آفتاب
گزارش مهر/

سالمندان اراکی به دنبال کارتی برای کسب "منزلت"/ منزلتی که هنوز خانه‌ای ندارد

سالمندان اراکی به دنبال کارتی برای کسب "منزلت"/ منزلتی که هنوز خانه‌ای ندارد

اراک – خبرگزاری مهر: پیری، همان فصل زندگی است که از آن فراری نیست، فصلی که در گذر ایام به سراغ هر کسی خواهد آمد به نحوی که هشت درصد جمعیت کشور در فصل سالمندی قرار دارند و این رقم در استان مرکزی به 10 درصد می‌رسد. سالمندانی که حالا تعدادشان به بیش از 150 هزار نفر رسیده است اما هوز که هنوز است به دنبال کارتی به عنوان منزلت می گردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه حدود یک سال از آخرین جلسه ستاد ساماندهی سالمندان استان مرکزی در دولت دهم می گذشت برگزاری اولین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی در دولت تدبیر و امید شامگاه روز چهارشنبه آنهم با حضور دبیر شورای ساماندهی سالمندان کشور و با ریاست شخص استاندار مرکزی نقطه امیدی در دل همه بالاخص سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه سالمندان روشن کرد .

شهرستان اراک پایلوت صدور کارت منزلت سالمندان در استان مرکزی

تصویب طرح صدور کارت منزلت سالمندان در راستای تکریم سالمندان جامعه به صورت پایلوت در شهرستان اراک توسط اعضا مهمترین رویداد اولین جلسه ستاد ساماندهی سالمندان استان مرکزی در دولت تدبیر و امید بود.

استاندار استان مرکزی در این جلسه با اشاره به شأن و جایگاه سالمندان در جامعه گفت: باید زمینه فرهنگ سازی لازم برای تکریم سالمندان به عنوان سرمایه های ارزشمند جامعه را در دستور کار خود قرار دهیم.

محمد حسین مقیمی در ادامه با اشاره به ضرورت فرهنگسازی لازم در راستای تکریم سالمندان جامعه گفت: باید با صدور کارت منزلت سالمندان امور مربوط به این قشر در جامعه تسهیل و از تمام امکانات و توانایی‌های دستگاه های اجرایی در این راستا استفاده کرد.

وی تاکید کرد: دبیرخانه ستاد ساماندهی سالمندان استان باید طی دستورالعملی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را مکلف به رعایت بندهای این مصوبه کنند.

استاندار مرکزی در ادامه بر ضرورت برگزاری دوره های طب سالمندی در استان تاکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی باید با توجه به رسالت و نقش مهم خود در ستاد ساماندهی سالمندان از پیشگامان این عرصه بوده و با تربیت اطبا سالمندان بسترارتقا سلامت آنها را فراهم کنند.

مقیمی با بیان این که تکریم، احترام و جایگاه پیشکسوتان در جامعه بسیار مهم است گفت: جلسات آتی این ستاد باید در یک برنامه ریزی دقیق هر سه ماه یک بار برگزار و اقدامات دستگاه ها به دبیرخانه ارسال شود.

مشکلات سالمندان  استان مرکزی در گرو توجه ویژه جامعه مدیریتی

مسئول انجمن سالمندان استان مرکزی که بعد از سالیان دراز شاهد برگزاری جلسه ساماندهی امور سالمندان استان مرکزی با ریاست استاندار مرکزی بود گفت: مشکلات سالمندان  استان مرکزی در گرو توجه ویژه جامعه مدیریتی استان به این قشر و باور توانمندیهای آنان است.

علی سپهرپور با اشاره به مشکلات پیش روی جامعه سالمندان استان مرکزی افزود: متاسفانه هرچه در طول سالیان اخیر نشستیم و برخواستیم در جلسات چیزی عاید سالمندان نشد مگر کاغذهایی که مصوبات اجرایی نشده برروی آنها نقش بسته است.

وی با انتقاد از نبود فضایی در اختیار انجمن سالمندان استان مرکزی گفت: متاسفانه تا کنون هیچ یک از تشکیلات دولتی استان مرکزی نتوانستند مکانی مشخص در حد دو اتاق در اختیار این انجمن قرار دهند تا زمینه لازم برای تسهیل امور سالمندان در این انجمن فراهم شود.

مسئول انجمن سالمندان استان مرکزی گفت: متاسفانه موضوع واگذاری مکان مورد تقاضای این انجمن در بازی  پاسکاری این سازمان به آن سازمان همچنان بلاتکلیف است.

