آفتاب

محقق آمریکایی: نظریه های محققان ایرانی در نجات دریاچه ارومیه امیدوار کننده است

محقق آمریکایی: نظریه های محققان ایرانی در نجات دریاچه ارومیه امیدوار کننده است

ارومیه - ایرنا - یک محقق آمریکایی گفت: نظریه ها و نقطه نظرات محققان ایرانی برای نجات دریاچه ارومیه امیدوار کننده است.

پروفسور ˈ wayne wortsbaugh ˈ از دانشگاه میشیگان آمریکا که در کنگره بین المللی نجات دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه حضور یافته است روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در دو روز گذشته در ارومیه با متخصصان و محققان ایرانی در نشست های تخصصی مشکلات و مسایل و راه حل های نجات بخشی دریاچه را بررسی کردیم که نظرات آنان ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی اظهار کرد: دانشمندان ایرانی دارای اطلاعاتی کافی و جامع در ارتباط با دریاچه ارومیه هستند و نجات بخشی آن باید لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

پروفسور وین گفت: کشاورزی و اندکی هم صنعت که در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه وجود دارد بیشترین مصرف آب را دارند و پرت آب در بخش کشاورزی بسیار بالاست که باید با آموزش و مشارکت مردم و مسئولان به این مسایل رسیدگی شود و با تمرکز بر کشاورزی کارها را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: تغییرات اقلیم در بلند مدت و بهبود شرایط آب و هوایی نیز خواهد توانست تاثیر خوبی بر نجات دریاچه داشته باشد و ما بسیار امیدوار به احیای آن هستیم.

این دانشمند آمریکایی ادامه داد: ما در بحث دریاچه نمک امریکا نیز با این مسایل روبه رو بودیم و دارای تجربیات هستیم و آماده انتقال این اطلاعات به ایران هستیم.

وین و تیم 10 نفره همراه وی از کشورهای بلژیک، روسیه، آمریکا و ترکیه سه روز است که برای بررسی و ارائه نسخه نهایی نجات دریاچه ارومیه در ارومیه حضور دارند.

کنگره بین المللی نجات بخشی دریاچه ارومیه از دو روز پیش در دانشگاه ارومیه آعاز شده و امروز با برگزاری نشست های تخصصی با حضور متخصصان و محققان داخلی و خارجی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه به کار خود پایان می دهد.

7125/583/245
کد N133659

وبگردی