آفتاب
/گزارش/

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت...

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت...

تمایل به دریافت گل به طور معمول در میان تمامی افراد جامعه احساس خوشایندی را ایجاد می‌کند، زیرا این هدیه سبب ایجاد نگرش مثبت به زندگی، احساس آرامش و رضایت خاطر هیجان و سرزندگی می‌شود.

گل تنها هدیه‌ای است که در عزا، عروسی، جشن تولد و روزهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواستگاری‌، عیادت از بیمار، تشکر از دوست و خیلی موارد دیگر همواره با گل و گل آرایی همراه بوده است و دیدن گل با رنگ ها و بوهای متنوع سبب شادی و تسلای خاطر افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، گل نه‌ تنها سمبل زیبایی بلکه یکی از بهترین هدیه‌هایی است که بیش از هر هدیه دیگری می‌تواند بیانگر احساسات و عواطف فرد هدیه‌دهنده باشد. هدیه دادن گل از گذشته‌های دور در جوامع انسانی مرسوم بوده است و قدمتی بسیار طولانی دارد.

ایران از لحاظ شرایط مساعد برای تولید گل و گیاه جزو ‌15 کشور اول جهان ‌و موطن بسیاری از گل و گیاهان زینتی که در دنیا در زمینه تولید و پرورش آن تلاش شده از جمله گل‌های پیازی، پامچال، میخک، گلایل، لاله و سیکلمن‌ است.

با وارد شدن به گل فروشی‌ها شادابی و هیجان گل‌ها به شما منتقل می‌شود، مطمئنا همه ما این احساس را تجربه کردیم اینکه گل‌ها در همان بدو ورودتان با آرامشی خاص به شما خوشامد گفته و طراوت را به شما هدیه می‌دهند، گل‌های رنگارنگ در مدل‌های مختلف در طراوت و شادابی وصف ناپذیر درون مغازه‌ها پای رهگذران را به داخل مغازه‌ها می‌کشاند تا به بهانه خرید حداقل شاخه گلی برای عزیزان خود، از این فضا حتی به اندازه دقیقه‌ای استفاده مناسب کنند. مطمئناً شما هم در گل فروشی‌ها مشکلات را حداقل برای لحظاتی فراموش می‌کنید، چرا که زیبایی‌های گلها اجازه تفکر به غیر از زیبایی دنیا را به شما نمی‌دهد.

"علیرضا مومنی"، سالهاست در گلسرای کرمان در این حرفه مشغول است. او که علاقه زیادش به طبیعت و گل و گل آرایی باعث شد تا در این حرفه مشغول به کار شود به ایسنا می‌گوید: همیشه دوست داشتم توی گل فروشی کار کنم و دسته گل بپیچم، گل فروشی را نه بخاطر درآمد که به خاطر عشق و علاقه‌ام به گل و بوی گل، دوست داشتم و در نهایت هم وارد این حرفه شدم‌.

وی می‌افزاید: گل همیشه مظهر زیبایی بوده و با طراوت و شادابی خاصی که همراه خود دارد‌، همیشه انسان‌ها را به وجد می‌آورد‌، علاقه به گل نشانه سلامت روحی و پرورش آن موجب انرژی و نشاط در زندگی می‌شود‌.

مومنی ادامه می‌دهد: افرادی که وارد این حرفه می‌شوند، باید در ابتدای کار تخصص و تجربه‌های لازم مثل گل آرایی و تولیدگل را داشته باشند و اگر این مهارت‌ها را نداشته باشند، نمی‌توانند موفق شوند.

به نظر وی، دو گروه از افراد دراین حرفه موفق‌ترند، یک دسته افرادی که تحصیلات دانشگاهی در زمینه ‌کشاورزی‌ دارند و بستر مناسبی برای ورودشان به این حرفه وجود دارد، دسته دوم افرادی که ازطریق استاد – شاگردی، گل‌آرایی و تولیدگل را فراگرفته و وارد این حوزه می‌شوند، در مجموع باید بگویم فردی که می‌خواهد دراین حرفه وارد شود و سرمایه‌گذاری‌کند، باید مطالعات کافی در این زمینه داشته باشد، از متخصصان و مشاوران موفق دراین رشته‌ مشورت بگیرد و بعد سرمایه خود را به کارگیرد و وارد میدان شود.

