آفتاب

استاندار خوزستان: تکلیف پساب‌های اراضی کشاورزی مشخص شود

استاندار خوزستان: تکلیف پساب‌های اراضی کشاورزی مشخص شود

استاندار خوزستان در شورای حفاظت کیفی رودخانه‌ی کارون گفت: پیش از اجرای طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان خوزستان، باید تکلیف پساب‌های اراضی کشاورزی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی خوزستان- دکتر «عبدالحسن مقتدایی» در این جلسه امروز(چهارشنبه 30 بهمن‌ماه) در سالن جلسات استانداری، اظهار کرد: تشکر می‌کنیم که طرح 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی را می‌خواهید اجرا کنید اما اجرای این طرح در استان با سه شرط امکان‌پذیر است، این‌که باید مشخص شود پسآب‌های آنها به کجا ریخته می‌شود، سهم اشتغال استان در اجرای طرح چیست؟

استاندار خوزستان تصریح کرد: باید اولویت با اهالی منطقه باشد نه این که تعاونی‌های استان‌های دیگر اینجا سرمایه‌گذاری کنند. هم‌چنین باید اولویت با پیمانکاران رتبه‌دار استان خوزستان باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در خوزستان کاری انجام شود باید حقوق استان رعایت شود. با افزوده شدن 550 هزار هکتار به اراضی زیر کشت استان، نزدیک به 6 برابر پسآب‌های فعلی به رودخانه‌ی کارون وارد می‌شود و طبیعتاً مشکلات بیشتر می‌شود بنابراین در خصوص این طرح ابتدا از آخر باید آغاز کنیم و تکلیف کار نهایی یعنی زهکش را ابتدای کار مشخص کنیم. باید به‌گونه‌ای عمل شود که ما را دچار مصیبت نکنید.

استاندار خوزستان افزود: پتروشیمی یک موضوع ملی است اما آلاینده‌های آن را ما باید از سواحل جمع کنیم، نیشکر یک سرمایه‌گذاری ملی با هدف خدمت است اما ما باید مشکل پسآب‌های آن را برطرف کنیم، هم‌چنین نفت یک سرمایه‌گذاری ملی است اما آلاینده‌ها و بحث بارن آلوده معضل استان خوزستان است. بنابراین نباید مسائل طرح‌های ملی را استان برطرف کند.

مقتدایی تصریح کرد: پیش از این‌که طرح 550 هزار هکتاری مطرح شود، هزینه‌ی اجرای طرح 1.5 میلیارد دلار برآورد شد که در جلسه‌ای با استدلال‌هایی که آورده شد، هزینه به 3 میلیارد دلار یعنی 2 برابر رسید. که این نشان می‌دهد برای اجرای طرح باید به همه‌ی اجزای کار توجه خاص شود.

وی در خصوص پایش کمی و کیفی رودخانه‌ی کارون گفت: کل اطلاعات مربوط به حفاظت از رودخانه باید با هدف حذف مشکلات در طریق سیستم‌های پایشی که در رودخانه‌های استان به خصوص کارون نصب شده، تکمیل شود. هم‌چنین باید بتوان با دستگاه‌هایی که سبب آلایندگی می‌شود، برخورد کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود پسآب 2 بیمارستان در اهواز و دزفول به رودخانه کارون افزود: با وجود پسآب و فاضلاب این بیمارستان‌ها به رودخانه‌ی کارون ریخته می‌شود. بنابراین راه این است که این مشکلات در محیطی توأم با تفاهم پیگیری و برطرف شوند.

مقتدایی اظهار کرد: برای حل این مشکلات جلسه‌ای با دستگاه‌های مرتبط در استان تشکیل می‌شود تا مسائل در استان برطرف شود. در صورتی که مشکل در استان حل نشود در مرکز جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور برگزار می‌شود.

وی درباره‌ی نگرانی در خصوص سد گتوند خاطرنشان کرد: جزو اولویت‌های وزارت نیرو است که مشکل را بنا به وظیفه‌ای که دارد برطرف کند و سیفون را احداث و آب شور را از نقطه‌ی مورد نظر خارج کند.

انتهای پیام

کد N133731

وبگردی