وی با بیان این که حل چنین مشکلی حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز آسان نیست، خاطرنشان کرد: برای احیای دریاچه تمامی ذینفعان باید مشارکت فعال داشته باشند و در کنار هم به فکر نجات دریاچه ارومیه باشند.

انتهای پیام

کد N135268

وبگردی