وی که مشغول ساخت دسته گل است، ادامه می‌دهد: گلفروشی نیز مانند همه مشاغل دیگر مشغله‌های خاص خود را دارد، زیرا گل در تابستان حدود ۴ روز بیشتر نمی‌ماند، ولی در زمستان این مدت تا ۱۰ روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

مومنی در پاسخ به این سوال که بازار حرفه گل فروشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: در حال ‌حاضر بازار گل فروشی دچار نوسانات بسیار زیادی است و دارای یک سیستم منسجم و حساب شده‌ای نیست. خرید و فروش‌گل همیشگی نیست، در ایام‌های خاصی در سال مثل محرم، صفر، رمضان خرید و فروش یا کم است یا اینکه اصلاً وجود ندارد و ازطرفی این محصول جزء نیازهای اولیه مردم محسوب نمی‌شود و قدرت خرید مردم هم کم شده است همان رور که گفتم ‌بازار گل ارتباط تنگاتنگی با مناسبت‌ها دارد. از این مناسبت‌ها می‌توان به ایام نوروز، ولادت‌ها و روزهای مادر و پدر اشاره کرد.

وی می‌افزاید: البته زمان در قیمت فروش گل تأثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال در فصل سرد سال ضایعات گل افزایش و حجم آن کاهش می‌یابد تا جایی که قیمت گل را چند برابر می‌کند.

مومنی با اشاره به مشکلاتی که در شغل گل فروشی وجود دارد، می‌گوید: ضایعات بالای گل و گیاه از بزرگترین مشکلات تولید گل است، چرا که یک فروشنده از 50 شاخه گلی که از تولید کننده می‌خرد، قادر است تنها 20 شاخه از آن را بفروشد و مابقی جزو ضایعات محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ریسک در شغل گلفروشی بسیار بالاست، زیرا گلها عمر کمی دارند و باید با پیش‌بینی ذائقه مردم گل‌هایی را خریداری‌ کرد که با استقبال‌ عموم مواجه شود.

مومنی می‌گوید: تمام سعی خود را کرده‌ام که فردی که وارد مغازه من می‌شود، دست خالی بیرون نرود، برای همین مشتریان خوبی هم داشته و دارم‌.

وی با بیان اینکه دلنشین‌ترین هدیه، گل طبیعی است، می‌گوید‌: همیشه سعی کرده‌ام که با تهیه و تدارک زیباترین دسته گل‌ها و مجموعه‌های گل آرایی خود در مناسبت‌های گوناگونی‌(هدیه روز مادر‌، هدیه روز پدر‌، هدیه ولنتاین، هدیه تولد، هدیه سالگرد ازدواج، هدیه روز مرد‌، هدیه روز زن) بهترین هدیه را برای انتخاب در اختیار مشتریان ‌قرار دهم تا بتوانند زیباترین هدیه را به عزیزانشان تقدیم نمایند.

وی می افزاید‌: ‌در گذشته گل تنها در دو مناسبت عزا و عروسی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه در هر مناسبتی شهروندان به گل فروشی مراجعه می‌کنند.

مومنی، بانوان را مشتری پر و پاقرص گل رز می‌داند و می‌گوید: همواره گل رز سرخ، صورتی و رنگ گل‌های بنفش و سفید بیشترین طرفدار را در میان مشتریان به خود اختصاص می‌دهد.

وی می‌گوید: در سال‌های دور تنها جوانان راغب به خرید گل بودن، اما اکنون سال‌ها‌ست که مسن‌ترها نیز نسبت به خرید گل از خود تمایل نشان می‌دهند، شاید باورش برایتان سخت باشد که بگویم پیرمردی عزیز و دوست داشتنی مشتری هر روز من است و برای همسرش هر روز گل رز می‌خرد‌.

وی با تاکید بر این مطلب که هدیه دادن گل در برقراری ارتباط میان افراد به ویژه همسران با اهمیت است، می‌گوید: هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل می‌تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل کند که این به ویژه درباره همسران، فرزند و والدین بسیار با اهمیت است و مشتریانی داریم که همواره شاخه‌ای گل برای اعضای خانواده و همسر خود می‌خرند و به نوعی مشتری پر و پا قرص گل فروشی محسوب می‌شوند.

این گلفروش کرمانی در خصوص قیمت گل نیز می‌گوید: فروش گل بسته به نوع گل، بسته بندی‌ و کیفیت آن متفاوت است و اکنون یک شاخه گل رز ایرانی بین 2 تا 5 هزار تومان و گل رز خارجی بین 4 تا 6 هزار تومان فروخته می‌شود‌.

