آفتاب
گزارش مهر/

همدان قطب کوهنوردی کشور است/ نقطه قوت توریسم ورزشی استان

همدان قطب کوهنوردی کشور است/ نقطه قوت توریسم ورزشی استان

همدان – خبرگزاری مهر: همدان منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا و قله الوند آن زنده نگهدارنده مادستان و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است بطوری که همین پتانسیل باعث شده همدان به عنوان قطب کوهنوردی کشور مطرح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه صعودهای سراسری کوهنوردان ایران به قله یخچال در همدان چهارشنبه شب در سالن عباس پور دانشگاه آزاد با حضور رئیس فدراسیون کوهنوردی، نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و دیگر مسئولان برگزار شد.

رشته کوه الوند از کوه های منفرد غربی ایران است که همواره مورد اقبال عموم کوهنوردان بوده و هست و هدیه ای برای ساکنان مادستان به شمار می رود.

کوهستان الوند زادگاه هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و دارای قله های زیبایی از جمله قله آلماقلاغ، قپکرکس، قزل ارسلان، قله دائم برف، قله کلاغ لان، الوند، تاریک دره، کمرلرزان، چهار قله، یخچال، شاه نشین، سرخ بلاغ و قله کلاه قاضی است.

کوهنوردان سراسر کشور به قله 3580 متری یخچال صعود می کنند

زمستان طولانی الوند باعث شده تا همواره این کوهستان مورد عنایت ساکنان همدان قرار گیرد و لحظات خود را در کوه به سر برند و به کوهنوردی بپردازند که نتیجه آن مطرح شدن همدان به عنوان قطب کوهنوردی کشور است که همچنین بزرگان صاحب سبکی را به جامعه تحویل داده است.

همدان از پتانسیل بالایی در کوهنوردی کشور برخوردار است و به همین دلیل امسال میزبانی صعود سراسری به قله یخچال را که به ارتفاع 3580 متر است، عهده دار شد.

در این مراسم رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان اظهار داشت: پس از وقفه چند ساله در بین صعودهای سراسری امید است صعود به قله یخچال خوش یمن باشد و باعث پایداری و مداوم شدن صعودهای سراسری شود.

همچنین در ادامه مراسم مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اظهار داشت: استان همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و در فضای ورزش کشور 50 فدراسیون و هیئت در استان ها فعال شده است.

کم توقع ترین هیئت ورشی در همدان، هیئت کوهنوردی است

وی بیان داشت: خانواده ای که کمترین توقع را از ورزش همدان دارند خانواده کوهنوردی است و البته قبلا خانواده اسکی نیز بود که اخیرا توقعات اسکی بیشتر شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اضافه کرد: رشته کوهنوردی ورزشی است که در کمال آرامش و سادگی انسان های بزرگی را در دل کوه و طبیعت را برای متولیان ورزش تربیت می کند و نوجوانان و جوانان در این عرصه قرار می گیرند.

افتخاری عنوان داشت: والیبال، فوتبال و دیگر ورزش ها همه حسرت به دل هستند که ای کاش بتوانیم در کنار کوهنوردی لذت ببریم با توجه به معنویاتی که در آن وجود دارد.

وی در ادامه گفت: هیئت کوهنوردی هیئت خوب و فعالی است که امید می رود بتواند میزبان شایسته ای برای میهمانان باشد.

پیشکوستان همدان در کوهنوردی ویترین استان همدان هستند

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان ابراز داشت: استان همدان با گذشته و دیرینه خود در کوهنوردی و اسکی ویترین بزرگترین پیشکسوتانی است که در همدان وجود دارند و این افراد ستون هایی هستند که می توان به آنها تکیه داد.

افتخاری اذعان داشت: شرایط را برای جوانان بهتر کرده و توانستیم قدم های کوچکی را برداریم بطوری که ایجاد پناهگاه یخچال از سال 85 شروع و سال 87 تمام و نقطه قوتی برای کوهنوردان شد.

وی در ادامه با اشاره به پناهگاه های موجود در همدان اظهار داشت: پناهگاه هایی در قله کرکس و دشت میشان وجود دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه پناهگاه کلاغ لان در حال تکمیل شدن است، افزود: این پناهگاه می تواند کمپینگ تیم های ملی قرار گیرد.

افتخاری با بیان اینکه همدان باید به عنوان بازوهای توانمند فدراسیون کوهنوردی باشد و قطعا همدان در کنار فدراسیون با تمام توان خواهد بود، اضافه کرد: همدان دارای پیست اسکی تاریک دره است که برند بین المللی دارد و  توانسته از جایگاه هفدهم در کشور به جایگاه چهارم در اسکی دست یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان عنوان داشت: نقطه قوت توریسم ورزش در همدان در کوهنوردی و اسکی است و در این راستا تلاش های خوبی صورت گرفته و سالن سنگنوردی فرهاد مجموعه ای بی نظیر در خاورمیانه است.

همدان آماده میزبانی مسابقات برون مرزی است

افتخاری ابراز داشت: همدان در حال آماده شدن است تا فضای برون مرزی خود را با حمایت فدراسیون به نمایش گذارد و آینده ای روشن را با گرفتن میزبانی ها در همدان داشته باشد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز گفت: استان همدان تاکنون میزبان چند مسابقه از جمله کوهنوردی، یخ نوردی و سنگنوردی بوده و در این راستا دارای پتانسیل های بالایی است.

رضا زارعی اذعان داشت: صعود سراسری به قله یخچال به میزبانی همدان است و باید توجه داشت که کار سخت و نفس گیری را برای صعود به این قله در پیش دارند.

در این مراسم از جان باختگان حادثه بهمن سال 90 همدان به نام های فواد آزادیان، اکبر سماوات، سمیه قهرمانی و فرهاد میرزاجانی با پخش کلیپی یاد شد که مدعوین را متاسف و اشک آنها را جاری کرد.

همچنین از خانواده های جان باختگان حادثه بهمن 90 همدان و پنج تن از پیشکسوتان کوهنوردی تجلیل و تقدیر شد.

عباس رئوفی، بهروز ایزدی، سید معین شجاعی لنگری، اسماعیل صفاری و حسین نعیم آبادی پیشکسوتانی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.

کد N134733

وبگردی