آفتاب
معاون امداد و نجات هلال احمر ‌همدان:

در مدیریت بحران اولویت با مناطق آسیب پذیر و تشکیل تیم‌های امدادی روستایی است

در مدیریت بحران اولویت با مناطق آسیب پذیر و تشکیل تیم‌های امدادی روستایی است

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گفت: تشکیل تیم‌های امداد و نجات روستایی شکل نوینی از مدیریت بحران در دنیاست که هم اکنون با جدیت در استان همدان در حال برنامه ریزی است.

"حسین اشرفی"، در حاشیه بازدید از پایگاه امداد و نجات جاده ای "پیروز" شهرستان ملایر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، گفت: تشکیل تیم‌های امدادی در استان همدان بسیار دیر آغاز شده، اما باید با جدیت، انسجام و باور داشتن به کار در تسریع این مهم تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران باید از لایه‌های پایین دست جامعه آغاز شده،سپس به لایه‌های بالا برسد، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از مصالح نامرغوب، کمبودهای امکانات درمانی و سایر خدمات در روستاها نسبت به شهرها، این مناطق جزء آسیب پذیرترین نقاط محسوب می‌شود و مدیریت بحران باید از این نقاط آغاز شود.

اشرفی با اشاره به جلسه با بخشدار و دهیاریهای بخش زند ملایر در راستای تشکیل تیم‌های امداد و نجات روستایی، گفت: براساس ماده 30 قانون اساسنامه شوراها، اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران موظف به اندیشیدن تدابیر لازم برای مراقبت از مردم در هنگام وقوع بحران هستند.

وی مدیریت بحران جامعه محور را بهترین تدبیر برای مراقبت از مردم در وقوع بحران و حوادث دانست و افزود: هر چقدر آمادگی جامعه آسیب پذیر در اثر برنامه ریزی و آموزش‌های لازم افزایش یابد، خسارات کمتری از حوادث به بار خواهد آمد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بر لزوم همکاری فرمانداری، بخشداری، دهیاری‌ها، بهورزان، پایگاههای بسیج و معلمان روستایی برای جبران عقب ماندگی در مدیریت بحران در روستاها تاکید کرد.

شناسایی روستاهای آسیب پذیر

وی خاطرنشان کرد: در نخستین گام پس از تشکیل تیم های روستایی، روستاهای آسیب پذیر از نظر زلزله، سیل، کولاک و یخبندان و نیز حوادث انسان ساز صنعتی، ریلی و تصادفات جاده‌ای در اولویت مدیریت بحران قرار خواهند گرفت.

اشرفی با اشاره به از دست رفتن زمانهای طلایی برای نجات افراد در هنگام وقوع بحران به عنوان مهمترین مشکل امدادرسانی، تصریح کرد: هر چند کشور دارای نیروهای امداد و نجات قوی با تکنولوژی پیشرفته باشد، اما دیر رسیدن این نیروها بر سر صحنه حادثه موجب از دست رفتن زمان طلایی نجات می‌شود و بهترین گزینه برای جبران این موضوع، ظرفیت سازی و توانمندسازی روستاهاست.

ملایر در تشکیل تیم‌های روستایی پیشتاز خواهد بود

وی گفت: در تشکیل تیم‌های روستایی تمامی دهیاران و 30 نفر از روستاییان آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند که با توجه به وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل بالا در ملایر نسبت به سایر شهرهای استان، پیش بینی آغاز این طرح را در آینده‌ای نزدیک در این شهرستان داریم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان افزود: در حال حاضر رایزنی‌های لازم برای انجام طرح تشکیل تیم های امداد و نجات روستایی در همدان، نهاوند و رزن نیز آغاز شده است، اما براساس میزان مشارکت در ملایر، این شهرستان در تشکیل تیم‌ها پیشتاز خواهد بود.

انتهای پیام

کد N130176

وبگردی