آفتاب
حجت الاسلام رشاد:

فتوای رهبر انقلاب در خصوص تحریم سلاح هسته‌ای از مصادیق کارآمدی و روزآمدی فقه است

فتوای رهبر انقلاب در خصوص تحریم سلاح هسته‌ای از مصادیق کارآمدی و روزآمدی فقه است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم استفاده از سلاح هسته‌ای را از مصادیق و شواهد کارآمدی و روزآمدی فقه عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد پیش از ظهر پنجشنبه در همایش ملی "فقه رسانه‌ای" که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم کاربرد سلاح های هسته‌ای و انواع سلاح‌های نامتعارف اقدامی با ارزش از لحاظ فقهی، سیاسی و اخلاقی است که منشاء برکات بسیاری را داشته و خواهد داشت.

وی گفت: این فتوا وارد عرصه جدید و ناگشوده‌ای شده و امروز می‌توان عنوان کرد: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم استفاده از سلاح هسته‌ای از مصادیق و شواهد کارآمدی و روزآمدی فقه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مباحث مطرح شده در همایش فقه هسته‌ای بیشتر در زمینه فقه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی بوده است و کمتر به ابعاد مختلف پرداخته شده که امیدواریم زوایای مختلف این موضوع و همایش‌هایی که در آینده برگزار خواهد شد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما به لحاظ فکری، نظری و فقهی با تولید و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای مخالفیم که این مخالفت دارای مبانی هسته شناختی، انسان شناسی، اخلاقی و فقهی است.

حجت الاسلام رشاد در ادامه به مبانی حکمی و فقهی ممنوعیت کاربرد سلاح های نامتعارف و کشتار جمعی اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس اصل رحمانیت الهی خداوند در دنیا و آخرت نسبت به همه انسانها رحمان است و بر این اساس حتی قهر الهی نیز از سر مهر است.

وی در ادامه با اشاره به اصل هستی شناختی و اصل توازن خلقت گفت: در جهان نظم و توازن برقرار است و هر آنچه که این نظم را بر هم زند، حرام به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اصل حق حیات برای همه زندگان با بیان اینکه موجودات حیات حیوانی، نباتی و انسانی دارند، افزود: طبیعت مسخر انسان است و آنچه در دسترس بشر است و با محیط زیست انسان سر و کار دارد، مسخر بشر است که این تسخیر برای همه انسان ها و نسل های آینده است که بتوانند از طبیعت و محیط زیست بهره مند شوند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اصل مبانی انسان شناختی افزود: اصل یک برابر با بی‌نهایت نشان دهنده کرامت و منزلت انسان است که کشتن یک نفر به معنای کشتن همه انسان‌های روی کره زمین است.

مخالفت دین با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی

وی گفت: دسته دیگر از مبانی ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی را می‌توان به ماهیت ادیان الهی اشاره کرد و اینکه دین برای کشتار و تعدی نیامده و با این روش‌ها مخالف است.

حجت الاسلام رشاد با اشاره به اصل تقدم اخلاق بر احکام که آیات زیادی بر این اصل تاکید دارند، به مسئله جهاد در اسلام اشاره کرد و افزود: باید دید ماهیت جهاد دفاعی چیست و سلاح مورد استفاده در جهاد باید با ماهیت مقدس آن همخوانی داشته باشد و این امر نمی‌تواند با ابزار غیرمتعارف محقق شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: سلاح اتمی، سلاح نیست بلکه ابزار اهلاک است که اگر از این ابزار استفاده شود دیگر جایی برای جنگ و صلح باقی نمی‌ماند.

کد N135151

وبگردی