آفتاب

مقتدی در میانه راه سیاست

مقتدی در میانه راه سیاست

تهران-ایرنا- ˈمقتدی صدرˈ رهبر جریان سیاسی نظامی که به همین نام معروف است، سه شنبه این هفته در پی اعلام چند روز قبلش مبنی بر کناره گیری از سیاست، در یک کنفرانس خبری به دولت نوری المالکی به شدت حمله کرد.

او به دنبال اعلام خبر کناره گیری از سیاست در هفته گذشته، از نمایندگان فراکسیون احرار در پارلمان و نیز اعضای صدری کابینه خواسته بود استعفا دهند و به دنبال این فراخوان، چند تن از اعضای صدری پارلمان عراق، استعفای خود را نوشتند، اما همزمان با سخنرانی مقتدی در روز سه شنبه، اعلام شد، آنان استعفایشان را پس گرفته اند.

ماجرای دردسر ساز برای مقتدی صدر که از سال 2008 به این سو همواره در مقابل دولت نوری المالکی قرار داشته است، موضوع جنجالی بود که اخیرا در پارلمان براه افتاد.

نمایندگان پارلمان عراق چندی پیش درصدد تصویب قانونی بودند که براساس آن نمایندگان حقوق ویژه خود را به صورت مادام العمر دریافت کنند. این مصوبه با اعتراض محافل سیاسی و حتی مذهبی روبه رو شد و گویا آیت الله سیستانی نیز از طریق نمایندگانش در نجف و کربلا به آن اعتراض کرد.

به دنبال جنجال براه افتاده ، پارلمان عراق، آن را از دستور کار خارج کرد، اما چندی نگذشت که قانون جدیدی را که مبنای آن 80 درصد حقوق و مزایای دوران نمایندگی را در دوران بازنشستگی شامل می شد، امضا کردند.

این بار هم اعتراض های تندی به پارلمان و نمایندگان آن صورت گرفت که منجر شد اکثر نمایندگان امضای خود را پای این قانون تکذیب کنند. تکذیب ها ادامه داشت تا فهرست امضا کنندگان این قانون از سوی محفل یا محافلی انتشار یافت.

انتشار لیست امضا کنندگان قانون بازنشستگی، کار را برای جریان های سیاسی سخت کرد، اما برای برخی جریان ها خیلی گرانتر تمام شد، از جمله تعدادی از اعضای جریان صدر که نامشان در این لیست دیده می شد.

براساس شنیده ها، مقتدی صدر از برخی از نمایندگان این فراکسیون در پارلمان، بخصوص آنانکه نامشان در لیست اخیر بود، به شدت ناراضی است و به نظر می رسد همین امر به اختلافات در درون جریان صدر دامن زده است.

ناراحتی ها در عراق از ماجرای قانون بازنشستگی، بیش از آنکه از تصویب قانون و امضای پای آن باشد، از تکذیبی است که بیشتر نمایندگان امضا کننده ، کرده و امضای خود را انکار کردند.

او در حقیقت از اینکه برخی اعضای منتسب به جریانش، منافع شخصی را بر سیاست های گروهی ترجیح داده و به درخواست های وی توجه نمی کنند، شدیدا گله مند است.

با اینحال، مقتدی در سخنرانی روز سه شنبه اش، اول به ماهیت سیاست حمله کرد که ˈسیاست بابی برای ظلم و تکروی و تجاوز شده استˈ و سپس به نوازش دولت مرکزی پرداخت که ˈپول، چشمهای مقامات مسئول در دولت مالکی را کور کرده استˈ.

وی دولت عراق را متهم کرد که به ˈشرق و غربˈ وابسته است و از سوی آنان حمایت می شود و بعد هم گفت قصد دارد دولتمردان را راهنمایی کند تا عراق در دستان افرادی امین باشد.

وی در عین حال در تایید و دفاع از عملکرد گذشته اش، گفت که او متعلق به همه عراقی هاست و برای آنها باقی خواهد ماند و به تمام تصمیم هایی هم که تاکنون گرفته، افتخار می کند.

مقتدی صدر که پایگاه اجتماعی خوبی به دلیل وابستگی به خاندان بزرگ صدر در عراق دارد و هدفش از سخنرانی روز سه شنبه، بیان دلایل کناره گیری از سیاست بود، گفت، همه باید در انتخابات آتی شرکت کنند تا عراق به دست انسانهایی امین بیفتد. ˈمن نیز در این انتخابات با همه یک فاصله واحد را رعایت خواهم کرد.ˈ

رهبر جریان صدر که قرار بود، با خروج نیروهایش از پارلمان و دولت، عملا کار سیاسی را کنار بگذارد، هنوز مشخص نکرده که در انتخابات آوریل آینده (بهار 93) با چه ترکیب و سیاستی ورود خواهد کرد؟ و این میانه راه این روحانی جوان انقلابی است.

مقتدی صدر در جریان نبرد سال 2008 در بصره با دولت عراق نیز که مجبور شد جیش المهدی، بازوی نظامی گروه صدری ها را منحل کند، گفته بود که انحلال جیش المهدی به این دلیل بود که برخی گروههای داخل جریان، بویژه شاخه های نظامی، از دستورات او سرپیچی می کردند؛ موضوعی که به نظر می رسد یک باردیگر اما این بار در میان سیاستمداران پارلمانی اش تکرار شده باشد.

از محمد علی حیدری هایی

**خاورم 1770**1586
کد N133639

وبگردی