آفتاب

کاهش شدید آب رودخانه اترک، عشایر خراسان شمالی را با مشکل‌ مواجه کرد

کاهش شدید آب رودخانه اترک، عشایر خراسان شمالی را با مشکل‌ مواجه کرد

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کاهش شدید آب رودخانه اترک عشایر این استان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کاهش شدید آب رودخانه اترک عشایر این استان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

جلیل رمضانی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه هم اکنون عشایر این استان در منطقه ییلاقی مراوه تپه در استان گلستان مستقر هستند، افزود: هر ساله عشایر در این منطقه، مکان‌هایی را برای ذخیره برف و آب به منظور تامین آب مورد نیاز دام‌های خود در نظر می‌گرفتند، اما به علت کاهش شدید باران چنین مکان‌هایی در این مناطق وجود ندارد.

وی ادامه داد: اداره کل امور عشایری خراسان شمالی به منظور حل مشکل این افراد به وسیله پنج تانکر امر آبرسانی از رودخانه اترک را در چهار سرویس انجام می‌داد.

رمضانی اظهار کرد: با این وجود، به علت اینکه آب مورد نیاز عشایر به خوبی تامین نمی‌شد، مجبور به عقد قرار داد با بخش خصوصی شدیم تا از ظرفیت آن‌ها نیز برای امر آبرسانی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که کمبود بارندگی سبب شده تا در رودخانه اترک نیز آب زیادی برای برداشت وجود ندارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه عشایر خراسان شمالی تا هفته گذشته به منظور تامین آب به این اداره کل تماس می‌گرفتند و از کارکنان تقدیر و تشکر می‌کردند، خاطرنشان کرد: اما یک هفته‌ای است که این افراد با این اداره کل تماس می‌گیرند و بیان می‌کنند که تانکرها برای برداشت آب از رودخانه اترک به نوبت می‌ایستند.

وی گفت: مشکل کمبود آب فشار زیادی را بر این اداره کل و عشایر استان وارد کرده است.

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: هنوز زمان استفاده کشاورزان از آب این رودخانه برای امر کشاورزی فرا نرسیده است که با شروع این امر وضعیت عشایر خراسان شمالی بدتر نیز خواهد شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن کاهش شدید باران در این منطقه سبب شده تا وضعیت مراتع نیز خوب نباشد.

انتهای پیام

کد N130160

وبگردی