آفتاب

آغاز به کار اولین نمایشگاه صنایع دستی بانوان در فارس

آغاز به کار اولین نمایشگاه صنایع دستی بانوان در فارس

اولین نمایشگاه صنایع دستی و لباس‌های سنتی زنان فارس، به همت اتاق بازرگانی شیراز و با همکاری امور بانوان استاندار فارس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار«زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه فارس، رییس شورای زنان بازرگان استان فارس در حاشیه افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و لباسهای سنتی زنان فارس، به خبرنگاران گفت: تاکنون 2 هزار و 800 زن فعال اقتصادی در فارس شناسایی شده‌اند.

یلدا راهدار با بیان اینکه به حتم تعداد زنان فعال در عرصه‌های مختلف اقتصادی و کارآفرینی بیش از این تعداد است، گفت: ما به شدت نیازمند ایجاد بانک اطلاعات در خصوص زنان کارآفرین و فعال اقتصادی، زنان تحصیلکرده جویای کار و زنان نیازمند به طی دوره‌های مهارت افزایی و آموزشی هستیم.

راهدار با یادآوری اینکه تکمیل بانک اطلاعات زنان شاغل در فارس را به جد دنبال خواهیم کرد، گفت: باید برای بانوان فعال اقتصادی استان برنامه راهبردی مشخص شده و در راستای ارتقای توانمندی‌های آنان برنامه ریزی‌های منسجم، تدوین شود.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی ارگان‌های دولتی برای ایجاد اشتغال مربوط به زنان گفت: برنامه‌های راهبردی با کمک بخش خصوصی و فعالین اقتصادی می‌توانند برای اشتغال زنان راهگشا باشند.

راهدار ادامه داد: برای پتانسیل‌های صنایع دستی مربوط به بانوان باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که نسل‌های بعدی برای حضور در این عرصه تشویق شوند.

به گزارش ایسنا، معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز با بیان اینکه فرهنگ کار و تلاش در فارس بسیار ضعیف است، گفت: نباید این معضل را انکار کرد و باید به دنبال اندیشیدن راهکاری در جهت حل مشکل بود.

محمدی تصریح کرد: اکنون صنایع دستی فارس دچار بحران نیست، اما کار و تلاش در این زمینه هم شرایط مطلوبی ندارد.

وی از رسانه‌ها درخواست کرد که از ایجاد موج ناامیدی در این زمینه پرهیز کنند و گفت: بعضی مواقع شنیده می‌شود که بازارهای ما از محصولات صنایع دستی چینی پر شده است، ما نمی توانیم مرزهای کشور را ببندیم که کسی چیزی وارد نکند، بلکه باید شرایط تولید را به گونه‌ای ارتقاء دهیم که توان رقابت داشته باشیم.

محمدی گفت: 117 رشته صنایع دستی در فارس شناخته شده که از این تعداد 85 رشته به صورت فعال و 35 رشته به صورت نیمه فعال یا منسوخ شده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس خاطرنشان کرد: باید به صنایع دستی به عنوان اقتصاد نگاه کنیم و رقابت را در این زمینه احیا سازیم تا بتوانیم تولید کنندگان صنایع دستی را از ناامیدی نجات دهیم.

محمدی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان صنایع دستی باید به سمت تولید محصولاتی بروند که بازار مناسبی دارد، گفت: سال گذشته بیش از 3 هزار نفر در زمینه چرم در شیراز آموزش دیده‌اند که این گونه آموزش‌ها نه تنها راه به جایی نبرده؛ بلکه تولیدات تولید کنندگان را بر روی دست آنها باقی خواهد گذاشت.

انتهای پیام

کد N131066

وبگردی