آفتاب

نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد

نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد

تهران - ایرنا - نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور 28 رییس مجلس و هیات های پارلمانی از 47 کشور دقایقی پیش در سالن اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در این اجلاس که با شعار «مجالس اسلامی، همبستگی، پیشرفت و عدالت» به مدت دو روز در تهران برگزار می شود، همچنین 14 نایب رییس ، نمایندگان 22 سازمان ناظر و پنج هیات پارلمانی حضور دارند.

در آیین آغاز به کار این اجلاس علاوه بر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه حضور دارند.

آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و حجت الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام خمینی(ره) از میهمانان حاضر در این اجلاس هستند.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس پس نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم، فاتح عزالدین منصور رییس مجلس سودان سخنرانی و پس از آن ریاست دوره ای این اتحادیه را به جمهوری اسلامی ایران واگذار می کند.

سپس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس دوره ای این اتحادیه در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی حاضر در این اجلاس، به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

سخنران اصلی این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر کل اتحادیه بین المجالس اسلامی و نیز رییس بین المجالس جهانی از دیگر سخنرانان افتتاحیه هستند و پس از این سخنرانی ها، روسای مجالس و هیات های پارلمانی حاضر در این اجلاس وارد دستور کار خود می شوند.

در جریان برگزاری این اجلاس دو روزه، روسای مجالس و مهمانان حاضر در سخنرانی هایی به تبیین مواضع کشورهای خود در زمینه مسایل بین المللی و جهان اسلام می پردازند.

اختتامیه این اجلاس عصر چهارشنبه (30 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

در مراسم اختتامیه نیز ابتدا روسای کمیته های چهارگانه اتحادیه بین المجالس گزارش های خود را ارایه می کنند و سپس بیانیه نهایی اجلاس به تصویب می رسد و بیانیه تهران برای حاضران قرائت می شود.

این اجلاس به سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در شامگاه 30 بهمن پایان می یابد.

اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال 1999 تاسیس شد و اکنون 53 عضو دارد.

سیام**2025**1336
کد N129960

وبگردی