آفتاب
حاشیه‌نگاری مهر از راهپیمایی 22 بهمن؛

از حضور مجری احمدی نژاد تا شعار خودجوش هواداران روحانی/ عکسهای فیسبوکی خبرنگاران

از حضور مجری احمدی نژاد تا شعار خودجوش هواداران روحانی/ عکسهای فیسبوکی خبرنگاران

راهپیمایی پرشکوه سی و پنجمین جشن انقلاب حواشی جالبی نیز به همراه داشت. از تعداد 300 نفره حامیان روحانی در جلوی جایگاه تا عکسهای فیسبوکی خبرنگاران داخلی و خارجی.

به گزارش خبرنگار مهر، حواشی راهیپمایی پرشکوه سی و پنجمین جشن انقلاب بدین شرح است:

* هنوز ساعت هشت صبح نشده که حوالی خیابان آزادی هستیم. هرساله در کنار راهپیمایی غرفه های ایستگاه صلواتی هم به چشم میخورد. امسال قبل از برنامه پسربچه ها فوتبال دستی صلواتی بازی می کنند تا شاید در این روز جشن خود را برای راهپیمایی گرم کنند.

* هنوز برنامه شروع نشده است و دو راه بیشتر نداریم یا اینکه ترانه های حامد زمانی را برای چندهمین بار گوش کنیم یا اینکه می‌توان با خبرنگاران خارجی حاضر در جایگاه مصاحبه گرفت.

* خبرنگارهای آسیای شرقی به دلیل چهره متفاوتشان بیش از همه مورد استقبال خبرنگاران هستند. خبرنگاران داخلی اندکی به زبان انگلیسی تسلط دارند و خلاصه به هر زحمت سوالهای خود را میپرسند. یکی از خبرنگاران هم در تفهیم سوال خود به خبرنگار ژاپنی به مشکل خورده بود از اطرافیان ترجمه "حضور مردم" را پرس وجو میکرد!

*وقتی خبرنگاران آسیای شرقی تمام شدند حالا نوبت خبرنگاران با موهای بور است! و حالا این چهارمین بار است که خبرنگار مو طلایی باشگاه خبرنگارن می گوید من ایرانی هستم! تا شاید کسی تقاضای مصاحبه نکند.

* ساعت حوالی 9 صبح است که خبرنگاران عرب با هم گعده گرفته اند. در خلال همه حرفهای نامفهوم عربی‌شان نام احمدی نژاد به گوشم آشنا بود. وقتی خواستم برایم از احمدی نژاد بگویند؛ خبرنگار سوری الاصل یکی از شبکه های لبنان از چهار سال خاطره حضور در راهپیمائی 22 بهمن گفت. می‌گفت احمدی نژاد کمی تند بود و جواب تهدید را با تهدید می داد ولی حسن روحانی اهل «نرمش قهرمانان» است.

* سوالهای خبرنگار ایرانی با رویکرد داخلی از یک خبرنگار خارجی همیشه جوابهای جالبی به همراه دارد. محمدالشیخ خبرنگار شبکه آسیا لبنان حالا از توافق ژنو میگوید و اینکه: شما بهترین و بزرگترین توافق را با غرب داشته اید! وقتی از وی پرسیدم که فکر میکنی آیا مردم هم همین نظر را دارند، ادامه داد: هنوز مردم نتیجه ای از این توافق ندیده اند و باید شش ماه صبر کنند ولی مطمئن هستم که اگر این توافق نتیجه ندهد ایران کوتاه نخواهد آمد.

*این خبرنگار سوری الاصل معتقد بود که اصولگرا بودن احمدی نژاد و اعتدالی بودن روحانی تاثیری در حمایت ایران از مقاومت لبنان و سوریه نداشته و همیشه ایران پشیبان آنها بوده است. محمد وقتی از مردم ایران صحبت می کند میگوید شما در این بحران های اقتصادی و تحریم نشان دادید تحمل بالایی دارید!

*حضور خانوادگی مردم در راهپیمایی بیش از هرچیز دیگری بر زیبایی راهپیمایی افزوده است. نوزاد در آغوش پدر و همراه با باقی اعضای خانواده؛ این قاب تصویری است که در طول مسیر بارها و بارها تکرار می شود.

