آفتاب

گاومیشان، سایبان چشمه‌های خروشان ‌

گاومیشان، سایبان چشمه‌های خروشان ‌

با پل تاریخی گاومیشان آشنا شویم.

با پل تاریخی گاومیشان آشنا شویم.

«شهاب حیدری»، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: پل تاریخی گاومیشان در 20 کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان دره‌شهر بر روی رودخانه‌ی سیمره و کمی پائین‌تر از تلاقی رودهای کشکان لرستان و سیمره ساخته شده و ارتباط راه محدود به کرانه‌های سیمره را تأمین می‌کرده است.

وی در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی گفت: پل گاومیشان از شمال‌شرقی به جنوب‌غربی، بر روی رودخانه‌ی سیمره تعبیه شده و حدود 175متر طول دارد و در عرض گذر سطح پل قریب 80 متر که از شش چشمه‌ی نسبتاً بزرگ آن تنها یک چشمه‌ سالم باقی مانده است.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان ایلام ادامه داد: پهنای پا طاق‌ها با حد فاصل چشمه‌های سالم فعلی که از نمای مقابل(دید از جنوب‌شرقی) بین 2.5 متر تا 25.70 متر متغیر است، عرض دهانه‌ی چشمه‌های پل که اصلی‌ترین آنها بر روی مجرای آب قرار داشته و هم‌اکنون طاق رفیع آن فرو ریخته است بین 30.1 متر تا 70.33 متر در نوسان است.

حیدری با بیان اینکه کثرت طاق چشمه‌ها هم‌چنین شن و ماسه‌ی ساحلی همگی حکایت بر وفور آب و خروشان بودن رودخانه‌ی سیمره دارد و بر اساس شواهد معماری چشمه‌های سالم پل که زنجیره‌های پاره‌ای از آنها آجری و بقیه‌ی طاق‌ها با سنگ اجرا شده ‌ و می‌توان مهم‌ترین دوره‌های تعمیراتی پل گاومیشان را که مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه است.

در خصوص تخریب پل نیز روایت‌های بسیاری عنوان شده است برخی معتقدند که در زمان وقوع زلزله به سال 334 هجری قمری در دره‌شهر که به تخریب کامل شهر تاریخی و دیگر آثار هم‌عصر منجر شده است.

پل گاومیشان با شماره‌ی 2222 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل گاومیشان

پل گاومیشان

پل گاومیشان

پل گاومیشان

انتهای پیام

کد N131053

وبگردی