آفتاب
حاشيه نگاري مهر از يك همايش/

همايشي كه براي مردم يزد خروجي نداشت/ مشكل آب يزد به حاشيه رانده شد

همايشي كه براي مردم يزد خروجي نداشت/ مشكل آب يزد به حاشيه رانده شد

يزد - خبرگزاري مهر: در حالي كه امروز يزد ميزبان همايش يك روزه مديريت عملكرد منابع آبي بود و بيش از 150 مهمان از سراسر كشور به اين استان سفر كرده بودند، مشكل آب يزد در سخنراني مسئولان اين استان به حاشيه رانده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همايش سراسري مديريت عملكرد منابع آبي كشور امروز به ميزباني شركت آب و فاضلاب استان يزد در حالي آغاز شد كه بيش از 150 مهمان از سراسر كشور در اين همايش حاضر شدند.

در حالي كه قرار بود مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور و معاون وزير نيرو در اين همايش حضور پيدا كند، معاون وي به يزد سفر كرد و به اين ترتيب نخستين غايب اين جلسه مهندس جانباز بود.

استاندار يزد نيز به دليل كسالت در اين مراسم حاضر نشد و معاونان برنامه ريزي و عمراني و مشاور فرهنگي وي در اين همايش حضور يافتند.

بر اساس برنامه زمان بندي ارائه شده به خبرنگاران و مهمانان اين همايش، نخستين سخنران اين همايش، علي اسلامي، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان يزد بود.

خبرنگاران و مسئولان استان كه روز گذشته خبري را مبني بر بحراني بودن شرايط آبي در هشت استان كشور در سايت وزارت نيرو خوانده بودند بي آنكه هيچ نامي از يزد در ميان باشد، امروز منتظر بودند تا علي اسلامي به دفاع از استان يزد و بيان مشكلات اين استان بپردازد.

پنج دقيقه از زمان 20 دقيقه اي مديرعامل شركت آبفاي استان يزد به بيان و تفسير يكي از آيات قرآن كريم كه البته هيچ ارتباطي با موضوع آب و يا حتي صرفه جويي در مصرف آب و يا هر موضوع مرتبط ديگري نداشت، گذشت.

جلسه كم كم براي شنيدن اصل مطلب حاضر مي شد كه اسلامي رسما اعلام كرد بيشتر علاقمند به ذكر حديث و تفسير نهج البلاغه است و به اين ترتيب نيم ساعت در اين زمينه بدون هيچ ارتباطي با موضوع آب به سخنراني پرداخت تا موضوع و مشكلات آب يزد كاملا به حاشيه رانده شود.

اسلامي اما در ميانه سخنان خود از غيبت استاندار استفاده كرد و بخشي از زمان 30 دقيقه اي استاندار يزد را نيز تصاحب كرد اما باز هم نيمي از اين زمان به تفسير احاديثي كه البته مطمئن نبود اين احاديث از كدام يك از بزرگان دين است و مدام از مديركل اطلاعات استان يزد در اين زمينه كمك مي گرفت، گذشت.

اسلامي اما در هفت هشت دقيقه پاياني سخنراني 40 دقيقه اي خود، به بيان مشكلات كم آبي در استان يزد پرداخت و گفت: يزد از كم بارانترين استانهاي كشور است.

البته نيمي از زمان در اختيار اسلامي نيز به بيان موفقيت هاي اين شركت در زمينه هاي مختلف طرح شهيد رجايي و ... گذشت و باز هم از مشكل كم آبي يزد و بحران هايي كه تابستان گذشته پشت سر گذاشت، خبري نبود.

پس از پايان سخنراني مديرعامل آبفاي يزد، اين بار نوبت به مشاور استاندار يزد رسيد كه به جاي استاندار، قرار بود 15 دقيقه به سخنراني بپردازد.

اما مشاور استاندار نيز از آنجا كه از شاعران استان يزد و البته مشاور فرهنگي استاندار است و تخصص وي ارتباط چنداني با حوزه آب و فاضلاب ندارد، 15 دقيقه فراتر از زمان خود استفاده كرد و تمام وقت به بيان ويژگي هاي فرهنگي يزد و قرائت اشعاري با همين مضمون پرداخت.

در پايان سخنراني مشاور استاندار نيز هيچ مشكلي از مشكلات آب استان يزد در حضور مسئولان كشوري مطرح نشد.

اما به جاي مديركل آبفا و مشاور استاندار يزد، مجري اين برنامه اظهار اميدواري كرد: حل مشكل آب يزد از اولويت هاي دولت تدبير و اميد باشد و روزي فرا برسد كه تراز منفي برداشت آب از دشت هاي استان يزد متوقف شود.

خبرنگاران حاضر در اين همايش كه از سخنرانان جلسه قطع اميد كرده بودند، خارج از سالن همايش به دنبال علي اصغر قانع، معاون توسعه و برنامه ريزي شركت مهندسي آبفاي كشور رفتند اما وي كه سخنران بعدي مراسم بود، از پاسخ دادن به خبرنگاران امتناع كرد.

قانع اما پس از قرار گرفتن در پشت تريبون، بيان كرد: كم كم مطمئن شده بودم كه مديرعامل آبفاي استان يزد، تحصيلات حوزوي دارد كه توانسته بيش از نيم ساعت به تفسير بپردازد.

اما در اين همايش كه نوبت عصر آن هم اكنون در حال برگزاري است، قرار است مسئولان آبفاي اصفهان، خراسان رضوي، قم و ... كه اتفاقا نام استان آنها در فهرست استانهاي بحران زده در زمينه آب از سوي وزارت نيرو مطرح شده، سخنراني کنند و به طور قطع آنها بيش از يزد از اين همايش براي استان خود توشه برخواهند گرفت و با دست پر نزد مردم استانهاي خود باز خواهند گشت.

کد N131785

وبگردی