سپهری در ادامه به ارائه آماری از تعداد سالمندان استان مرکزی در سال 85 پرداخت و گفت: تعداد جمعیت سالمند استان مرکزی در سال 85 رقمی معادل 124 هزار و 254 نفر بوده به طوریکه کمترین جمعیت سالمند استان در این سال در شهرستان آشتیان و بیشترین سالمند در شهرستان اراک حضور داشته  اند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ کرامت و شان سالمندان در جامعه بیان داشت: سالمندان که به سه بخش سالمندان جوان، سالمندان کهنسال و سالمندان پیر تقسیم می شوند نیازمند توجه، باور و احترام هستند.

مسئول انجمن سالمندان استان مرکزی در ادامه شاد نگه داشتن جامعه سالمند را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: نبود بسترهای لازم در جامعه حضور سالمندان را در فعالیت های اجتماعی کمرنگ کرده است.

سپهری با انتقاد از نوع برخورد دستگاه های اجرایی و بهداشت و درمان با سالمندان گفت: تبیین شرایط ویژه و آسان برای سالمندان در بخش درمانی و تسهیل امور آنها در دستگاه های اجرایی یک ضرورت است.

10.6 درصد جمعیت استان مرکزی سالمند است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی نیز دراین جلسه گفت: از 74 میلیون نفر جمعیت کشور شش میلیون و 150 هزار نفر را سالمندان (افراد بالای 60 سال) تشکیل می دهند که این رقم معادل 8.3 درصد کل جمعیت کشور است.

ولیئی با بیان این که یک میلیون و 460 هزار سالمند در کشور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند افزود: در استان مرکزی نیز از بین یک میلیون و 413  هزار نفر جمعیت استان مرکزی 150 هزار و 988 نفر را جمعیت سالمند تشکیل می دهند که این رقم معادل 10 درصد جمعیت استان مرکزی است.

وی یادآور شد: از مجموع جمعیت سالمند استان مرکزی 40 هزار و 266 نفر معادل 26 درصد جمعیت سالمند استان مرکزی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی قرار دارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی در ادامه گفت: در طول 9 ماهه سال 92 بالغ بر 12 میلیارد و 400 میلیون تومان خدمات به سالمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی ارائه شده است.

ولیئی با بیان این که بیش از 50 درصد جمعیت سالمند برخی شهرستان ها از جمله تفرش تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی قرار دارند افزود: این افراد از مزایای طرح شهید رجایی (سالمندان 60 سال و بالاتر) در کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی بهره مند می باشند.

200 خیر از سالمندان استان مرکزی حمایت می کنند

وی در ادامه از اجرای طرح حامیاری برای سالمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح 200 خیر با پرداخت ماهانه مبلغ 30 هزار تومان به حمایت از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد  امام خیمنی در استان می پردازند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی با اشاره به نو بودن این طرح گفت: طرح حامیار سالمند نیازمند معرفی به جامعه خیرین است تا بتوانیم  از حمایتهای بیشتر خیرین استفاده کنیم.

ولیئی افزود: کمیته امداد امام خمینی همچنین با توجه به تنهایی سالمندان در سنین سالمندان به واسطه فوت یکی از زوجین و تنها ماندن یکی از آنها سعی دارد با اجرای طرح حمایت از ازدواج سالمندان زمینه ازدواج این  افراد را فراهم کند.

وی با اشاره به اجرای این طرح از مهر 92 در استان مرکزی گفت: در این طرح از کلیه سالمندان مددجو و غیر مددجوی کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی که مایل به ازدواج مجدد باشند 2 میلیون تومان وام ازدواج قرض الحسنه و 500 هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود این در حالیست که در صورت تمایل سالمندان فوق می توانند تا آخر عمر تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی در ادامه به طرح درمانی سالمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: در این طرح 100 درصد هزینه بستری و عمل جراحی  سالمندان ساکن در شهرهای بالای 20 هزار خانوار و تا سقف یک میلیون تومان هزینه های درمانی سالمندان ساکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت به صورت بلاعوض پرداخت می شود.

ولیئی با تاکید بر ضرورت اشتغال سالمندان در حد سرگرمی و حفظ روحیه اعتماد به نفس در بین آنها گفت: کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی دراین راستا 2 میلیون تومان وام اشتغال تحت عنوان کارانگیزی به سالمندان متقاضی پرداخت می کند.

