آفتاب
استاندار مازندران در همایش بانوان فرهیخته مازندران مطرح کرد؛

بانوان فقط 8 درصد مناصب مدیریتی كشور را در اختیار دارند

بانوان فقط 8 درصد مناصب مدیریتی كشور را در اختیار دارند

علی رغم تلاش های انجام گرفته، بانوان فقط 8 درصد مناصب مدیریتی كشور را در اختیار دارند./امروزه جایگاه زن در مبحث توسعه بعنوان بحثی اساسی مطرح می باشد.

ایلنا: استاندار مازندران در همایش بزرگ زنان نخبه مازندران گفت: به منظور بالابردن نرخ مشاركت زنان جامعه و ارتقا شانس آنها برای دستیابی به موفقیت های شغلی بهتر، در ابتدا باید برای حذف موانع گام برداشت.

به گزارش "ایلنا" از ساری، "ربیع فلاح جلودار"،در همایش تجلیل از زنان نخبه استان، ضمن تقدیر و تشكر از تمامی زنان افتخار آفرین مازندران بویژه مادران بزرگوار شهدای والامقام، گفت: به یقین، الگوی زن امروز جامعه مان، ریشه در مكتب راستین نبوی (ص) و علوی (ع) دارد و والاترین زن مسلمان در همه ی اعصار، حضرت فاطمه (س) است، كه تا همیشه تاریخ، راهبر دختران و زنان جامعه ی ماست.

وی با اشاره به جایگاه زن در توسعه، اظهار داشت: زنان نیمی از جمعیت انسانی جامعه را تشكیل می دهند، لذا اگر نقش و جایگاه انسانی را به عنوان اساس و محور توسعه پذیرفتیم، منطقا باید نقش و جایگاه زن را به عنوان نیمی از جمعیت انسانی جوامع در توسعه، پذیرا باشیم.

وی نفی نابرابری جنسی و تبعیض میان زن و مرد را از مباحث توسعه دانست و افزود: امروزه جایگاه زن در مبحث توسعه بعنوان بحثی اساسی مطرح می باشد.

"فلاح" بر آموزش زنان و دختران بعنوان مادرانی که اولین عاملین انتقال ارزشها، هنجارها، فرهنگ، ‌آداب و رسوم و سنت ها مطرح می شوند، تاكید داشت و ادامه داد: زنان آگاه و اندیشمند فرزندان آگاه تربیت می كنند و این در حالی است كه آگاهی اساس توسعه است.

وی تصریح كرد: برای بالابردن نرخ مشاركت زنان جامعه و ارتقا شانس آنها برای دستیابی به موفقیت های شغلی بهتر، در ابتدا باید برای حذف موانع گام برداشت.

استاندار مازندران خاطر نشان ساخت: باورهای غلط اجتماعی مبنی بر مشاركت زنان در فعالیت ها، عدم آگاهی زنان ایرانی نسبت به حقوق شهروندی خود و عدم اگاهی آنان از زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی موجود برای فعالیت از مهمترین موانع فرهنگی برسر راه اشتغال زنان در ایران است.

وی ادامه داد: تجربه جهان ثابت كرده است كه حضور زنان در سطوح تصمیم گیری به اصلاح و بهبود نظام تصمیم گیری و اداری به خصوص در كشورهای درحال توسعه می انجامد.

"فلاح" میزان مشاركت بانوان در مدیریت ارشد را یك درصد اعلام داشت و افزود: علی رغم تلاش های انجام گرفته، بانوان فقط 8 درصد مناصب مدیریتی كشور را در اختیار دارند.

وی با توجه به شرایط جمعیتی استان و درصد بالای سكونت در روستاها، خواستار توانمند سازی زنان در روستاها شد و گفت: زنان به عنوان یكی از گروه های تأثیر گذار، نقش مهمی در جامعه روستایی بر عهده دارند، از این روز افزایش مهارت زنان روستایی می تواند نقش مهمی در ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده روستایی و در نتیجه زندگی روستایی داشته باشد.

استاندار با بیان اینكه زنان مازندرانی بویژه در روستاها، قهرمانان تلاش و همت در راه خدا به شمار می روند، عنوان كرد: آنان نماد صبر، پاكی، عفت و پاكدامنی و تلاش و مجاهدت هستند.

وی اظهار امیدواری كرد كه تلاش دولت انشاالله در مقوله بیمه و ایجاد مشاغل خانگی پایدار و حمایت های مدنی منشأ بهبود وضعیت این قشر استان شود.

مقام ارشد استان با اشاره به اینكه تاریخ ایران عزیز سرشار از یادها و نام هایی است كه در جامعه ی زنان افتخار آفرین بوده اند، ابراز داشت: خانواده به عنوان كوچكترین هسته جامعه و مهمترین نهاد اجتماعی، در میان ادیان توحیدی بوی‍ژه دین مبین اسلام جایگاه بسیار والایی دارد.

وی با بیان اینكه بنای اسلام به تقویت بنیان خانواده بوده است، بیان كرد: زن به دلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت بر عهده دارد، به سرمایه های درونی بس گران بها مجهز است که جامعه بشری در رشد خود نیازمند این ارزش ها است.

وی عاطفه را یکی از این سرمایه های درونی دانست و ادامه داد: این میل مقدس از یک سو زنان را برای همه نوع فداکاری، جهت زندگی و همسری آماده می کند و همچون شمع فروزانی محفل خانواده را روشن می سازد و از سویی دیگر، زحمات طاقت فرسای پرورش نسلی نو را بر عهده دارد.

استاندار مازندران یادآور شد: جامعه سالم نیازمند داشتن خانواده های سالم است و سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود.

کد N132321

وبگردی