آفتاب

محقق بلژیکی: خطر میانگذر دریاچه ارومیه بیشتر از خطرات خشک شدن این دریاچه است

محقق بلژیکی: خطر میانگذر دریاچه ارومیه بیشتر از خطرات خشک شدن این دریاچه است

تبریز - ایرنا - محقق و دانشمند بلژیکی گفت: خطر پیرامونی میانگذر دریاچه ارومیه به مراتب بیشتر از خطرات خشک شدن این دریاچه است.

ˈ سیسل بتمن ˈ، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میانگذر با فشار بر زمین های گلی اطراف دریاچه ارومیه، موجب نشست زمین می شود.

وی اضافه کرد: کوچک شدن سطح دریاچه نیز فرونشستی در منطقه ایجاد می کند که عواقب آن خطرناک تر از خشک شدن آن است.

بتمن افزود: خوشبختانه در همایشی که در ارومیه تشکیل شده هم دانشمندان و سیاستمداران حضور دارند و این جای خوشبختی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات گسترده ای باید در زمینه نجات دریاچه ارومیه صورت گیرد تا راهکار مناسبی ارایه شود و البته هنوز برای ارایه راهکار خیلی زود است.

بتمن گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه، استان های اطراف، کشاورزی و محیط زیست تحت تاثیر قرار می گیرند، از این رو باید مطالعات اساسی و پایه ای در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: برای یافتن راهکار ابتدا باید مساله زمین شناسی و آب شناختی مورد توجه قرار گیرد و با شبیه سازی نحوه خشک شدن دریاچه، سناریویی برای نجات آن نوشته شود.

10 دانشمند و محقق چند ملیتی برای مشاوره درباره نجات دریاچه ارومیه در همایشی که در این شهر در حال برگزاری است، حضور یافته اند.

سه دانشمند آمریکایی، سه دانشمند بلژیکی، سه دانشمند آلمانی و یک محقق ترکیه ای که در نجات دریاچه آرال در روسیه نیز نقش مشاوری داشتند تیم 10 نفره مشاوران خارجی را تشکیل می دهند.

7233/587/ 1495
کد N130939

وبگردی