آفتاب

نخست‌وزیر ایتالیا امروز به طور رسمی استعفا می‌کند

نخست‌وزیر ایتالیا امروز به طور رسمی استعفا می‌کند

به دنبال درخواست ماتئو رنزی، رهبر حزب حاکم ایتالیا، برای تشکیل دولت جدید، دولت ائتلافی انریکو لتا در آستانه سقوط قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "ماتئو رنزی"، درخواست اصلاحات انتخاباتی و اقتصادی کرد که اکثریت حزب دموکراتیک با آن موافقت کردند و به این ترتیب نخست‌وزیر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که امروز(جمعه) به طور رسمی استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور می‌کند.

پس از پذیرش استعفای وی جورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهور، برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبر حزب دموکراتیک ماموریت خواهد داد.

دولت کنونی ایتالیا با ائتلاف احزاب چپ میانه و راست میانه تشکیل شده بود، اما دولت از همان ابتدای تشکیلش، وضعیت شکننده‌ای داشت.

دولت پیشین، به نخست‌وزیری ماریو مونتی نیز تنها ١٣ ماه دوام داشت.

ایتالیا به دنبال آغاز بحران مالی جهانی و بحران حوزه یورو از سال ٢٠٠٨-٢٠٠٩ شرایط دشواری داشته است و با بیکاری، بدهی دولتی بالا و انقباض اقتصادی روبرو بوده است.

رهبر حزب چپ میانه ایتالیا با انتقاد از ضعف دولت نخست وزیر این کشور در تصویب اصلاحات اساسی وی را مجبور به استعفا و راه‌ را برای تشکیل سومین دولت در ایتالیا طی یک سال باز کرد.

میتو رنزی، رهبر حزب چپ میانه ایتالیا در نشست کمیته رهبری مقتدر حزب دموکراتیک که متشکل از 140 تن اعلام کرد: ایتالیا نمی‌تواند در شرایط تردید و بی‌ثباتی به سر برد.ما در شرایط حساسی هستیم.

تصمیم انریکو لتا برای کناره گیری از قدرت پس از آن مطرح شد که حزب دموکراتیک که بزرگترین حزب ائتلاف حاکم است از درخواست رنزی برای تشکیل دولتی جاه طلب‌تر و خروج ایتالیا از رکود اقتصادی حمایت کند.

این در حالی است که رنزی وعده داده که قوانین سخت‌گیرانه‌ استخدام و اخراج را تعدیل بخشد تا به شرکت‌ها حیاتی دوباره بخشد. وی همچنین متعهد شده که نسبت به لتا اهمیت کمتری به قوانین بودجه اتحادیه اروپا دهد و اعلام کرده که اصلاحات ساختاری باید نسبت به کسری‌های شدید در اولویت باشد.

وی در ادامه گفت: مردم من و حزب دموکراتیک را به جاه طلبی بیش از حد متهم کرده‌اند. من این مساله را انکار نمی‌کنم این جاه طلبی باید در من و حتی در آخرین عضو حزب وجود داشته باشد من از شما می‌خواهم تا به خروج ایتالیا از این باتلاق کمک کنید.

وی همچنین در سخنرانی خود اذعان کرد که کناره‌گیری لتا برای تشکیل دولت جدید ریسک‌هایی را همه برای دولت و هم برای شخص وی به همراه داشته‌اند اما در این حال عنوان داشت گزینه دیگری نداشته است.

انتهای پیام

کد N121775

وبگردی