آفتاب

دیدگاه شخصیت ها و کارشناسان جنوب شرق آسیا در باره انقلاب اسلامی

دیدگاه شخصیت ها و کارشناسان جنوب شرق آسیا در باره انقلاب اسلامی

کوالالامپور – ایرنا – شخصیت ها و کارشناسان کشورهای جنوب شرق آسیا، معتقدند ایران با انقلاب اسلامی به استقلال واقعی دست یافته و این انقلاب خودکفایی و پیشرفت را برای ایران به ارمغان آورده است.

شخصیت ها و کارشناسان مالزی، اندونزی، فیلیپین و تایلند در سال های اخیر طی گفتگوهای خود از انقلاب اسلامی به عنوان تحول قرن یاد کرده اند که دستاوردی زیادی برای ایران و جهان اسلام به همراه داشته است.

نخست وزیر سابق مالزی معتقد است: انقلاب اسلامی نتایج چشمگیری برای ایران داشته که مهمترین آن استقلال و توسعه است.

دکتر ماهاتیر محمد می گوید: ایران در زمان حاضر به توسعه یافتگی بسیاری رسیده و ما همه روزه اخبار زیادی از توسعه و پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف از جمله دانش و فناوری می شنویم.

وی گفت خودکفایی و دستیابی به فناوری های نوین با وجود عدم تمایل غرب از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

ماهاتیر محمد با اشاره به اینکه ایران در زمینه سیاسی به یک کشور دمکراتیک تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر ایران کشوری دمکراتیک است که مردم با انتخابات، آینده سیاسی خود را تعیین می کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی در این سه دهه دستاوردهای بسیار خوبی برای مردم ایران و حتی جهان داشته است.

ˈعبدالله احمد بداویˈ یکی دیگر از نخست وزیران سابق مالزی نیز تلاش ایران برای دستیابی به پیشرفت و توسعه را می ستاید و می گوید: ایران در سایه انقلاب اسلامی به پیشرفت های خیره کننده ای دست یافته که ستودنی است.

وی گفت: به طور قطع عزت و پیشرفت ایران مدیون انقلاب اسلامی و تبدیل این کشور به نظامی دمکراتیک برپایه تعالیم اسلامی است.

نخست وزیر سابق مالزی با تاکید بر اینکه ایران در اثر انقلاب اسلامی به یک کشور دمکراتیک و آزاد در جهان تبدیل شده است، گفت: دمکراسی ایران دستاورد اصلی انقلاب اسلامی برای مردم ایران است.

ˈ چاندرا مظفر ˈ رییس جنبش عدالت جهانی مالزی نیز معتقد است انقلاب اسلامی ایران تنها جنبشی است که دشمنان اسلام به رغم تلاش های فراوان نتوانسته اند با آن مقابله کنند و از این منظر، ایران اسلامی تنها جنبش اسلامی پایدار جهان است.

وی گفت: پیشرفت های علمی ایران در سه دهه گذشته در عرصه های مختلف نشان داد که حتی تحریم قدرت های جهانی و تلاش های اسراییل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، ناکام بوده است.

پروفسور ˈ امین رییس ˈ رییس سابق مجمع مشورتی خلق اندونزی نیز تاکید دارد که وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، بیداری جهان اسلام را در پی داشت.

وی شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را ناشی از شخصیت منحصر به فرد امام خمینی (ره) دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران موجب خودباوری مسلمانان در سراسر جهان شد.

وی معتقد است: امام خمینی (ره) با انقلاب خود در بین ایسم های دنیای غرب و شرق، راه دیگری را فراروی جهانیان قرار داد. وقوع انقلاب اسلامی در ایران موجب شجاع شدن مردم مظلوم و ستمدیده به خصوص مسلمانان در مقابله با غرب شد .

ˈ عظمی حسن ˈ کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی نیز وقوع انقلاب اسلامی را عامل استقلال ایران در سیاست خارجی دانست و گفت: ایران می تواند الگوی کشورهای جهان شود.