ایرانیان جزو نخستین ملتی بودند که گل را به یکدیگر هدیه می‌دادند. نقوش به جای مانده از دوران گذشته که در آن عده‌ای شاخه گلی در دست دارند، مستند است و این موضوع نشانگر آن است که ایرانیان باستان نیز برای پرورش گل و هدیه دادن آن اهمیت ویژه ای قائل بوده‌اند.

یک روانشناس در خصوص آثار روانی گل هدیه گرفتن به ایسنا می‌گوید‌ گل، نماد زیبایی و ظرافت است و از این رو به‌ سرعت می‌تواند روحیه و احساسات شخص را تغییر داده و شادی و هیجان را در فرد ایجاد کند.

"زهره کیانی"، می گوید : گل، سمبل زیبایی است که تمام حواس پنجگانه ما را درگیر می‌کند و انسان ذاتاً زیبایی‌ها را دوست دارد و چون گل سمبل زیبایی و طراوت است، هدیه‌دادن آن به دیگران همین پیام را به آنها انتقال خواهد داد‌.

این روانشناس می‌گوید: فرهنگ گل و گل پروری دارای ریشه کهن در میان ایرانیان است‌(فرش‌های با نقش گل، وجود دسته گل در آثار تخت جمشید و غیره) در واقع ایرانیان شاید از اولین اقوامی بودند که به تأثیر مثبت گل در سلامتی و روابط سالم پی بردند و بسیار خرسندم که در ایران هنوز این سنت پسندیده رواج دارد که افراد هنگام نشان‌دادن عشق و علاقه‌شان به دیگری و نیز به منظور ابراز شادی شاخه ‌یا دسته گل هدیه می‌دهند‌.

کیانی می‌گوید‌: در حضور گل‌ها، احساسات شادی آور افزایش پیدا می‌کنند وحس رضایت از زندگی شدت می‌گیرد، گل‌ها رفتار اجتماعی را در جهت مثبت تغییر می‌دهند‌.

وی با بیان اینکه گل‌ها، تاثیری سودمند و قوی بر روی دریافت کنندگان خود می‌گذارند، می‌گوید‌: ‌گل‌ها می‌توانند تاثیری آنی بر روی حس خوشنودی وارد کنند، برای همین است که اغلب ما با لبخندهای «واقعی» و «هیجان‌زده‌» از هدیه گرفتن گل استقبال کرده و حس قدرشناسی و سرخوشی فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهیم و‌ این عکس‌العملی همگانی است و در تمام رده‌های سنی دیده می‌شود‌.

وی می‌گوید: بسیاری از افراد از دریافت گل به عنوان هدیه خوشحال می‌شوند و گل هدیه می‌دهند، زیرا وقتی شخصی گلی را به عنوان هدیه دریافت می‌کند، آن گل به او کمک می‌کند تا احساسات منفی خود را رها کند و به حس بهتری دست یابد.

این روانشناس ادامه می‌دهد: گل تاثیر مثبت و طولانی بر حال و هوای اشخاص می‌گذارد و از این روست ‌که پس از دریافت گل کمتر احساس اندوه، اضطراب و بی تابی داریم و در رفتار خود نشانه‌های بارزی از خوشی و رضایت را مشاهده می‌کنیم‌.

کیانی می گوید: گل موجب برقراری رابطه‌ای صمیمی می‌شود و حضور گل، برقرار کردن ارتباط را با خانواده و دوستان افزایش می‌دهد‌.

به گزارش ایسنا، گل لطیف است و احساس لطافت را در روح انسان‌ها دوچندان می‌کند و رایحه خوش آن تمام وجود فرد را دگرگون می‌کند. اهدای گل نیاز به مناسبت ندارد و بد نیست بعضی وقت‌ها شاخه‌ای گل به همسر، مادر، پدر، خواهر، برادر، فرزند و همکار و آن‌هایی که دوستشان داریم، هدیه بدهیم تا عواطف و احساسات خود را بیان کنیم و دیگران را شگفت زده کنیم، دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای سلام و احوالپرسی روزمره و تکراری ما را خواهد گرفت و در وجود طرف مقابل غوغایی شگفت انگیز به پا خواهد شد.

گزار ش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر

انتهای پیام

کد N132915

وبگردی