آفتاب

خنداب 1400 ساله با شرایط مناسب گردشگری

خنداب 1400 ساله با شرایط مناسب گردشگری

شهرستان خنداب در شرق مرکز استان مرکزی واقع است و قدمتی حدود 1400 سال دارد.

شهرستان خنداب در شرق مرکز استان مرکزی واقع است و قدمتی حدود 1400 سال دارد.

محدوده‌ای که امروزه به نام خنداب معروف است از اتصال مجموعه‌ای از سکونت‌گاه‌ها به نام‌های حصار و خنداب و قلعه تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی مرکزی، به‌گفته‌ی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، احتمال می‌رود که این شهرستان در محل استقرارگاه‌هایی از دوره‌های پیش از اسلام قرار داشته است.

در خصوص پیشینه خنداب می‌توان گفت که حداقل از دوره‌های آغاز اسلام تاکنون در این محدوده‌، شهر مهمی شکل نگرفته است که با توجه به محیط مناسب جغرافیایی بیانگر شرایط نامناسب امنیتی بوده است. وجود دالان طبیعی دشت شراء شرایطی را بوجود آورده است که می‌توان برای هجوم از نواحی غربی به مرکز ایران استفاده شوند که این امر توانسته در تخریب کانون‌های زیستی مؤثر باشد.

وجود گروه‌های لر، ترک، فارس در محدوده‌ی خنداب مبین مسیر حرکت اقوام و سکونت‌گزینی آنان در این محدوده است که البته بی‌ارتباط با تحریکات نظامی نیست هم‌چنین وجود قلعه و حصار نشانگر وجود نوع زندگی مبتنی بر غارت و دفاع نیز در این منطقه است.

این محدوده به علت قرار داشتن در امتداد دشت و رودخانه شراء(قره چای)، دامنه‌های رشته کوه زاگرس و ریزش جوی، از نظر کشاورزی مناسب و جذب‌کننده جمعیت بسیار بوده است و به جرأت می‌توان حوزه‌ی جغرافیایی خنداب را در استان مرکزی با شمال ایران مقایسه کرد. به همین علت برای توسعه‌ی گردشگری، طبیعت‌گردی و کشاورزی مستعد است.

خنداب در حوزه‌ی گردشگری ضعیف است

«محسن سجادی» فرماندار خنداب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان خنداب با وجود اینکه در حوزه‌ی گردشگری و جاذبه‌های طبیعی، شهرستانی غنی است و روستاهای بکری را در خود جا داده است اما، از نظر شرایط مناسب برای گردشگری ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه روستای تاریخی درمن هم‌چنین روستای تاریخی آدشته از توابع دهستان جاورسیان، روستاهای اناج و شراء به جهت داشتن فضای سبز و قرار گرفتن در دهانه‌ی دره، جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد، افزود: روستای کوره‌زار از توابع دهستان اناج با داشتن قبرستان تاریخی هفت‌برادران قدمت بسیار زیادی دارد هم‌چنین روستای دهنو با باغ‌های مربوط به دوره‌ی پهلوی اول، جاذبه‌ی خاصی برای گردشگران محسوب می‌شود.

فرماندار خنداب تصریح کرد: متأسفانه با وجود این پتانسیل‌ها برای جذب گردشگر و مسافر، امکانات لازم فراهم نشده است و این امر به سرمایه‌گذاری درست و منطقی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش دولتی در شهرستان‌هایی مانند خنداب که ظرفیت بسیاری دارد، مطلوب است، افزود: تحقق این اتفاق بعید بنظر می‌رسد و لازم است که میراث‌فرهنگی وارد عمل شود و سرمایه‌گذاری را در این بخش آغاز کند تا برای سرمایه‌گذاران خصوصی نیز انگیزه‌ای ایجاد شود.

سجادی خاطرنشان کرد: نمایندگان شهرستان نیز می‌توانند از بعد کلان و ملی شرایطی برای بهبود و تقویت گردشگری و جذب مسافر در شهرستانی‌هایی مانند خنداب فراهم کنند. به هرحال شهرستان خنداب آمادگی برای رشد و توسعه گردشگری را دارد و پذیرای سرمایه‌گذاران است.

خنداب

بناهای تاریخی خنداب

انتهای پیام

کد N131041

وبگردی