آفتاب
درخواست رئیس دیوان عالی کشور از قضات؛

رسیدگی پروند‌ه‌های طلاق در اولویت قرار گیرد/با موعظه مانع افزایش طلاق شوید

رسیدگی پروند‌ه‌های طلاق در اولویت قرار گیرد/با موعظه مانع افزایش طلاق شوید

از همه قضات تقاضا دارم که پرونده‌های طلاق را در اولویت کاری خود قرار دهند تا هر چه زود‌تر وضعیت طرفین روشن و مشخص شود و این درست نیست که رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها مدت زیادی طول بکشد.

ایلنا: رئیس دیوان عالی کشور گفت: از همه قضات تقاضا دارم که پرونده‌های طلاق را در اولویت کاری خود قرار دهند تا هر چه زود‌تر وضعیت طرفین روشن و مشخص شود و این درست نیست که رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها مدت زیادی طول بکشد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی ضمن قدردانی از آحاد مردم ایران به دلیل حضور میلیونی در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: حماسه پرشور حضور مردم در ۲۲ بهمن پاسخ محکمی به دشمنان ملت ایران بود، مخصوصاً دولت آمریکا که با گزینه روی می‌ز، ایران را همواره تهدید می‌کرد و همین طور پاسخی بود به همه مسئولین که با استقامت در مقابل امریکا ایستاده‌ایم و گزینه روی میز ملت ایران حماسه میلیونی مردم در مواقع ضروری است.

رئیس دیوان عالی کشور با قرائت آیه اِنَّ هذا الْقُرآنَ یَهدی لِلَتی هیَ اَقْوَم افزود: قرآن راه خوشبختی انسانهاست و این قرآن مردم را به مستقیم‌ترین راه خوشبختی هدایت می‌کند و این کتاب آسمانی است که مردم را با آیینی که مستقیم‌ترین آیین‌هاست راهنمایی می‌کند.

وی تأکید کرد: قرآن با بهترین روش و پابرجا‌ترین طریقه مردم را به سعادت و زندگی همراه با آرامش ابدی دعوت می‌کند، چرا که قرآن چراغ روشن و نقشه راه زندگی است و باید در همه امور و برنامه و زندگی فردی و اجتماعی جاری و راهنما باشد.، تدّبر و تعقل و تفهیم مفاهیم قرآن در سطح عالی حوزه آموزشی کشورمان باید توسط دانشمندان روشن‌شناس قرآن نهادینه شود.

آیت الله گرکانی تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) فلسفه بعثت خود را برای تمامیت مکارم اخلاق بیان فرموده که اِنی بَعِثت لاتمم مَکارم الاخلاق، از جانب خدای تبارک و تعالی من مبعوث شدم برای اینکه کرامت و بزرگواری «انسان» را در اخلاق نشان دهم، لذا اخلاق نبوی عالیترین و کامل‌ترین و مؤثر‌ترین نوع اخلاق است و ریشه اخلاق از دستورات دین ما گرفته شده، مقصود از اخلاق دینی‌‌ همان اخلاق اجتماعی است که جامعه برای ارتباطات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به آن نیاز دارد و این یعنی متخلق شدن به صفات پسندیده و نجات بخش و رهایی از صفات هلاک کننده.

وی با توجه به حقوقی بودن جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، ‌ به مسئله طلاق در جامعه اشاره کرد افزود: موضوع افزایش آمار طلاق باید به وسیله مسئولین قضایی و اجتماعی کشور مورد بررسی قرار گیرد و راه‌هایی برای کاهش آمار این پدیده نکوهیده اندیشیده شود، لذا بر همه مسئولین جامعه و مسئولین فرهنگی لازم است که زشتی‌های طلاق را برای عموم مردم بازگو کنند و راه‌های پیشگیری را برای مردم عزیز کشور درباره طلاق نشان دهند.

رئیس دیوان عالی کشور عنوان داشت: از همه قضات تقاضا دارم که پرونده‌های طلاق را در اولویت کاری خود قرار دهند تا هر چه زود‌تر وضعیت طرفین روشن و مشخص شود و این درست نیست که رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها مدت زیادی طول بکشد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عالی با تأکید بر اهمیت اخلاق اضافه کرد: از خانواده‌ها و جوانان عزیز خواهش می‌کنم بر مسئله اخلاق اهمیت بیشتری بدهند و صبر و حوصله داشته باشند، تا آنجایی که می‌توانند صلح و سازش داشته باشد و به طرف طلاق سوق پیدا نکنند چرا که حاکمیت اخلاق می‌تواند از افزایش طلاق جلوگیری کند.

وی به قضاتی که با اینگونه پرونده‌ها سر و کار دارند توصیه کرد که صرف نظر از کارهای قضایی که انجام می‌دهند باید سعی کنند با نصیحت و موعظه کردن و راهنمایی مانع از افزایش آمار طلاق در جامعه شوند.

آیت‌االه گرکانی در پایان خاطرنشان کرد: از قواعد پا برجای زندگی اجتماعی به طور یقین اخلاق اسلامی است لذا با فرهنگ خوش اخلاقی کام همه شیرین می‌شود مخصوصاً در خانواده‌‌ها حاکیمت اخلاق می‌تواند پدیده افزایش طلاق و بد اخلاقی را در جامعه کاهش دهد.

کد N133403

وبگردی