آفتاب
پور فتح الله:

اجازه ورود فراورده‌های خونی فاقد استاندارد را به کشور نمی‌دهیم/استقبال از حضور بخش خصوصی در صنعت پلاسما

اجازه ورود فراورده‌های خونی فاقد استاندارد را به کشور نمی‌دهیم/استقبال از حضور بخش خصوصی در صنعت پلاسما

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه اجازه ورود فراورده های فاقد استانداردهای بین المللی را به کشور نخواهیم داد، گفت: باید به سمت مدیریت خون خودی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر پور فتح الله صبح سه شنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر انتقال خون استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران نسبت به میزان کاهش اهدای خون در بانوان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: آنچه ما را نگران کرده کاهش میزان اهدای خون بانوان است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته میزان اهدای خون بانوان ۱۰ درصد بود که در سالجاری در کل کشور به شش درصد کاهش یافته و این، برای ما آماری نگران کننده است.

واگذاری پالایشگاه خون سازمان انتقال خون ایران به بخش خصوصی

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ما باید به سمت مدیریت خون خودی حرکت کنیم، به گونه ای که به پزشکان و جراحان ما آموزش داده شود که خون فرد بیمار، باید مدیریت شود و به جای استفاده از خون های دیگران که ممکن است بدن فرد را دچار واکنش هایی کند، از خون خود فرد استفاده شود.

پورفتح الله، از واگذاری پالایشگاه خون این سازمان به زودی به بخش خصوصی خبر داد و افزود: شرایط واگذاری این پالایشگاه توسط سازمان خصوصی سازی اعلام می شود و پس از قیمت گذاری سهام آن از طریق فرابورس عرضه می شود.

وی با اشاره به وجود سالانه 250 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر نیاز در کشور گفت: این پلاسما که 150 هزار لیتر آن توسط این سازمان و بقیه در بخش خصوصی بدست می آید برای تولید فرآورده های مختلف به خارج ارسال می شود.

پور فتح الله گفت: این پلاسما پس از تولید محصولات مختلف در قالب قرارداد مشارکتی به ایران بر می گردد.

استقبال دولت از حضور و مشارکت بخش خصوصی در صنعت پلاسما

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حضور و مشارکت بخش خصوصی در صنعت پلاسما برای فعالیت در این عرصه حمایت و استقبال می کند.

پورفتح الله با تاکید بر اینکه تولید در بخش دولتی مقرون نیست گفت: علاوه بر پالایشگاه فعلی برای ایجاد دو تا سه پالایشگاه دیگر مجوز ایجاد برای بخش خصوصی صادر می شود.

وی افزود: این موضوع امکانی را فراهم می کند که آموزش و تحقیقات درخصوص سلامت خون در کشورهای شرق مدیترانه در کشور ما انجام شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: منطقه مدیترانه شرقی شامل23 کشور و جمعیتی بیش از600 میلیون نفر است.

پورفتح الله با بیان اینکه مشکلی درخصوص وسائل مصرفی در انتقال خون مانند کیسه و کیت نداریم گفت: وزارت بهداشت نیز تسهیلاتی را برای واردکنندگان این وسایل فراهم کرده است.

وی افزود: سال گذشته150هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف را به خارج از کشور ارسال کردیم که پس از پالایش، محصول انعقادی دریافت کردیم.

کد N131197

وبگردی