آفتاب

‌نشست نمایندگان سیستان و بلوچستان امروز با رییس‌جمهور ‌برگزار می‌شود

‌نشست نمایندگان سیستان و بلوچستان امروز با رییس‌جمهور ‌برگزار می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان از نشست این مجمع با رئیس جمهور امروز دوشنبه خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه تغییر در وضعیت معیشت و زیست مردم، همچنین بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های خدادادی در این استان به نگاه ویژه دولت نیازمند است، در این نشست به این مهم توجه داریم.

حمیدرضا پشنگ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: نگاه‌های کوچک و ضعیف گذشته به این استان منتج به تضییع حق ملی و حقوق منطقه‌ای و مردم شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به قابلیت‌های استان در حد وسعت کشور نگریسته شود، افزود: تردیدی نیست که از پتانسیل‌های این استان غافل بودیم، بنابراین تلاش دولت این است که توجه را به آنچه که هست، معطوف سازد.

نماینده مردم شهرستان خاش درمجلس بیان کرد: اگر می‌خواهیم وابستگی به نفت را کاهش دهیم، باید بر قابلیت‌ها‌ی متنوع دیگر برای تولید ثروت تکیه کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که استان و بسیاری از نقاط کشور می‌تواند تولید کننده‌ی ثروت باشد، اما‌ سهل‌ترین راه را همیشه مبنای کار خویش قرار دادیم که دوران تحریم نیز شکنندگی این رویکرد تک بعدی به منابع بودجه‌ای را کاملا عیان کرد.

پشنگ با بیان اینکه وسعت زیاد استان، هزینه‌ی ارائه‌ی خدمات در قالب طرح و پروژه را در استان افزایش داده است، گفت: در کنار این مشکلات، نعمت‌های خدادادی بسیار زیاد بوده، اما‌ امکانات بهره برداری از آن بسیار اندک است.

وی گفت: روند خشکسالی 15 ساله، شکنندگی عمیقی در استان به وجود آورده است تا جایی که کوچ را با حراج اندوخته‌ی زندگی برای ساکنان آن اجباری ساخته است.

نماینده مردم خاش در مجلس با بیان اینکه این استان در بسیاری از شاخص‌های توسعه یافتگی در انتهای جدول‌های توسعه قرار دارد، افزود: قریب به یک هزار روستا فاقد شبکه‌ی آب شرب بهداشتی بوده و بیش از 4 هزار روستا نیز از امکانات ارتباطی در این استان محروم هستند.

وی تصریح نمود: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که از نعمت گاز محروم است و حتی 35 درصد مردمان مرکز استان از آب شرب لوله کشی بهره‌مند نیستند.

وی ادامه داد: شهرداری‌های استان از ضعیف‌ترین نهاد های مردمی کشور هستند که حتی توان ریختن یک لایه‌ی آسفالت را در خیابان‌ها ندارند و متأسفانه به دلیل این ضعف، تمامی شهر‌های استان از کمبود امکانات رفاهی و در شأن مردم رنج می‌برند.

وی گفت: با تلاش دولت‌های گذشته 5 فرودگاه در استان احداث شده و با وجود قابلیت‌های بی بدیل و جلوه‌های خاص گردشگری موجود‌، اما‌ به دلیل ضعف در برخی امکانات مانند شرکت‌های هواپیمایی و خطوط هوایی این پتانسیل‌ها ناشناخته مانده است.

انتهای پیام

کد N127975

وبگردی