آفتاب

اندیشمندان بختیاری دغدغه های این قوم را بامدیران صداوسیما مطرح کردند

اندیشمندان بختیاری دغدغه های این قوم را بامدیران صداوسیما مطرح کردند

شهرکرد- ایرنا- برخی اندیشمندان قوم بختیاری در نشست مشترک عصر سه شنبه با نمایندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دغدغه های این قوم را با مدیران صدا و سیما مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، مشاور عالی استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: از 9 شهرستان چهارمحال وبختیاری پنج شهرستان بختیاری نشین است و علاوه بر این 50 درصد جمعیت دو شهرستان بزرگ دیگر این استان نیز از تیره ها و طوایف قوم بختیاری هستند.

ˈسیامک سلیمانیˈ ادامه داد: قوم بختیاری نظام جمهوری اسلامی را از خود می دانند و تاکنون به این نظام در عرصه های مختلف خدمت کرده اند و تنها قومیتی است که بعد از انقلاب همراه همیشگی نظام بوده اند.

وی افزود: رسانه ملی نتوانسته همراهی مردم این قوم را با نظام در عرصه های مختلف بخوبی به معرض نمایش بگذارد.

سلیمانی گفت: باید فیلم هایی از تاریخ قوم بختیاری، مشروطه خواهی این قوم و مستنداتی در رابطه با قیام مشروطیت، با محوریت حوادث تاریخی و شخصیت های مردمی این قوم تولید شود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال وبختیاری نیز گفت: فرصتی که از پخش فیلم ˈسرزمین کهنˈ نصیب قوم بختیاری شده این است که ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری در دستور کار قرار گیرد.

ˈخدابخش مرادیˈ ادامه داد: بختیاری ها باید در فیلم هایی که در ارتباط با این قوم ساخته می شوند به عنوان مشاور تاریخی حضور داشته باشند.

یک مدرس دانشگاه های چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بنیان مشروطه خواهی بختیاری ها، بنیانی مبتنی بر شریعت بود و سران بختیاری در تصمیم گیری برای قیام مشروطیت با علما و روحانیون اصفهان به مشورت پرداختند و حفظ اسلام، نخستین سیاست آنها در قیام مشروطیت بود.

دکتر ˈعباس قنبری عدیویˈ افزود: شمشیری که بزرگان در این قیام به دست داشتند از یک طرف به شهادتین ˈاشهد ان الله الا الی اللهˈ و ˈ اشهد ان محمدا رسول اللهˈ و از طرف دیگر به ˈلافتی الی علی لاسیف الی ذوالفقارˈ مزین بود و به نیت 12 امام، 12 تن از فرزندان قیام کننده ها در ردیف نخست لشکر مبارزان قرار داشت.

وی ادامه داد: همچنین جنبش مشروطه خواهی بختیاری ها با حضور 110 نفر از بزرگان بختیاری به نیت نام امام علی در حرف ابجد صورت گرفت.

قنبری بیان داشت: جایگاه مردم قوم بختیاری از دیرباز تاکنون در حوزه فرهنگ، هنر، زبان، یکتاپرستی، منش بلند انسانی، وطن دوستی، فداکاری، یاری مظلومان، ایستادگی در مقابل ظلم بیگانگان که نماد آن آریوبرزن و رییس علی دلواری است زبانزد بوده است.

وی تصریح کرد: دفاع بختیاری ها از قیام های آزادیخواهانه پیش از انقلاب، حضور در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سندی بر ولایت مداری و شجاعت و میهن دوستی آنان است.

سردبیر هفته نامه زاگرس نیز مدعی شد: بختیاری ها در سال های اخیر به کرات شاهد توهین به این قوم در قالب برنامه های مختلف در رسانه ملی و برخی رسانه های مکتوب بوده اند.

ˈلهراسب قلی پورˈ افزود: بی توجهی به مطالبات بختیاری ها منجر به واکنش اخیر به این فیلم شد و صرفاً واکنش به سریال مذکور نبود بلکه مطالبات انباشت شده ای بود که در اعتراض به این فیلم زمینه بروز پیدا کرد.

وی گفت: حین پخش این سریال بختیاری ها با مراجعه به نهادهای مربوط مراتب اعتراض خود را به صورت کاملاً مدنی اعلام و توقف پخش سریال سرزمین کهن را خواستار شدند؛ حتی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار بر توقف پخش این سریال تأکید کردند.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طبق اصل 15 قانون اساسی تدریس زبان مادری و پخش برنامه هایی با گویش محلی در رسانه ها باید صورت گیرد.

ˈسعید یوسف پورˈ ادامه داد: این حقوقی است که بر اساس قانون اساسی باید برای اقوام تحقق یابد اما در چهارمحال و بختیاری تدریس گویش بختیاری انجام نشده و برنامه های اندکی به این گویش تولید و پخش شده است.

سرپرست آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) در چهارمحال و بختیاری نیز مدعی شد: کم لطفی به قوم بختیاری مختص صدا وسیما نیست حتی در موزه مجلس شورای اسلامی نیز در بخش تاریخ مشروطیت، نقش بختیاری ها بخوبی منعکس نشده است.

ˈمینا شیروانی ناغانیˈ ادامه داد: در برخی کتاب های تاریخی نیز تحریفاتی با هدف حذف و کمرنگ کردن نقش بختیاری ها در مشروطیت صورت گرفته است.

در این نشست قائم مقام رییس صدا و سیما، قائم مقام معاونت استان های صدا و سیما و مدیر شبکه سوم سیما حضور داشتند.

7363**558**1504
کد N131994

وبگردی