آفتاب

رسانه روسی: چشم انداز توسعه همکاری های ایران و روسیه روشن است

رسانه روسی: چشم انداز توسعه همکاری های ایران و روسیه روشن است

مسکو- ایرنا - تارنمای روسیˈ رامبلر روˈ روز دوشنبه در گزارشی از چشم انداز همکاری های تجاری ایران و روسیه از نفت و راه آهن به عنوان شاخص های مناسبات دوجانبه تهران و مسکو یاد کرد.

به گزارش ایرنا در مطلب تحلیلی تارنمای روسی آمده است: آلکسی اولوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه قرار است در شرایطی عازم ایران شود که در جریان این دیدار در اواخر آوریل، طیف وسیعی از همکاری های دو کشور در حوزه های تجاری و اقتصادی بررسی می شود.

گزارش حاکی است: برخی بندهای دستور کار سفر اولوکایف به تهران از هم اکنون معلوم است؛ همکاری در تجارت نفت و اجرای پروژه های زیرساختی.

در گزارش تارنمای روسی با استناد به اظهارات جاگاریان سفیر روسیه در تهران مبنی بر اینکه آلکسی اولوکایف پیشنهاد معامله پایاپای ˈنفت در ازای ساخت راه آهنˈ را به ایران می برد، اضافه شده است: مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفته است که تهران برای ساخت صدها کیلومتر راه آهن به ریل نیاز دارد. کشور به برقی کردن خطوط راه آهن نیازمند است و روسیه می تواند در این مورد کمک کند.

بر پایه گزارش، ایران همچنین قصد دارد شبکه راه آهن خود را از طریق ارمنستان به روسیه متصل کند و برنامه امتداد راه آهن تا افغانستان و عراق هم مطرح است.

کنستانتین سیمونوف رئیس بنیاد امنیت انرژی ملی روسیه به ˈرامبلر روˈ می گوید: بر این اساس کمپانی ˈراه آهن دولتی روسیهˈ میدان جدیدی برای فعالیت خواهد داشت.

سیمونوف افزود: روسیه از امکان فروش کالاهای خود به ایران، شرکت در ساخت راه آهن و کسب درآمد از این راه برخوردار می شود. کمپانی ˈراه آهن دولتی روسیهˈ فعالانه برای مشارکت در طرح های ساخت راه آهن در خارج از کشور تلاش می کند و تحقق این مهم در ایران می تواند درآمد خوبی را نصیب آن کند.

وی اضافه کرد: اما در مقابل ایران نیز امیدوار است که روسیه نفت آن را به قیمت مناسب خریداری کند.

در گزارش تارنمای روسی آمده است: رسانه های گروهی پیشتر گزارش کرده بودند که روسیه و ایران در مورد معامله پایاپای کلان ˈنفت ایران در برابر کالاهای روسیˈ مذاکره می کنند. ارزش این معاملات می توانست به یک و نیم میلیارد دلار در ماه بالغ شود، ولی واشنگتن دوباره تهدید تحریم تهران را مطرح کرد.

بنا بر گزارش، آمریکایی ها نگران آن هستند که ایران می تواند در نتیجه این معامله تجهیزاتی را دریافت کند که توافقات اخیر در مورد برنامه اتمی را زیر سئوال ببرد، اما به نظر می رسد در صورت ˈمعامله راه آهنˈ (در قبال خرید نفت ایران از سوی روس ها) این نگرانی و مخالفت های ناشی از آن رفع می شود.

در گزارش رامبلر رو تشریح شده است: در مقابل روسیه نیز می تواند نفت دریافتی از ایران را به خارج فروخته و به این ترتیب خطر مربوط به امکان کاهش قیمت نفت در بازار را جبران کند.

نیکولای کوژانوف کارشناس انستیتو شرق شناسی روسیه با تایید این نظر می گوید: اگر طرفین بتوانند به توافق برسند این معامله می تواند خیلی بامنفعت باشد.

کوژانوف افزود: این معامله (نفت ایران در برابر ساخت راه آهن توسط روس ها) اجازه می دهد بحث در مورد ضرورت احیای همکاری دو کشور وارد مرحله عملی شود. این در شرایطی است که پیش از این بخش مالی روسیه بطور سنتی از واگذاری خدمات مالی برای تأمین معاملات تجار روس و ایرانی بیم داشت و می ترسید این امر باعث اعمال مجازات های آمریکایی و اروپایی شود.

وی اضافه کرد: معامله نفتی این امکان را فراهم می کند که حضور روسیه در ایران تضمین شود و این امر در شرایطی که بازار ایران در در صورت رفع تحریم ها به روی شرکت های غربی باز می شود، حایز اهمیت فراوان است.

در گزارش تارنمای روسی آمده است: پیش از این شرکت های نفت و گاز روسی لوک اویل و گازپروم نفت در ایران فعال بودند ولی زیر فشار تحریم های غرب ناچار شدند کشور را ترک کنند و اکنون مایل اند دوباره به ایران برگردند.

بر پایه گزارش، ذخایر عظیم گاز ایران می تواند برای شرکت روسی گازپروم جالب توجه باشد، زیرا این شرکت می تواند از طریق حضور در بازار انرژی ایران، موقعیت خود در بازار کلیدی اروپا را تقویت کند.

در گزارش افزوده شده است: ایران به نوبه خود به دریافت گندم از روسیه و اجرای پروژه های مشترک در بخش اتومبیل سازی علاقه مند است. امکان دارد در جریان دیدار اولوکایف از تهران نیروگاه بوشهر به عنوان طرح نمادین همکاری های دو کشور هم بررسی شود.

در گزارش یادآوری شده است: طرفین در حال حاضر در مورد ساخت واحد دوم نیروگاه (هسته ای بوشهر) مذاکره می کنند که واحد نخست آن توسط کارشناسان روس پاییز سال گذشته وارد مرحله بهره برداری شد.

اروپام/518**1566
کد N127787

وبگردی