آفتاب

کوچ بهاره عشایر در پنج استان مرکز و جنوب غرب کشور مدیریت می شود

کوچ بهاره عشایر در پنج استان مرکز و جنوب غرب کشور مدیریت می شود

اصفهان- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کوچ عشایر در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و بوشهر کنترل و مدیریت می شود.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، ˈمحمدحسین شاملیˈ در نشست مدیران منابع طبیعی و امور عشایری استان های یاد شده افزود: اجرای طرح کنترل و مدیریت کوچ برای حفظ و احیا مراتع و کاهش روان آبها و بهبود نفوذ پذیری خاک مراتع موثر است.

وی گفت: اجرای این طرح بهبود عملیات احیایی و اصلاحی مراتع مانند فرصت برای زاد آوری گیاهان، جلوگیری از افت تولید مرتع و جلوگیری از افزایش گونه های مهاجم را نیز در بر دارد.

وی بزرگترین مشکل موجود در اجرای این طرح را گرفتن مدیریت آن از مسوولین اصلی اش یعنی خود عشایر عنوان کرد.

شاملی دیگر مشکلات موجود را دامداران فاقد پروانه چرا در یکی از قطب های کوچ و همچنین تفاوت بین پروانه چرا در ییلاق و قشلاق و عدم رعایت زمان بندی در این طرح اعلام کرد.

وی گفت: برای انجام بهتر طرح کنترل و مدیریت کوچ باید از سیاست حفاظت فیزیکی به سمت مشارکت مردم سوق پیدا کنیم و تشکل های مناسب مانند تعاونی های دامداران تشکیل و کنترل دام به آنها واگذار شود.

افزایش قرق بانان افتخاری از بین عشایر تحت حمایت یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی از دیگر پیشنهادهای مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان برای بهبود وضع کوچ عشایر بود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات دام و مرتع نباید مجزا از هم دیده شود، افزود: تجمع دام در پشت مرزهای استانها سبب تخریب مراتع می شود و باید از آن جلوگیری شود.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع نیز در این جلسه اظهار کرد: مدیریت چرای دام ، نبض کار مدیریت مرتع به شمار می رود.

ˈعلی خلیل پورˈ اضافه کرد: در مدیریت کوچ و چرا باید یک تغییر رویکرد داشت و راهکار های مدیریت کلان مرتع و کاربرد های زیست محیطی آن باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه های مدیریتی کوچ در سطح ملی اضافه کرد: این شبکه های مدیریتی باید در بعد زیست محیطی و اجتماعی فعال باشد.

بر اساس آخرین آمارها شمار عشایر کشور حدود یک میلیون و 250 هزار نفر در قالب 220هزار خانوار است.

بخش قابل توجهی از عشایر ایران در پنج استان یاد شده به سر می برند که بیشتر زمستان و پاییز را در مناطق جنوبی استان فارس و همچنین استان های خوزستان و بوشهر بسر می برند و در بهار و تابستان به مناطق سردسیر استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد کوچ می کنند.

تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و گرمتر شدن هوا، بسته شدن ایل راه ها و توسعه شهرها و روستاها در مسیرهای سنتی عشایر سبب شده است که عشایر مسافت بین قشلاق و ییلاق را سریع تر طی کنند و زودتر از بارور شدن مطلوب مراتع مناطق سردسیر به این مناطق برسند.

ورود زود هنگام دام های عشایر به مراتع در حالی که علوفه مراتع هنوز رشد کافی نکرده است علاوه بر کاهش حجم تولید مراتع سبب می شود که برخی از انواع علوفه به مرحله بذردهی برای رویش دوباره نرسد.

این مشکلات سبب شده است که در استان های سردسیری مقصد عشایر همه ساله تدابیری برای قرق و جلوگیری از ورود زود هنگام عشایر اندیشیده و محدودیت هایی اعمال شود هر چند که به سبب فشار عشایر معمولا این زمان قرق به خوبی رعایت نمی شود.

ورود زود هنگاه عشایر به مناطق سردسیری در حالی که هنوز هوا مساعد نشده در سالهای اخیر همچنین سبب گرفتار شدن عشایر در برف و باران های شدید بهاری و تلفات دام های آنها شده است.

ت/7143/607
کد N130271

وبگردی