توجه به نیازمندی سالمندان و حفظ حرمت سالمندان ضروریست

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ احترام و کرامت سالمندان گفت: توجه به نیازمندیهای سالمندان و حفظ حرمت آنها در جامعه ضروریست.

غلامرضا فتح آبادی افزود: حل مشکلات جامعه سالمندان استان مرکزی نیازمند تدوین سیاست و خط مشی مشخص در قالب ستاد ساماندهی سالمندان استان مرکزی است تا از طریق آن ضمن شناسایی جامعه هدف و نیازمندیهای آنها گام اساسی در جهت رفع مشکلاتشان برداشته شود.

وی در ادامه از عدم اجرایی شدن طرح مراقبین خانگی برای سالمندان انتقاد کرد و گفت: این طرح که با هدف ارتقا سلامت سالمندان تبیین شده بود متاسفانه سالهایت مسکوت مانده و اجرایی نمی شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه توجه به تغذیه سالمندان را یک اصل ضروری در راستای ارتقا سلامت و شادابی سالمندان برشمرد و گفت: این مهم نیز متاسفانه در سایه نبود طب سالمندان در انزوا مانده است.

فتح آبادی با بیان این که برگزاری جلسات ستاد ساماندهی سالمندان بدون حضور سالمندان و سازمانهای مردم نهاد فعال در این حوزه بیهوده است گفت: ما هم اکنون در این ستاد می خواهیم برای جامعه ای تصمیم بگیریم که از نیازهای اصلی آنها اطلاعی نداریم و این افراد در جلسات مختص خودشان حضور ندارند.

وی با اشاره به آمادگی یک چهارم جمعیت سالمند جامعه برای انجام کارهای داوطلبانه گفت: باید از ظرفیت جمعیتت سالمند برای پیشبرد امور جامعه بهره جست.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه از ناقص بودن بانک اطلاعاتی استان در حوزه سالمندان انتقاد کرد و گفت: این مهم برنامه ریزی برای جمعیت سالمند را سخت کرده است.

فتح ابادی در ادامه اجرای قوانین کشوری مختص سالمندان، ارائه تعریف روشن از سالمند، توسعه مراکز توانبخشی سالمندان، گسترش چتر حمایتی سالمندان و فعال شدن خانه مهر را از نیازهای اساسی سالمندان استان مرکزی برشمرد.

مدیران جلسات ساماندهی سالمندان را جدی بگیرند

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست از مظلومیت سالمندان در جامعه سخن گفت و افزود: عدم حضور برخی مدیران کل دستگاه های اجرایی در این جلسه بیانگر مظلومیت سالمندان در جامعه است.

شکرالله حسن بیگی با تاکید بر ضرورت حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی استان مرکزی در جلسات ساماندهی سالمندان استان مرکزی افزود: نه میزهای مدیریتی همیشه از آن ماست نه ما همیشه در سن میانسالی و جوانی قرار داریم بنا براین بخاطر آینده خودمان هم که شده مدیران باید در این جلسه شرکت داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه سالمندان در جامعه گفت: سالمندان سرمایه های ارزشمند جامعه اند که باید با توجه به آنها از تجارب ارزنده این قشر در مسیر رشد و تعالی استان بهره جست.

صدور کارت منزلت برای سالمندان ضروریست

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اهداف ستاد ساماندهی سالمندان گفت: این ستاد با هدف ساماندهی سالمندان 60 سال و بالاتر به منظور بهبود روش زندگی و ارتقا کیفیت آن، ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی است که بارعایت سیاستها و خط مشی هایی اعم از فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه ، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان در خانواده، تاکید بر حفظ احترام و شان سالمندان و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم، انجمن ها و موسسات غیر دولتی تشکیل شده است.

رضا ربیعی با بیان این که  سیاستگذاری در جهت تامین سلامت و رفاه سالمندان استان، تصویب و اجرای برنامه های مربوط به سالمندان، از وظایف شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی است افزود: صدور کارت منزلت سالمندان از نیازهای جامعه سالمندان است تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود در استان مرکزی و شهر اراک بستر یک زندگی آرام را برای سالمندان فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: ارتقا سطح رفاهی، سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی سالمندان از دیگر اهدافی است که سازمان بهزیستی در قالب طرح صدور کارت منطلت دنبال کرده و امید است با اجرایی شدن این طرح زمینه یک زندگی پویا، شاد و فعال برای سالمندان فراهم شود.

کد N134744

وبگردی