آفتاب

تشدید نظامی گری آمریکا در شرق آسیا

تشدید نظامی گری آمریکا در شرق آسیا

تهران - ایرنا -آمریکا که علاقه به گسترش نظامی گری در مناطق مختلف جهان دارد، در تازه ترین اقدام، مبادرت به برپایی رزمایش مشترک با تایلند و چند کشور کرده که نتیجه آن افزایش ناآرامی این منطقه است.

گزارش دریافتی روز چهارشنبه حاکی است رزمایش نظامی چندجانبه ازسوی تایلند و آمریکا که هرساله با حضور چندین کشوردر شمال تایلند برگزار می شود، آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، رزمایش نظامی ˈکبرا گولد 14ˈ از روز سه شنبه با حضور نیروهای مسلح تایلند، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی و مالزی در استان شمالی ˈفیستانولوکˈ تایلند آغاز شد.

در این رزمایش علاوه بر سه کشور مذکور، دستکم 20 کشور ازجمله چین، میانمار و انگلیس نیز ناظرانی را برای شرکت در رزمایش سال جاری که تا 21 فوریه (2 اسفند) ادامه خواهد داشت، اعزام کرده اند.

این رزمایش که هدف ظاهری از برگزاری آن تمرینهای مختلف ازجمله امدادرسانی در زمان بروز نبرد و نیز به هنگام بروز سوانح طبیعی است، با حضور حدودا 10 هزار پرسنل نظامی برگزار می شود.

رزمایش سالانه ˈکبرا گولدˈ درسال 1982 میلادی به عنوان یک رزمایش نظامی دوجانبه بین تایلند و آمریکا آغاز شد و درسال 2000 میلادی درپی حضور سنگاپور در این رزمایش، کشورهای دیگر نیز به آن ملحق شدند.

نظامی گری آمریکا در منطقه شرق آسیا فقط به تایلند محدود نمی شود بلکه این کشور در منطقه ناآرام دو کره شمالی نیز دست به تحرکاتی زده است.

وزارت خارجه چین از برگزاری رزمایش نظامی سالانه کره جنوبی و آمریکا که قرار است از اواخر ماه جاری میلادی آغاز شود، ابرازنگرانی کرد.

ˈهوئا چونینگˈ سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه طی مصاحبه مطبوعاتی گفت: باتوجه به گزارشها در باره برگزاری این رزمایش با وجود اعتراضهای مکرر کره شمالی، ما نگران ادامه این برنامه نظامی هستیم.

آساق 1450**1577
کد N119512

وبگردی