آفتاب

مذاکرات صلح قبرس به‌زودی آغاز می‌شود

مذاکرات صلح قبرس به‌زودی آغاز می‌شود

به دنبال توافق قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین در مورد برگزاری دور جدید مذاکرات صلح، تلاش‌ها برای اتحاد مجدد این دو بخش مجزا بار دیگر از روزهای آتی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قبرس ترک‌نشین در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دنبال توافق هر دو طرف در رابطه با متن اطلاعیه‌ای مشترک که به طور خلاصه به اصول و قوانین اصلی برای تحقق توافقنامه‌ آتی اشاره دارد، از سرگیری مذاکرات صلح ممکن است.

در این بیانیه آمده است، نخستین نشست رهبران قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین قرار است در چند روز آتی برگزار شود.

در سال 1974 میلادی به دنبال مداخله ترکیه در قبرس پس از کودتای حامیان اتحاد با یونان، این کشور به دو بخش قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین تقسیم شد. آخرین دور مذاکرات که با هدف ایجاد فدراسیونی میان قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین برگزار شده بود، در اواسط سال 2012 میلادی متوقف شد.

هر دو طرف ماه‌هاست که درباره متن این اطلاعیه مشترک کشمکش دارند. نیکوس آناستازیادس، رئیس‌جمهوری قبرس یونانی‌نشین در راه بازگشت از دور پیشین مذاکرات صلح که ناکام مانده تاکید کرد، این اطلاعیه مشترک باید پیش از از سرگیری هرگونه مذاکرات نهایی شود تا هر دو طرف مطمئن شوند که از جایگاه و حقوقی برابر برخوردارند.

اختلاف اصلی بر سر موقعیت تمامیت ارضی یک قبرس دوباره متحدشده در بحبوحه نگرانی‌ها در میان مردم قبرس یونانی‌نشین است چرا که درویش اروغلو، رئیس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین به دنبال به رسمیت شناخته‌شدن جامعه‌اش به عنوان یک کشور مجزا است که به عنوان سپری علیه حکمرانی اکثریت قبرس یونانی‌نشین عمل خواهد کرد.

آناستازیادس گفت: پیش‌نویس این اطلاعیه اهمیت اصول و قوانین و مبنای یک راه حل را در خود دارد.

وی پس از مذاکره با آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان در آتن گفت: این اطلاعیه مشترک راه حلی را برای مشکل قبرس تعیین نکرده است اما ضوابطی را مشخص کرده که هر دو طرف باید طبق آن عمل کنند.

انتهای پیام

کد N112973

وبگردی