آفتاب

کره جنوبی مدعی شد کره شمالی برای چهارمین آزمایش هسته ای آماده می شود

کره جنوبی مدعی شد کره شمالی برای چهارمین آزمایش هسته ای آماده می شود

تهران - ایرنا - وزیر دفاع کره جنوبی دوشنبه ادعای آماده شدن کره شمالی برای انجام چهارمین آزمایش هسته ای را مطرح کرد اما درعین حال خاطرنشان ساخت نشانه ها مبنی بر اینکه این آزمایش فورا انجام شود ، مشاهده نمی گردد.

به گزارش خبرگزاری ˈیونهاپˈ از سئول ، ˈکیم کوان جینˈ طی یک نشست پارلمانی گفت که ˈپیونگ یانگˈ برای یک آزمایش هسته ای زیرزمینی در مرکز ˈپونگیه ریˈ آماده می شود، جایی که سال گذشته میلادی سومین آزمایش اتمی را انجام داده بود و اکنون گام های اولیه را برای پرتاب یک موشک در مرکز آزمایش ˈتونگ چانگ ریˈ برداشته است.

وزیر دفاع کره جنوبی با اعلام اینکه ممکن است کره شمالی موشک میان برد پرتاب کند خاطرنشان ساخت پیشتر پیونگ یانگ تقریبا بطور همزمان پرتاب موشک و آزمایش هسته ای انجام داده بود.

یادآور می شود کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را قدرت هسته ای نامید و در سالهای 2006 و 2009 و 2013 میلادی آزمایشات هسته ای انجام داد. در قطعنامه های شماره 1718 و 1874 شورای امنیت سازمان ملل متحد از کره شمالی درخواست شده که به آزمایشات هسته ای و موشکی را پایان داده و به مذاکرات شش جانبه درباره غیرهسته ای کردن شبه جزیره کره بازگردد.

مذاکرات شش جانبه پیرامون مساله هسته ای کره شمالی با حضور دیپلمات های بلند پایه روسیه، آمریکا، کره شمالی، کره جنوبی، چین و ژاپن از ماه اوت سال 2003 میلادی با هدف توقف برنامه هسته ای کره شمالی انجام شده و سپس در سال 2009 به درخواست پیونگ یانگ متوقف گردید.

آساق 1450**1392
کد N115628

وبگردی