*این روزها که مجری برنامه های رئیس جمهور حساسیت برانگیز شده است، حضور حسن سلطانی مجری برنامه سالهای گذشته جالب توجه است. سلطانی مجری 22 بهمن های احمدی نژاد صحبت های خود را با دعای فرج آغاز کرد.

* خبرنگارها تقریبا دو ساعتی است که منتظر رئیس جمهور هستند و همین وقت های اضافی زمان خوبی است تا عکسهای فسبوکی خود را هم بگیرند. در میان صدای خبرنگار واحدمرکزی خبر همه را متوجه ورودی سکو کرد: «یه خبرنگار خارجی دیگه هم اومد!»

* برخی از حاضران در مراسم در کنار پیام‌های خارجی برای جریانات سیاسی داخلی نیز پیام خاص خود را دارند. در همین زمینه پلاکاردهای درخواست محاکمه سران فتنه و پرچم های بسیار بزرگ روبروی جایگاه با نوشته های «من انقلابی هستم»، «به دشمنی که لبخند می زند اعتماد نکنیم» و«این راه را تا پایان ادامه خواهیم داد» توجه بسیاری از عکاسان را به خود جلب کرد.

* ساعت حدود 10:25 دقیقه است و هنوز رئیس جمهور در میان راه راهپیمایی است پس چاره ای نداریم که چتربازان ارتش را تا زمین با چشم همراهی کنیم.

* وقتی سی و پنج سال سابقه برپایی جشن انقلاب را داشته باشیم و هر ساله همه خیابان های شهر مملو از جمعیت و بلندگو باشد، پس قطع بلندگو نه حاشیه جدیدی است نه برای کسی عجیب است.

* رئیس جمهور بالاخره وارد جایگاه شد و با استقبال مردم در میدان آزادی روبرو شد و حالا خبرنگار سوری که گزارش های خود را گرفته با ما احساس صمیمیت کرده و از زندگی اش برایمان می گوید. از زمانی که به خاطر جنگ در سوریه مجبور شده که در تهران بیشتر کار کند تا خرج خانواده جنگ زده خود در سوریه را تامین کند. از ترک اجباری دانشگاه و ...

* تا امروز فکر میکردم چینی ها جنس های نامرغوب خود را فقط به ما می فروشند. امروز وقتی تیم خبری چین را بیکار دیدم فهمیدم دوربین های خودشان هم گویا خراب شده و قادر به پوشش برنامه نیستند.

* حضور تقریبی 300 زن و مرد در جلوی جایگاه حسابی به چشم می آمد مخصوصا زمانی که بعد از هر جمله رئیس جمهور به طور خودجوش کف و سوت می‌زدند.

* در میان جمعیت نیز تعداد معدودی پلاکارد با مضامین «تدبیر+اعتدال= توسعه» و تصاویر رئیس جمهور به چشم میخورد. بعد از ماهها نیز چشممان به جمال ماکت های یونولیتی کلید بنفش رنگ روشن شد. همان ماکت هایی که روحانی در جریان مبارازات انتخاباتی به دست گرفته بود، حالا در میان جمعیت حاضر در میدان آزادی به چشم می خورد.

*در میان جمعیت پلاکاردهایی با مضامین پاسخ به اظهارات مقامات امریکایی، حمایت از حق هسته ای و نشان دادن دشمنی با استکبار و صهیونیسم بیش از گذشته به چشم می آمد. پرچم هایی با تصویر رهبری چشم محمدالشیخ را گرفته است. وقتی می‌گویم این پرچم به چه کار شما می آید؛ پاسخ می‌دهد: آیت الله خامنه ای مرجع تقلیدم است.

* حالا سخنرانی رئیس جمهور تمام شده و مردم کم کم در حال ترک میدان هستند. اما مجری برنامه در حال تشکر از مردم و دست اندرکاران و ... است. در این لیست بلندبالای  تقدیر و تشکر حتی کار به تقدیر از شرکت صوت الکتریک و سازه کیان هم رسید.

* پایان مراسم همزمان با اذان ظهر است و برخی در خیابان نماز اول وقت را اقامه می کنند. هنوز اندکی از مردم در میدان حضور دارند که بالگرد رئیس جمهور به پرواز در می آید. صدای بالگرد توجه همه را جلب می کند. رئیس جمهور از بالگرد برایمان دست تکان داد و رفت!

کد N117898

وبگردی