آفتاب
چهره ماندگار زمین شناسی کشور:

فناوری هیدروژن و پیل سوختی می‌تواند بحران آب شیرین در جهان را تشدید کند

فناوری هیدروژن و پیل سوختی می‌تواند بحران آب شیرین در جهان را تشدید کند

چهره ماندگار زمین شناسی ایران گفت: بحران کم آبی، انسان‌ها و بسیاری از موجودات زنده را هدف گرفته است که اگر به فکر چاره نباشیم، بی آبی، حیات کشور را تهدید می کند.

دکتر علی درویش زاده در حاشیه سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم‌ زمین در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان با بیان اینکه کشور ما در چند قدمی بحرانی قرار دارد که می تواند پیامدهای فاجعه بار به دنبال داشته باشد با نقشه های منتشر شده پیش بینی هوای جهان تا سال 2100 اشاره کرد و گفت: این نقشه نشان می دهد که مناطق خشک، گرم تر و خشک تر می شوند. در کنفرانسی که در خصوص روند گرم شدن زمین در دوحه قطر برگزار شد اعلام شد که طی 50 سال آینده 4 درجه سانتیگراد به دمای کره زمین افزوده می شود. پیشنهاد الزام به جریمه کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌یی در جهت کاهش دمای هوای زمین نیز از مواردی است که نشان می‌دهد جهانیان گرم شدن هوا را جدی گرفته اند.

این استاد پیشکسوت زمین شناسی تصریح کرد: اگر وضعیت آب و هوا به همین منوال ادامه یابد و خشکسالی ها ادامه یابد آنگاه جنگهای داخلی یا مرزی و حتی بین المللی با هدف دستیابی به منابع آبی دور از انتظار نخواهد بود.

درویش زاده اضافه کرد: اگر به جای سوخت های فسیلی از هیدروژن که خود از تجزیه آب به دست می آید استفاده شود که امروزه در اروپا مراحل آزمایشی خود را طی می کند آنوقت باید آینده ای در نظر مجسم شود که چالش اصلی آن کمبود آب شیرین است.

وی گفت: در کنوانسیون بین المللی رامسر (1351) نام 42 تالاب به ثبت رسیده که از این تعداد نام هفت تالاب در فهرست مونترو به علت خشکی حذف شده است و نیمی از بقیه نیز درحال از بین رفتن اند.

درویش زاده با بیان اینکه اگرچه تعداد کل تالاب های کشور گاهی تا هزار هم نوشته شده است افزود: بسیاری از تالاب های کشور به دلیل مدیریت نادرست، تغییرات اراضی کاربردی، بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی و حفر چاه‌های کشاورزی در جوار تالاب ها، ورود آلاینده های مختلف و خشکسالی نابوده شده و حیات میلیونها پرنده مهاجر را به خطر انداخته اند.

وی با بیان اینکه دریاچه های شور کشور که خود باقیمانده دریای بزرگی در مرکز ایران بوده به علت کوههای محصور کننده آبهای جوی کمتری نسبت به گذشته دریافت می کنند گفت: این دریاچه ها یا خشک شده و به کویر تبدیل شده اند و یا آخرین نفسهای خود را می کشند مانند دریاچه نمک، گاوخونی، جازموریان، بختگان، نیریز که به کویر تبدیل شده اند و فعلاً نوبت دریاچه ارومیه، هامون سیستان، دریاچه پریشان، تالاب شادگان کافتر و آق گل (همدان) است که در شرف نابودی اند.

انتهای پیام

کد N132655

وبگردی