آفتاب

ثبت 90 مورد زلزله در استان اردبیل در سالجاری

ثبت 90 مورد زلزله در استان اردبیل در سالجاری

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت: 56 فقره گسل با توان لرزه خیزی بالا در نقاط گوناگون این استان شناسایی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری اردبیل، علی اسلامی در نشست شورای مدیریت بحران استان اردبیل تصریح کرد: بیشترین تعداد این گسل‌ها در مناطق خلخال و گرمی مغان قرار دارند و سه گسل در منطقه اردبیل نیز توان ایجاد زمین لرزه بیش از هفت ریشتر را دارند.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینها چهار گسل بزرگ شامل گسل بزقوش - مغان؛ گسل اردبیل شمالشرق و شمالغرب؛ گسل ماسوله در جنوب شرق استان اردبیل و گسل رودبار – آستارا که امتداد آن از شهرستان نمین گذر می کند استان اردبیل را در محاصره خود قرار داده اند.

وی یادآوری کرد : فعالیت امتداد گسل رودبار – آستارا در 21 بهمن ماه جاری سبب وقوع زمین لرزه پنج و شش دهم ریشتری شد که براثر آن قسمت وسیعی از استان اردبیل نیز تکان خورد ولی خسارات و تلفاتی در بر نداشت.

اسلامی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 90 مورد زلزله در نقاط گوناگون استان اردبیل توسط دستگاههای لرزه نگار ثبت شده اند که 18 فقره از آنها در بهمن ماه جاری اتفاق افتاده‌اند وبه همین لحاظ استان اردبیل از نقاط لرزه خیز در ایران زمین به شمار می آید.

وی یادآوری نمود که از ابتدای سال 1374 تاکنون زمین لرزه حدود دو درصد از مجموع میزان خسارات وارده براثر حوادث گوناگون طبیعی را در استان اردبیل به خود اختصاص داده است ولی از لحاظ تعداد ؛ زمین لرزه 19 درصد مجموع حوادث طبیعی را دارا می‌باشد.

اسلامی تنها راه مقابله با خسارات و تلفات زمین لرزه را مقاوم سازی و رعایت موارد استاندارد و ایمنی در ساخت و سازها و اجرای پروژه ها دانست.

وی همچنین کهنه بودن ساختمان تعدادی از بیمارستان‌ها را در استان اردبیل از مشکل‌های مربوط به ایمن نبودن ساختمان‌های دارای اهمیت حیاتی در حوادث گوناگون طبیعی دانست و ابراز امیدواری نمود که با اختصاص اعتبارهای مناسب در آینده شاهد استحکام بخشی به اینگونه ساختمان‌ها باشیم.

انتهای پیام

کد N135216

وبگردی