آفتاب

ریابکف: درباره مذاکرات وین نه با توهم برخورد می کنیم و نه با امید زیاد

ریابکف: درباره مذاکرات وین نه با توهم برخورد می کنیم و نه با امید زیاد

معاون وزیر امور خارجه روسیه و رئیس تیم مذاکره کننده این کشور در گفتگوهای ایران و 1+5، در آستانه آغاز دور جدید این مذاکرات اعلام کرد که مسکو با این موضوع نه با توهم و نه امید بیش از حد برخورد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، "سرگئی ریابکف" صبح امروز بعد از ورود به وین جهت شرکت در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، گفت: اجازه بدهید ببینیم بعد از این مذاکرات چه جیزی خواهیم داشت. صادقانه بگویم که در این لحظه همه چیز پیچیده است. همان طور که شما می دانید آمریکا به تازگی اقدام به افزایش لیست تحریم های خود علیه ایران کرده (تحریم چند شرکت طرف قرارداد با ایران) و این موضوع کمکی به پیشرفت مذاکرات نمی کند.

نماینده روسیه در مذاکرات 1+5 در ادامه افزود: این موارد موجب می شوند که مذاکرات به صورت غیر جدی و سست ادامه داشته باشند. اما با این وجود و به هر روش ممکن ما برای رسیدن به نتیجه تلاش خواهیم کرد اما در مورد آن نه توهم داریم و نه امید زیاد.

ریابکف در ادامه افزود: ما نیاز داریم تا جزئیات برنامه هسته ای ایران را برای آینده بدانیم اینکه چه میزان از این جزئیات قابل کنترل بوده و آیا به گونه ای خواهند بود که موجب شکل گیری ابهامات جدید درباره برنامه هسته ای این کشور نشوند.

صدای روسیه در ادامه به نقل از یک دیپلمات حاضر در وین می نویسد: دوره ای از مذاکرات دشوار آغاز شده، مطمئنا گفتگوها آسان نخواهد بود. ما با مذاکرات مهمی رو به رو هستیم و نیاز به آن داریم که برای رسیدن به تصمیمی بلند مدت تلاش کنیم. ما زمان زیادی نداریم و ما تازه در ابتدای یک راه طولانی هستیم.

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق جامع از امروز 29 فروردین در وین آغاز می شود.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، در این رابطه گفت: قرار نیست در گفتگوهایی که روز سه شنبه آغاز می شود درباره متنی توافق شود ولی درباره "چارچوب ها و سازو کارها برای رسیدن به توافق" بحث می شود. وزیر امور خارجه ایران پیش بینی کرد بعد از یک یا دو جلسه دیگر کار نگارش متن توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ آغاز شود.

وی تاکید کرد:  اگر طرفین با اراده خوب و نیت سیاسی با هدف حل مساله وارد مذاکرات شوند، خواهیم توانست به نتایج مثبتی برسیم .این البته زمان بر خواهد بود زیرا نیازمند این است که همه با هم همکاری کنند و به همین خاطر در برنامه اقدام مشترک چارچوب زمانی از ۶ ماه تا یکسال برای دستیابی به توافق نهایی پیش بینی شده است.

رویترز در همین خصوص به نقل از یکی از اعضای گروه مذاکره کننده آمریکا نوشت: ظرف شش ماه و شاید زودتر مشخص خواهد شد که آیا شانس رسیدن به توافق جامع با ایران بیشتر شده است یا نه ولی هدف آمریکا استفاده از فرصت شش ماه آینده برای رسیدن به توافق است.

 

کد N130728

وبگردی