آفتاب
وزير بهداشت عنوان کرد:

بهبود وضعيت بهداشت و درمان در گرو پیشرفت سياست‌ خارجی است

بهبود وضعيت بهداشت و درمان در گرو پیشرفت سياست‌ خارجی است

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه با پيشرفت سياست‌هاي خارجي دولت در سال آينده وضعيت بهداشت و درمان بهتر مي‌شود گفت: افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مي‌‌تواند دسترسي مردم را به بهداشت و درمان كاهش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، حسن قاضي‌زاده هاشمي ظهر پنج شنبه در اختتاميه اجلاس معاونان آموزشي – دانشجويي و فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اظهار كرد: در هر صورت سال 93 سال گشايش ها براي حوزه بهداشت كشور است و  وضعيت وزارت بهداشت تغييرات خوبي داشت.

وي گفت: دانشگاه‌ها مهد علم و دانش و عمل و انديشه و خردورزي است و انچه در دانشگاه مي‌تواند قد علم كند بدون شك فكر و سخن مستدل است.

وزير بهداشت ادامه داد: تعامل دانشجو ازمسيرهاي اداري امكان پذيراست تا از فرصت هاي ايجاد شده امكان جذب دانشجو را كه مانند فرزندان ما هستند فراهم كنيم.

هاشمي بيان كرد: بايد سلايق دانشجويان را شناخت و متاسفم نماينده مسئولان فرهنگي در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور مشكلات غير فرهنگي را مطرح مي‌كند.

وي ادامه داد: بايد فضاي نقد را در دانشگاه باز كرد و ظرفيت را براي شنيدن صحبت هاي دانشجويان اين مملكت بالا ببريم.

زمان انقلاب بودجه و اداره امور وجود نداشت، اما مسجدي بود

قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه افراطي گري پرهيز و اعتدال با كمك مسئولان فرهنگي مي تواند حاكم شود گفت: در محيط هاي دانشجويي و مانند زمان انقلاب بودجه  و اداره امور وجود نداشت اما مسجدي بود و آسايشگاه و كانون فرهنگي و با همين امكانات  ابتدايي دانشجويان جذب مديران وافراد برجسته مي شدند.

وي افزود: افراد برجسته اي كه امروز در سطح كحلان جامعه در حال فعاليت هستند حاصل همان فرصت‌هاست.

وزير بهداشت بيان كرد: بايد ديد معاونين فرهنگي ما تا چه اندازه نوآوري  دارند تا بتوانند راهكارهكارهيي جديدي را براي انتقال ارزش ها به دانشجويان ارائه كنند.

وي ابراز تاسف كرد كه در همه نشستها و جلسات پايان همه حرف ها اعتراض است در حاليكه بايد به فكر ارائه راهي نوين  باشيد تا دانشجويي موفق و متعهد به دين و كشور معرفي كنيد.

گزارش هاي نمايندگان معاونان دانشگاه علوم پزشكي چيزي جز گله از كمبود اعتبار نبود

قاضي زاده هاشمي بيان كرد: اميدوارم با اينكه در خلاصه گزارش‌هاي ارائه شده از سوي نمايندگان معاونان آموزش و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي چيزي جز گله از كمبود اعتبار نبود اميد دارم در جلسات خصوصي مديران و معاونان به ارائه راه حل پرداخته شده باشيد.

وي گفت: اگر فكر مي كنيد دانشگاه كانون انسان سازي است  مقدمه اش شما هستيد كه در اين آشفته بازار اگر درست عمل كنيد آينده انقلاب را تضمين خواهيد كرد.

قاضي زاده هاشمي ابراز اميدوراي كرد در بخش دانشجويي  از شعار زدگي پرهيز شود و  راه توسعه  را بر اساس واقعيات ترسيم كنيم.

به گفته وزير بهداشت اعمال سلايق شخصي و تصميمات مقطعي آفت محيط هاي فرهنگي و آموزشي است.

وي ادامه داد: بايد در عمل نشان دهيم كه لا اكراه في الدين  و مي توان گفت كه اين دين گريزي ها ناشي رفتار هاي مسئولان است.

قاضي زاده هاشمي بيان كرد: بايد از قالب شعار بيرون  بياييم و آنهايي راكه ما دانشجويان زمان انقلاب و دفاع مقدس باور كرديم كساني بودند كه در قول و عمل يكي بودند.

دانشگاه‌ها ديگر سنتي اداره نشود

وي ادامه داد: اميدوارم در حوزه فرهنگي اوضاع تغيير كند و موسسات و دانشگاه‌ها ديگر سنتي اداره نشود تا تغييرات اتفاق بيفتد.

