آفتاب

برخی درغرب نمی خواهند کشورهای آسیایی با دسترسی به آب توسعه یابند

برخی درغرب نمی خواهند کشورهای آسیایی با دسترسی به آب توسعه یابند

بندرعباس- ایرنا- رییس مرکزعلمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد گفت: برخی از سیاستمداران غربی نمی خواهند کشورهای آسیایی و افریقایی با دسترسی به آب های شیرین توسعه یابند.

به گزارش ایرنا، دکتر حسین عسکری چهارشنبه در سومین همایش ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار در بندرعباس با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست هیچگونه تضاد و تقابلی با عمران و توسعه جوامع و کشور ها ندارد، افزود: همچنین عده ای از دوستداران و حافظان محیط زیست در غرب نیز ادعا می کنند اگر کشورهای آسیایی و افریقایی راه آنها را بروند و توسعه یابند جهان نابود می شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعتقاد مسلمانان انسان مامور عمران و آباد کردن زمین است،اظهار داشت: می دانیم انسان با قوه عقل، علم و منطق می تواند هم شرایط زندگی خود و هم محیط زیست را بهبود بخشد.

رییس مرکزعلمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد ادامه داد: همچنین عده ای در غرب برخوردار از فناوری های جدید می خواهند کشورهای توسعه نیافته تلاشی برای پیشرفت خود انجام ندهند و ایجاد شدن مشکل های زیست محیطی را دلیل این خواسته خود بیان می کنند.

عسکری با اشاره به اینکه کشور سوئد یکی از بزرگترین صارد کننده های چوب کاغذ به جهان است و همچنان جنگل های وسیعی دارد، بیان کرد: 80 درصد جنگل های این کشور کاشته دست انسان هایی می باشد که از فناوری به خوبی استفاده کرده اند.

این پژوهشگر حوزه محیط زیست بیان کرد: علت مخالفت برخی سیاستمداران غربی با توسعه سایر کشور ها، ترس از جابه جایی ، انتقال و بر هم خوردن توازن کنونی قدرت سیاسی اقتصادی جهان از غرب به سایر کشورها است.

وی یادآور شد: دو تن از محققان در غرب به این نتیجه رسیده اند که آب فراوان بارش باران و برف بر قلل کوه ها از راه دَرزها و شیار ها به اعماق زمین منتقل و مسافت زیادی را طی و حتی به صورت رودخانه زیر زمینی حرکت می کنند و انباشته می شوند.

وی با اشاره به اینکه یک موسسه تحقیقاتی با هدف یافتن آب های کوه های هندوکش و هیمالیا در صحراهای افغانستان و ایران مطالعه هایی را برای امریکا انجام داده است، بیان کرد: امریکا از انتشار نتایج این تحقیق خود داری کرده و آن را محرمانه نگاه داشته است.

رییس مرکز علمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد بیان داشت: اکنون آن موسسه تحقیقاتی می خواهد آب های انباشته در دل زمین را برای امریکا استخراج کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه افرادی در غرب نمی خواهند کشور های آسیایی و آفریقایی با دست یابی به این آب های انباشته بسیار قدیمی توسعه یابند، دسترسی به این فناوری را بسیار محدود کرده اند.

این محقق حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه احتمال وجود آب شیرین در زیر دریاچه ارومیه با توجه به کوه های اطراف بسیار قوی است، اظهار کرد: اکنون فناوری دسترسی به این آبها در ایران وجود ندارد ولی می توان با تکیه و استفاده از استعدادهای جوان و خلاق برای انجام پژوهش و مطالعه در این راستا گام برداشت و نتایج بسیار جالبی بدست آورد.

عسکری با تاکید بر اینکه همچنین برخی معتقدند منبعی از آب شیرین بسیار قدیمی در زیر دریاچه ارومیه وجود دارد، خاطر نشان ساخت: می توان برای احیا دریاچه ارومیه از این آب استفاده کرد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه توسعه و عمران با محیط زیست هیچگونه تضاد و تقابلی ندارند، افزود: داشتن اقتصاد توسعه یافته و بهتر با محیط زیست سالم و بهتر هیچگونه تضاد، تناقض و ضدیتی با یکدیگر ندارند.

رییس مرکز علمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد با اشاره به مشکل طوفان های شن در ایران و عراق که برای سلامت بشر و محیط زیست مخرب است، بیان داشت: چند سال قبل پیشنهاد ایجاد کمربند سبز را در عراق مطرح کردیم که بنا به دلایل سیاسیی عملی نشد.

وی ادامه داد: براساس این طرح جنگل هایی مانند نخل و زیتون که هم قابلیت خنک کنندگی و هم خوراکی دارند اطراف شهر های عراق ایجاد می شد.

عسکری با بیان اینکه ایجاد این جنگل ها تا اندازه فراوانی مانع از رسیدن طوفان شن به شهر ها می شود، ادامه داد: همچنین وجود جنگل موجب افزایش بارندگی می شود.

وی بیان کرد: بخش کوچکی از طرح کمربند سبز را در اطراف شهر کربلا اجرا کردیم.

رییس مرکز علمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد با اشاره به اینکه برای اجرایی کردن این برنامه در کشور های منطقه نیاز به آب داریم ، اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی باید ساختاری نظام مند برای مدیریت آب های موجود در کشورهای منطقه بین النهرین طراحی و اجرا کنیم.

وی ابراز داشت: همچنین می توان نسبت به نمک زدایی آب های شور، هدایت آب از مناطق پر آب به مناطق کم آب ، جلوگیری از هدر رفت آب های ناشی از بارش باران و برف نیز اقدام کرد.

رییس مرکز علمی تحقیقاتی شیلر کشور سوئد یادآور شد: بهترین روش برای نمک زدایی آب های شور استفاده از نیروگاه های کوچک اتمی است که با توجه به مسائل سیاسی ، کشورهای محدودی مانند روسیه امکان استفاده از این فناوری را دارند.

عسکری با بیان اینکه این فناوری اکنون در برخی کشور ها در حال استفاده است، خاطر نشان ساخت: برای کاربرد این فناوری نیاز به توافق های سیاسی داریم.

عسکری بیان کرد: ایران جایگاه حساس و مهمی در سیاست جهانی دارد که این نه مربوط به فناوری و نه منابع زیر زمین ان است بلکه علت اصلی این امر در روحیه و ایده ها امیدی است که در مردم این کشور نهفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران در 20 تا 50 سال دیگر تبدیل به مهمترین نقطه برای توسعه در جهان خواهد بود باید به صورت جدی در روابط خود و نقشمان با طبیعت، برخورد با یکدیگر، سایر جوامع و کشور ها بیاندیشیم.

این پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بندرعباس می تواند به مرکز تجارت و حمل و نقل جهان تبدیل شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی و وجود راه آهن بندرعباس - بافت - مشهد این امکان را به این شهر داده است.

وی ادامه داد: کشورهای مختلفی همچون چین به دنبال استفاده از این ظرفیت می باشند و تنها محدودی از کشور ها بنا به دلایل سیاسی به این امر مخالف هستند.

وی خاطر نشان ساخت: تجار و بازرگانان برای رساندن کالاهای خود از افریقا، اروپا و سایر نقاط جهان نیاز به کشور های آسیای مرکزی و حتی روسیه و برعکس نیازمند استفاده از این بندر هستند.

سومین همایش یک روزه توسعه محیط زیست با حضور دانشمندان ایرانی وخارجی در بندرعباس برگزار شد.ک/2

8144/668/681
کد N133933

وبگردی