آفتاب

معاون وزیر: هدایت علم به سمت تولید ثروت تاکید مهم رهبری است

معاون وزیر: هدایت علم به سمت تولید ثروت تاکید مهم رهبری است

مراغه - ایرنا - معاون امور حقوقی و مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدایت علم و دانش به سمت تولید ثروت و کاربردی کردن آن از مهمترین تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایرنا، سعدالله نصیری روز چهارشنبه در بازدید از مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه افزود: هم اکنون زمینه های تولید علم در کشور با توجه به تاکیدهای رهبری و ترسیم چشم انداز بیست ساله کشور فراهم شده و محققان و استادان دانشگاه ها باید علوم را در مسیر تولید ثروت و سعادت جامعه هدایت کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به پیشینه علمی کشور از جمله تاسیس مراکز علمی مانند رصدخانه مراغه که رشد و تعالی کشور را به ارمغان آورده بود، توسعه مراکز علمی موجب شکوفایی استعدادهای مردم می شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هم اکنون این وزارتخانه با همکاری تمام نهادهای علمی و اجرایی، تولید و نشر علم و تربیت نیروهای متخصص علمی و کاری را جزو اولویت های خود قرار داده است.

نصیری با اشاره به اینکه با تبدیل ایده های علمی به ثروت، چرخه های علمی کامل می شود، خاطرنشان کرد: در کنار سوق دادن علم به ثروت، تولید علم در تمام زمینه ها باید به صورت جدی ادامه یابد تا آیندگان با استفاده از دستاوردهای امروزی ما، در زمان خود از آنها استفاده کنند.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: پیشرفت علمی هر کشور در سایه تولید علم محقق می شود و این امر بدون تحقیق و پژوهش میسر نشده و تحقیق و پژوهش بنیادی نیز نیازمند صرف هزینه های کلان است.

مهدی دواتگری کشف علوم جدید را مرهون صرف هزینه و انجام تحقیقات علمی برای مطالعه و پژوهش دانست و افزود: اکنون با پیشرفت علم و گسترش تکنولوژی، دست یافتن به دریچه های نوین علمی نیازمند صرف منابع مالی کلانی است که این امر بدون حمایت مالی ارگان های ذیربط میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، قطب مهم تولید علم در حوزه نجوم در منطقه است، اظهار کرد: برای رسیدن این مرکز به اهداف اصلی خود و احیای رصدخانه مراغه، باید وزارت علوم مجوز تاسیس پژوهشکده نجوم را در کنار این مرکز تحقیقاتی صادر کند.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار تسریع در بررسی مجوز تاسیس پژوهشکده فسیل و دیرینه شناسی این شهرستان شد و ادامه داد: وجود منطقه فسیلی مراغه و انجام طرح های علمی و تحقیقی در این منطقه از مهمترین دلایل درخواست صدور تاسیس این مرکز پژوهشی در این شهرستان است.

رییس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه نیز در این آیین گفت: رصدخانه مراغه در زمان فعالیت خود نه تنها بزرگترین و مجهزترین رصدخانه به شمار می رفت بلکه با فعالیت در قالب یک مجموعه علمی و تحقیقاتی در زمینه های دیگر علوم زمان، مرکزی منحصر به فرد و سرآمد نیز محسوب می شد.

علی عجبشیری زاده افزود: به پشتوانه این میراث علمی، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه در سال ٨٢ تاسیس شده و تاکنون محققانی از کشور و پژوهشگاه دانش های بنیادی، موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصدخانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی در اجرای پروژه با این مرکز همکاری دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون در این مرکز بیش از 450 طرح پژوهشی پیشنهاد شده، تصویب شده و 326 مقاله ISI و هفت مقاله علمی- پژوهشی در مجله های معتبر علمی کشور چاپ شده است.

عجبشیری زاده ارایه 42 مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی، ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی، برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد خواجه نصیرالدین طوسی، برگزاری همایش بین المللی اختر فیزیک به مناسبت سال جهانی نجوم را از اقدام های این مرکز اعلام کرد.

7483/590/587/245
کد N133657

وبگردی