آفتاب
قائد رحمت در گفت و گو با ایلنا:

با توسعه زندان‌ها سیاست حبس‌زدایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهیم

با توسعه زندان‌ها سیاست حبس‌زدایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهیم

باید شرایطی را فراهم کنیم تا بیشتر حبس مختص جرائم خطرناک باشد ازسوی دیگر باید در طبقه‌بندی بندهای زندانیان دقت لازم صورت گیرد تا کسانی که به شکل مکرر دارای محکومیت حبس می‌شوند با افرادی که برای اولین حکم حبس را تجربه می‌کنند؛ در یک مکان قرار نگیرند.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: با توسعه زندان‌ها در واقع ما سیاست حبس‌زدایی مدنظر رئیس قوه قضاییه را تحت‌الشعاع قرار داده‌ایم.

عباس قائد رحمت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به انتقاد اخیر رئیس سازمان زندان‌ها نسبت به بودجه اختصاص یافته به این سازمان، گفت: در روزهای اخیر از سویی ما اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها را داریم که از دو قوه مجریه و مقننه درخواست اعتبار بیش‌تر را دارد، درحالیکه با توسعه زندان‌ها در واقع ما سیاست حبس‌زدایی مدنظر رئیس قوه قضاییه را تحت‌الشعاع قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه البته نمی‌توانیم این را هم بگوییم که هر فردی که دارای مشکلات مالی است می‌تواند آزاد باشد، گفت: باید اقداماتی که دارای اعتدال لازم باشد انجام دهیم. برای این کار باید در ابتدا برای استاندارد شدن زندان‌هایمان بودجه لازم را اختصاص دهیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه تامین تغذیه و بهداشت زندانیان جزو وظایف مسئولین در لوایح بودجه دیده شده است،‌ تصریح کرد: برای بسیاری از موارد قانون خاصی وجود دارد و قوه قضاییه نمی‌تواند در مورد آن سلیقه‌ای برخورد کند که البته در این موارد نیز باید قانون اصلاح شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد باید ضمن تغییر نوع مجازات‌ها محکومیت‌های جایگزینی را اعمال کنیم و اگر در مواردی امکان این جایگزینی وجود ندارد باید امکانات تحمل محکومیت را به شکل کامل فراهم کرد.

قائدرحمت تاکید کرد: من معتقدم بخش اعظمی از جرائم از روی عمد صورت نگرفته برای همین باید در این خصوص کار منطقی کنیم.

وی ادامه داد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا بیشتر حبس مختص جرائم خطرناک باشد از سوی دیگر باید در طبقه بندی بندهای زندانیان نیز دقت لازم صورت گیرد تا کسانی که به شکل مکرر دارای محکومیت حبس می‌شوند با افرادی که برای اولین حکم حبس را تجربه می‌کنند در یک مکان قرار نگیرند.

کد N126051

وبگردی