وی تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان را هدیه انقلاب اسلامی به مردم ایران دانست و گفت که وقوع انقلاب اسلامی در ایران قدرت را بین مردم توزیع کرد.

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی تاکید کرد: سیاست خارجی ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 به نفع طبقه حاکم بود، اما این تعریف پس از انقلاب دگرگون شد و منافع ایرانیان در صدر برنامه ها در سیاست خارجی قرار گرفت.

وی گفت: روابط شاه ایران و آمریکا بسیار نزدیک بود و واشنگتن پیش از انقلاب در امور داخلی ایران دخالت می کرد، اما امام خمینی (ره) برای همیشه استقلال را برای ایران به ارمغان آورد.

ریچارد جواد حیدریان استاد دانشگاه ˈ آتنیو دی ˈ مانیل فیلیپین نیز انقلاب اسلامی در ایران را مهمترین حادثه اجتماعی قرن بیستم می داند که بخش زیادی از کشورهای اسلامی را به عصر جدیدی وارد کرده است.

وی معتقد است: عدالت اجتماعی، استقلال ملی، دمکراتیزه شدن، گردهم آوردن فعالان، دانشمندان و کارگران از اقشار مختلف ایران در مجموع سرنوشت ایران را در مسیری متفاوت از دوران طاغوت تغییر داد.

این استاد دانشگاه مانیل گفت: آیت الله (امام) خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایران را با تکیه بر اصل ولایت فقیه در جهت یک نظام جمهوری بی نظیر هدایت کرد.

وی افزود: انقلاب یک تحول واقعی در عرصه سیاسی ایران ایجاد کرد و نظامی پادشاهی را به نفع رژیم جمهوری که به شرق و غرب وابسته نبود کنار گذاشت.

این اندیشمند فیلیپینی خاطر نشان کرد: انقلاب ایران نوع جدیدی از یک دولت مستقل را وعده داد که نه تنها مشوق جنبش های اسلامی منطقه ای و فرامنطقه ای بود، بلکه امید و آرزوی جنبش های مقاومت در جهان سوم را نیز زنده کرد.

حیدریان تصریح کرد، از نظر ژئوپولتیکی، انقلاب ایران به عمر چند دهه ای رابطه ایران با غرب پایان داد که این امر چشم انداز منطقه ای برای قرن بیستم را دستخوش تغییر و تحول کرد.

ˈچاران معلولیمˈ محقق و استاد روابط بین الملل دانشگاه ˈ تاماست ˈ تایلند نیز انقلاب اسلامی در سال 57 را نمونه ای از یک خیزش واقعی مردمی می داند که بسیاری از نظام ها به ویژه در منطقه خاورمیانه را به چالش کشید.

وی با بیان اینکه وقوع انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) توانست مسیر ایران را از دوران پهلوی به طور کامل تغییر دهد، افزود: رهبری امام (ره) توانست امور غیرواقعی را به واقعیت تبدیل کند.

وی افزود: انقلاب ایران از همان ابتدا با چالش هایی از قبیل جنگ تحمیلی با عراق مواجه بود، اما مردم ایران توانستند تا امروز انقلاب خود را حفظ کنند و برای حفاظت از آن نیز همه تلاش خود را در عرصه های مختلف بکارگرفتند.

چاران معلولیم با این عنوان که انگیزه امام خمینی (ره) باعث سربلندی ایرانیان در جهان شده است، افزود: بنیان های مستحکم اندیشه امام در مورد انقلاب باعث شده تا کسی نتواند نقدی در مورد ماهیت واقعی انقلاب ایران مطرح کند.

وی معتقد است: ایران با توجه به عملکرد خود در سه دهه گذشته می تواند به عنوان الگوی کشوری موفق مورد استفاده قرار گیرد.

آساق**د.م**1611
کد N111867

وبگردی