آفتاب
گزارش مهر/

غارنوردان اعتراض خود را به گوش اتحادیه جهانی غارنوردی رساندند/ هدیه ای که مایه تاسف شد

 غارنوردان اعتراض خود را به گوش اتحادیه جهانی غارنوردی رساندند/ هدیه ای که مایه تاسف شد

همدان - خبرگزاری مهر: در اختتامیه کنگره علوم زمین و غارشناسی که در استان همدان برگزار شد اعتراض برخی غارنوردان به گوش رئیس اتحادیه جهانی غارنوردی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره علوم زمین و غارشناسی در استان همدان صبح دوشنبه در سالن همایش شهید چمران دانشگاه بوعلی سینا با حضور نمایندگان، مدعوین سخنران و میهمانان خارجی آغاز و با برگزاری مراسم اختتامیه، این کنگره سه شنبه شب در همدان به کار خود پایان داد.

نخستین کنگره غارشناسی به منظور شناخت غارها و به علت وجود بزرگترین غار آبی جهان در همدان برگزار شد که با ارسال فراخوان اولیه همایش به دانشگاه ها و دست اندرکاران 61 مقاله به دبیرخانه همایش ارائه شده بود و از بین مقاله ها 25 مقاله به صورت سخنرانی و 22 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد.

برگزاری این همایش که نخستین کنگره علوم زمین و غارشناسی در همدان بود دستاوردهایی بهمراه داشت چراکه در این همایش برخی غارنوردان توانستند اعتراض خود را به گوش رئیس اتحادیه جهانی غار نوردی برسانند و از نزدیک با دکتر وو صحبت کنند.

در آخرین روز از همایش علوم زمین و غارشناسی و در حاشیه آن اعتراضات برخی از غارنوردان فعال در ایران به انتخاب نماینده ایران به رئیس اتحادیه جهانی غارنوردی در uas  منتقل شد چراکه از ایران یک نفر به عنوان نماینده به اتحادیه جهانی غارنوردی مراجعه کرده و خود را به عنوان نماینده ایران معرفی کرده است و فعالین غارنوردی به دلیل اینکه در انتخاب این نماینده مشارکتی نداشتند، اعتراض خود را به دکتر وو، رئیس اتحادیه جهانی غار نوردی منتقل کردند و خواستار آن شدند تا نماینده واقعی خود را معرفی کنند.

همچنین در اختتامیه کنگره علوم زمین و غارشناسی رئیس اتحادیه جهانی غارنوردی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در راستای شناسایی غارها پنج دپارتمان در اتحادیه جهانی غارنوردی وجود دارد و 55 کشور عضو این اتحادیه هستند و کار خود را انجام می دهند.

دکتر وو با بیان اینکه 55 کشور عضو اتحادیه جهانی غارنوردی، به طور خودجوش کار می کنند، افزود: در راستای کشف غارها از طرف اتحادیه جهانی غارنوردی به کشورها خدماتی ارائه نمی شود و هر کشور با توانایی ها و تسهیلات خود به اکتشاف غارها دست می زند.

وی با اشاره به اینکه غارعلیصدر زیر کویر واقع شده و خیلی جالب است، بیان داشت: غار علیصدر بالا رفتگی و پایین رفتن آب را در چندین مرحله تجربه کرده و این واقعا یک مورد نادر در دنیا می تواند باشد.

در ادامه رئیس فدراسیون جهانی غارنوردی فرانسه گفت: برای اکتشاف غارها ابتدا غارها شناسایی می شوند و بعد از آن نقشه کشی از غارها شروع می شود و کارهای بعدی در این رابطه صورت می گیرد و کشورها امکاناتی را در اختیار غارنوردان خود می دهند.

لورنس کونگی عنوان داشت: ایران غارنوردان خوبی دارد و دارای پتانسیل خوبی در این راستا است چراکه ایران غارهای آبی زیادی دارد و این زمینه را فراهم می کند.

وی ابراز داشت: دو سال پیش غارنوردانی از کشورهایی مانند ترکیه، هلند، فرانسه به ایران آمدند چراکه ایران پتانسیل خوبی در این راستا دارد و این کنگره اولین قدم ما در این زمینه است و چند سال پیش تلاش هایی انجام شد که این همایش برگزار شود.

همچنین در اختتامیه کنگره غار نوردی به رسم یاد بود به غارنوردان هدیه ای داده شد که به جای اینکه آنها را خوشحال کند ناراحت کرد، چراکه تکه ای از مرجان های غار بود و نشان می داد که این هدیه از غار جدا شده است و این هدیه آنها را به تاسف واداشت.

این غارنوردان به خبرنگار مهر حاضر در مراسم مراجعه کردند و خواستار آن شدند تا گلایه آنها به گوش میزبانان برسد که دیگر به رسم یادبود به غار ضربه نزنند چراکه آنها این چنین هدیه ای نمی خواهند و بیشتر از همه دوست دارند تا غارها بکر باقی بماند و تکه ای از آنها جدا نشود.

 

کد N132792

وبگردی