آفتاب

‌راندمان نیروگاه‌های ایران 35 درصد است

‌راندمان نیروگاه‌های ایران 35 درصد است

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه 11 دی ماه سال جاری 570 میلیون مترمکعب گاز تولید و 720 میلیون مترمکعب گاز مصرف شد، گفت: در این شرایط نمی‌توان برای گاز شهری محدودیت قائل شد و تنها نیروگا‌ه‌ها را می‌توان در محدودیت قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، سعید مومنی امروز‌(سه شنبه) در همایش حفاظت از محیط زیست، دستاوردها و مسؤلیت‌ها در اتاق بازرگانی اظهار کرد: ایران با داشتن 49 تریلیون مترمکعب گاز "درجا"، رتبه دوم را بعد از کشور روسیه به لحاظ داشتن ذخایر گاز دارد و 33 تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت است.

وی افزود: قبل از انقلاب، ایران روزانه 24 میلیون مترمکعب گاز "همراه"تولید می‌کرد که از این میزان 22 میلیون مترمکعب با قیمت خیلی نازل به شوروی فرستاده می‌شد و دو میلیون مترمکعب در داخل کشور مصرف می‌شد.

مومنی با بیان اینکه تا سال1357، 50 هزار مشترک گاز داشتیم، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست انرژی کشور بر این اصل قرار گرفت که سوخت گاز جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

وی تصریح کرد: عملیات گاز رسانی در درجه اول با اولویت شهرها، سپس صنایع و بعد روستاها دنبال شد و با تمام مسائل و مشکلات پیش‌روی ادامه پیدا کرد تا جایی که امروزبه بیش از هزار شهر، 15 هزار روستا گازرسانی شده است و 20 میلیون خانوار زیر پوشش گاز قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین رشد گازرسانی در دو دهه گذشته در کشور رخ داده است، اظهار کرد: اگر صرفه جویی نمی‌شد و همان راه گذشته ادامه پیدا م‌ کرد، امروز روزانه 720 میلیون مترمکعب مصرف گاز داشتیم.

مومنی ادامه داد: اگر این حجم گازی که امروز در ایران مصرف می‌شود، در جای خود مصرف می‌شد خیلی خوب بود، اما اینگونه نیست. شدت انرژی در کشور بالا است، اما در جای خود مصرف نمی‌شود. با داشتن یک درصد جمعیت کل دنیا، شدت انرژی در ایران 18 برابر ژاپن، هشت برابر اروپا و پنج برابر آمریکا است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در مورد میزان گاز تولیدی و مصرفی ایران در روز یازدهم دی ماه 1392 گفت: در یازدهم دی ماه 1392، در ایران 570 میلیون مترمکعب گاز تولید شد اما 720 میلیون مترمکعب گاز مصرف شد. در این شرایط نمی‌توان برای گاز شهری محدودیت قائل شد و تنها نیروگاه‌ها را می‌توان در محدودیت قرار داد.

وی با بیان اینکه به لحاظ فرهنگی، فنی و تجهیزات ساختمانی انرژی زیادی را هدر می‌دهیم، تصریح کرد: راندمان نیروگاه‌ها 34 تا 35 درصد است درحالی که در دنیا این رقم بالای 56 درصد است. نیروگاه شهید منتظری به طور عادی روزانه 9 میلیون مترمکعب یعنی به اندازه کل شهر اصفهان گاز مصرف می‌کند.

مومنی ادامه داد: سرانه مصرف گاز در دنیا 700 مترمکعب است در حالی که در ایران این عدد 1600 مترمکعب است. با چنین ذخایر عظیم گازی کمتر از یک درصد در صادرات گاز نقش داریم و مجبور هستیم از ترکمنستان گاز وارد کنیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان 103 شهر و 1160 روستا مصرف کننده گاز و 1.5 میلیون مشترک گاز دارد، تصریح کرد: سالانه 10 درصد گاز مصرفی کشور را استان اصفهان مصرف می‌کند اما 6.5 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان بر نقش دولت و مصرف کننده برای رفع مساله گاز اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ درست مصرف کردن در محیط زیست تبلیغ شود و دولت و مصرف کننده در این راه تصمیم درست بگیرند .

انتهای پیام

کد N132938

وبگردی