آفتاب

جایگاه نسبتاً خوب ایران در زمینه امید به زندگی

جایگاه نسبتاً خوب ایران در زمینه امید به زندگی

یک متخصص روانپزشکی گفت: مقوله امید به زندگی با معیارهای مختلف و در مقایسه با کشورهای دیگر سنجیده می‌شود اما به طور کلی ایران در این زمینه جایگاه نسبتاً خوبی دارد.

دکتر"حسن ضیاء‌الدینی"، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، اظهار کرد: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، رفتار کامل جسمانی، روانی و اجتماعی سلامتی خوانده می‌شود، البته اخیراً بعد معنوی هم به این شاخصه‌ها اضافه شده است.

وی با اشاره به سلامت روانی افزود: دیدگاه‌ها، باورها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتارهای یک فرد بر سلامت روانی تاثیرگذار است، بنابراین در مقوله سلامت، بعد روانی آن نیز حائز اهمیت است.

ضیاءالدینی بیان کرد: یکسری حالات قابل توجه بالینی با تغییر در تفکر، خُلق، هیجان و یا رفتار افراد پدیدار می‌شود ‌یا با ناراحتی، تشویش شخصی و اختلال در کار و زندگی همراه است که با روی دادن تغییرات یاد شده و بروز اشکال در ارتباطات فردی، اجتماعی، شغلی و ... ممکن است فرد خودش چندان اهمیت ندهد ‌یا احساس تغییر نکند، اما او یک بیمار محسوب می‌شود.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: برای تشخیص یک بیماری علاوه بر توصیف علائم توسط فرد بیمار از یک ناظر بیرونی نیز استفاده شده و در نهایت با کنار هم گذاشتن علائم، فرد بیمار تلقی می‌شود، به عنوان مثال دل گرفتگی، غمگینی، ناامیدی، از دست دادن اعتماد به نفس، عدم علاقمندی به زندگی و کندی در رفتار از نشانه‌های بیماری افسردگی به شمار می‌روند.

وابستگی زیاد مانند حباب روی آب است

ضیاءالدینی همچنین گفت: به طور قطع نمی‌توان مساله جسمی را از روانی جدا دانست، چراکه مشکلات جسمی بر روی روان و مشکلات روانی بر روی جسم انسان تاثیرگذار هستند.

وی تصریح کرد: الگوی زندگی در ابتلا به بیماری‌ها نقش بسزایی دارد، به عنوان مثال‌ وابستگی بایستی فقط مختص به خداوند باشد، در غیر این‌صورت مانند حباب روی آب است و افرادی که به فرزندان، خانواده، شغل و سایر مقوله‌ها وابستگی زیادی دارند، در صورت تهدید شدن این موارد دچار ناراحتی و اندوه خواهند شد، بنابراین اگر وابستگی کم شود و انسان مانند یک فرد بی‌نیاز رفتار کند، بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابند.

این متخصص روانپزشکی تاکید کرد: بهتر است با مشاهده نخستین تغییرات در خُلق، تفکر و رفتار یک فرد با وی جهت مراجعه به متخصصینی که کمک کننده هستند همراهی کرد چراکه گاهی ممکن است چهار سال طول بکشد تا یک اختلال روانپزشکی شناخته‌ یا به پزشک مراجعه شود، از این رو زمان از دست خواهد رفت.

عدم اطلاعات کافی باعث خیال پردازی می‌شود

ضیاءالدینی بیان کرد: اغلب هنگامی که راجع به مطلبی اطلاعات دقیق نداریم در مورد آن خیال پردازی خواهیم کرد اما از طریق مشورت با متخصصین و اهل فن نشانه ها شناخته شده، در این صورت درگیر مشکلات کمتری می‌شویم.

وی ادامه داد: شناخت تغییر رفتاری مربوط به کسالت، تنبلی و یا ناراحتی است، بنابراین جهت بالا بردن سطح بهداشت روانی بایستی اقدام کرد، ضمن اینکه اطرافیان فرد بیمار نیز باید در این زمینه نقش کمک کننده داشته باشند نه تحقیر‌کننده.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هرچند که عوامل متعدد فردی، سرشتی، اجتماعی و ... در ابتلا به بیماری موثرند و شاید همه این عوامل شناخته شده نباشند، اما نباید طبق یک نگرش غلط به درمان‌های خودسرانه روی آورده و به حرف‌های ناآگاهانه توجه شود، کما اینکه گاهی اوقات ممکن است حتی درمان‌های غیردارویی نیز جای درمان اصلی را نگیرد.

همچنان عده‌ای از مراجعه به روانپزشکی ترس دارند

ضیاءالدینی یادآوری کرد: متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که از مراجعه به روانپزشکی واهمه دارند و شاید دلیل آن هم نگاه بد و دید منفی دیگران باشد درصورتی‌که متخصصان بهتر از دیگران به شناخت و بهبود علائم بیماری کمک می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: به دلیل جوان بودن جامعه ما، معمولاً بیماری‌های افسردگی و خلقی جزء شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شوند، چراکه به واسطه فرهنگ خوبمان افراد کهنسال از سوی خانواده به نحو مطلوبی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این متخصص روانپزشکی به مساله امید به زندگی اشاره و اظهار کرد: با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و معنوی بایستی مفهوم امید به زندگی را بررسی کرد، اما اغلب طول عمر متوسط انسان‌هایی که به سنین کهنسالی رسیده‌اند، مد نظر قرار دارد.

ضیاءالدینی در پایان گفت و گوی خود با ایسنا خاطرنشان کرد: مقوله امید به زندگی بایستی در مقایسه با کشورهای دیگر سنجیده شود، اما به طور کلی می‌توان گفت ایران در زمینه امید به زندگی جایگاه نسبتاً خوبی دارد.

انتهای پیام

کد N130152

وبگردی