هاشمي با ابراز تاسف از اينكه هنوز بعد از سي سال گذشت از انقلاب هنوز همان صحبت‌ها و مشكلات  تكرار مي‌شود افزود: بايد بعد از همه اين سال‌ها به صورت ديگري نگاه كرد عمدتا بايد به سمت راه حل ها رفت.

وي با تاكيد بر اينكه بايد در بخش دانشجويي معاونان نوآوري داشته باشند افزود: در حوزه دانشجويي پرهيز از اينكه گرفتار تشكيلات  شويم و مبناي دولت اين است كه دستگاه را معطل تشكيلات نكند.

قاضي‌زاده تاكيد كرد: سازمان دانشجويي وزارت علوم بهتر از وزارت بهداشت عمل مي كند و صندوق و امكانات رفاهي بهتري دارند و بايد ديد اگر آن تشكيلات چالاك تر است ما هم به آن قالب برويم.

90 درصد دانشجويان سرگردان هستند

وزير بهداشت با ابراز تاسف از موفق عمل نكردن تشكيلات فرهنگي در دانشگاه‌ها گفت: انجمن و تشكيلات زير 10 درصد دانشجويان را جذب كرده اند و اين يعني 90 درصد دانشجويان سرگردان هستند و هر گروهي مي تواند اين بچه‌ها را جذب كند.

قاضي زاده هاشمي ابراز كرد: مسئولان فرهنگي در دانشگاه‌ها هشيار باشند كه مسئوليت آنها دو برابر است و بايد در آن دنيا نيز پاسخگو باشنند.

وي در خصوص بحث هاي بودجه در واحدهاي تربيتي، خوابگاه‌ها راهكاره‌هايي كه پيشنهاد مي كنيم سال آينده   بتوانيم مشكلات را حل كنيم.

قاضي زاده هاشمي با بيان اينكه تغييرات جدي و اصلاح فرآيندها در حوزه دانشجويي بايد اتفاق بيفتد گفت: بايد با نگاه محبت آميز دانشجويان كه فرزندان ما هستند را جذب كنيم.

قاضي زاده تاكيد كرد: با ايجاد كلوپ ها، كانون ها و برگزاري المپيادها بايد دانشجويان را جذب كنيد و از هر تلاشي فروگذار نكنيد.

وزير بهداشت گفت: معاونان آموزشي  و فرهنگي به كار اداري اكتفا نكنند.

وي خطاب به معاونان آموزشي گفت: كار شما سخت تر است زيرا قرار بر اين است عده اي را تربيت كنيد كه با جان و نواميس مردم  سرو كار دارند.

وزير بهداشت گفت: در مورد پذيرش دانشجو با سازمان سنجش تعامل مي شود تا در ظرفيت ها با دانشگاهها هماهنگ عمل كند و پذيرش آقا و خانم در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور بايد مساوي باشد حتي به نظر من بايد سهميه آقايان بيشتر باشد.

وي در ادامه تاكيد كرد: به اين دليل بايد پذيرش آقايان افزايش يابد زيرا در مناطق محروم كمبود پزشك داريم.

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه تعرفه ها بايد اصلاح شود، مديريت بايد اصلاح شود گفت: تعرفه هاي پزشكي خصوصا براي مناطق محروم ظالمانه است و اصلاح آن در خدمات پزشكي موثر خواهد بود.

وي  در بخش ديگري از سخنانش به استقلال دانشگاه‌ها اشاره كرد و آن را در شرايطي كه قابليت آن از لحاظ مديريتي وجود داشته باشد موثر دانست.

وزير بهداشت در بحث اعتبارات  گفت: اگر تفاهم شود و ميزان بدهي ها مشخص شود وزارت بهداشت بدهي دانشگاه ها را تسويه مي كند و بعد از تسويه اگر كمبود اعتبار پيش بيايد نشان از ضعف مديريتي است.

قاضي زاده هاشمي بيان كرد: دانشگاه علوم پزشكي مشهد دراعتبارات و ميزان بدهي ها بيشترين مشكل را دارد.

وزير بهداشت اذعان كرد: تصميم گيريهاي  غير كارشناسي، عجولانه و سياسي  منجر به گسترش بي رويه آموزش عالي در كل كشور شد كه اين گسترش در رشته هاي پزشكي خطرناك تر است.

قاضي زاده هاشمي بيان كرد: رشد نا متوازن و بي رويه در حوزه بهداشت و درمان هزينه هاي هنگفتي را به دولت تحميل مي كند.

