آفتاب

‌حجامت، مانع اهدای خون است

‌حجامت، مانع اهدای خون است

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: حجامت منجر به کاهش اهدای خون می‎شود.

امیرحسین تروند در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، درخصوص کاهش اهدای خون در شروع فصل زمستان اظهار کرد: با توجه به شروع فصل بارندگی و برف در سطح استان علیرغم بروز تصادف جاده‎ای اهدای خون کاهش یافته، در حالی که نیاز به خون و فراورده‎های خونی همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موانع اهدای خون انجام حجامت است، اضافه کرد: براساس دستورالعمل‎های کشوری فرد تا یکسال بعد از حجامت حق اهدای خون ندارد.

دکتر تروند خطاب به هم‎استانی‎ها گفت: افراد می‎توانند یکی از گزینه‎های اهدای خون یا حجامت را انتخاب کنند و این در حالیست که اهدای خون علاوه بر سلامتی فرد، ایثارگری و نجات بیماران را به همراه دارد، اما حجامت فقط برای خود فرد کارایی دارد.

مدیرکل انتقال خون لرستان خطاب به اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خصوصاً گروه‎های متخصصین بیهوشی و جراحان اظهار کرد: انتظار داریم در مراکز علمی و آموزشی کشور همچون دیگر مراکز درمانی در کشورهای پیشرفته استفاده از خون خود بیمار «اتولوگ» برای بیماران در نظر گرفته شود و در این زمینه فرهنگ‎سازی و هماهنگی‎های لازم صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: اهدای خون اتولوگ یا همان خودی، هم هزینه کمتری دارد و هم از لحاظ سلامت و اطمینان برای بیمار بسیار بهتر از خون همولوگ در جراحی‎های الکتیو است زیرا وقتی از خون خود بیمار استفاده شود نیازی به انجام هیچ آزمایشی بر روی خون نیست و همچنین خطرات ناشی از انتقال خون و ریسک انتقال بیماری‎های عفونی نیز از بین می‎رود.

تروند یادآور شد: هم اکنون در کشورهای توسعه یافته 10 درصد خون‎های تزریقی اتولوگ هستند که امید است در استان ما نیز در این راستا گام‎های اساسی برداشته شود. البته بیماران نیز می‎توانند با مطرح کردن این گزینه با پزشکان جراح و بیهوشی مسئول درمان خود در اجرایی شدن این اصل علمی مؤثر واقع شده و از عوارض انتقال خون در امان باشند.

انتهای پیام

کد N132936

وبگردی