وي ادامه داد: از آن طرف هم محصول شما (دانشجوي پزشكي) مي‌افتد به جان مردم.

وزير بهداشت همچنين به تاسيس بي رويه و بيش از نياز دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اشاره كرد و گفت:شهري با 70 هزار جمعيت در شمال و جنوب دانشگاه علوم پزشكي دارد و همه اينها باعث مي شود كه دانشجو بدون مهارت وارد بازار كار شود.

هاشمي عنوان كرد: تجديدنظر در هئيت امنا ها هم در حال انجام است و بايد هيئت امنا ها از قالب سياسي و مفهومي آن خارج كنيم و تنها به حضور ريش سفيدان اكتفا نشود بلكه افرادي با نگاه جامع اقتصادي، اجتماعي و با همراهي اساتيد، هيئت امنا ها را تشكيل دهند.

وي در ادامه درمورد هيئت هاي جذب گفت: هيچ محدوديتي وجود ندارد البته به دنبال افرادي هستيم كه به درد مردم بخورند.

هاشمي بيان كرد: به كارگيري فراخوان ها به خاطر جلوگيري از پارتي بازي بود كه البته به نظر مي آيد كه وضعيت را بدتر كرده است.

دانشكده هاي بين الملل از ريشه قبول ندارم.

وزير بهداشت در خصوص قانون تمام وقتي اذعان كرد: اين قانون به ضرر آموزرش تمام شد زيرا عده اي نيروي جوان صبح تاشب كار مي كنند و برخي  پادار براي خود انتخاب كرده اند.

وزير بهداشت ادامه داد: در مورد اعضاي بورد هم بايد تجديد نظر شود.

مقام عالي وزارت بهداشت در مورد تاسيس دانشگاه بين الملل ابراز كرد: دانشكده هاي بين الملل از ريشه قبول ندارم.

وي گفت: بهتر از بي پول باشيم تا اينكه اساس آموزش پزشكي را زير سئوال ببريم.

هاشمي ادامه داد: تا كنون به 26 دانشكده بين الملل مجز داده نشده و در حاليكه در برخي مراكز حقوق كاركنان داده نشده در حال ساخت ساختماني جديد براي دانشكده بين الملل هستند كه در هيچ كشوري با منابع به اين شكل رفتار نمي شود.

بيمارستان هاي آموزشي محدود خواهد شد

وي  در ادامه در خصوص موضوع بيمارستان هاي آموزشي گفت: اعتقاد من اين است كه بايد تعداد اين بيمارستانها كم شود.

وي گفت: به عنوان مثال در شهري با 17 بيمارستان نيازي نيست 15 تاي آن آموزشي باشد.

وزير بهداشت عنوان كرد: تصدي گري هاي دولتي بايد در بيمارستانها كم شود اگر بخواهيم به اين شكل عمل كنيم در آينده بزرگترين وزارتخانه را خواهيم داشت.

وي گفت: بيمارستان هاي آموزشي محدود خواهد شد و اگر به شكلي به سود دهي برسند و واگذار شوند بهتر خدمت ارائه خواهند كرد.

قاضي زاده هاشمي ابراز اميدوراي كرد كه با گذراندن سال سخت 92 ، سال آينده وضعيت بهداشت و درمان كشور بهتر شود.

وزير بهداشت تاكيد كرد: با پيشرفت سياست هاي خارجي در سال آينده وضعيت بهداشت و درمان بهتر مي شود.

وي گفت: در هر صورت سال 93 سال گشايش ها براي حوزه بهدشات است  وضعيت وزارت بهداشت تغييرات خوبي داشت.

تاثير افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر حوزه درمان

هاشمي بيان كرد: انتظار مي رود كه بخشي از بار رواني افزايش قيمت حامل هاي انر‍‍‍ژي را متحمل شويم و اين موضوع يعني افزايش قيمت حامل ها دسترسي مردم را به اين حق طبيعي كه  بهداشت و درمان است، كاهش دهد.

وي گفت: بايد چابك تر از گذشته عمل كنيم تا بيشتر آسيب نبينيم.

وزير بهداشت در پايان در جمع بندي  گفت: 3 مشكل اساسي ما بدون رودروايسي، اول مديريت است كه البته برخي آدرس غلط مي دهند كه ساختار هاست و دوم ومهمترين آن منابع است.

وي ادامه داد: سومين مشكل توليت است و مشكل اينجاست كه اختيارات در اين حوزه پراكنده است و بخش عمده اي از پول و خدمات  ما را بيمه ها مي دهند.

وي گفت: اين ظلمي است كه در حق مراكز درماني مي‌شود.

کد N135241

وبگردی