آفتاب

اندونزی در التهاب بازگشت تروریست ها از سوریه

اندونزی در التهاب بازگشت تروریست ها از سوریه

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی از بازگشت افراط گرایان و تروریست های این کشور که در کنار شبه نظامیان در سوریه می جنگند، نگران است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه اندونزی تخمین می زند هم اکنون بیش از 50 شبه نظامی این کشور در سوریه در حال نبرد با دولت بشار اسد هستند، در حالی که برخی آمارها نشان می دهد تا خرداد ماه سال جاری 55 اندونزیایی در نبردهای سوریه کشته شده اند.

تعداد تروریست هایی که از کشورهای جنوب شرق آسیا در سوریه می جنگند با توجه به آماری که از شبه نظامیان خارجی در سوریه منتشر می شود باید بیش از تعداد آمارهای رسمی باشد که توسط مقامات دولتی ارایه می شود.

وزارت خارجه اندونزی اعلام کرده است حضور 50 تروریست این کشور در سوریه خیلی نگران کننده نیست، ولی به اعتقاد کارشناسان امنیتی مساله اصلی آن است که این افراد وقتی به کشور خود باز گردند، به مشکلی لاینحل تبدیل خواهند شد.

حال بسیاری از کشورها از جمله اندونزی از حضور شبه نظامیان تندرو این کشورها که در سوریه تمرینات نظامی را گذرانده و آموزش های لازم را فراگرفته اند، نگرانند.

برخی گزارش ها نشان می دهد افراط گرایان اندونزی که نخستین خارجیانی بودند که به جنگ در سوریه وارد شدند، اکنون نیز کمک های خود را برای شبه نظامیان ارسال می کنند و پلیس برای ممانعت از فعالیت آن ها عملیاتی انجام می دهد اما نتوانسته به این افراط گرایی ها و فعالیت های تروریستی پایان دهد.

پلیس اندونزی دی ماه امسال اقدام به انجام عملیاتی کرد که تعدادی تروریست مرتبط با القاعده کشته شدند. این افراد قصد عملیات در سوریه و جاکارتا را داشتند.

اسناد و مدارک کشف شده از این تروریست ها نشان می داد برخی از این افراد قصد عزیمت به سوریه برای شرکت در عملیات نظامی بر علیه دولت دمشق و بمب گذاری داشته اند.

تندورهای اندونزی اکنون با تروریست های گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) ارتباط دارند و پیوستن تروریست های اندونزی به این گروه در سوریه حکایت از این موضوع دارد.

مقامات اندونزی معتقدند با بازگشت این تروریست های تندرو به این کشور، امکان جذب نیرو و آموزش نظامی آن ها وجود دارد و این مساله می تواند برای جاکارتا که در گذشته نیز شاهد عملیات تروریستی بوده است خطرناک باشد.

اندونزی در سال های گذشته شاهد چند بمب گذاری تروریستی بود. بمب گذاری در هتل ماریوت، بمب گذاری در سفارت استرالیا و انفجار بالی در سال 2005 توسط این تروریست ها برنامه ریزی شده بود.

تروریست های اندونزیایی هم اکنون حامیان محلی دارند که از آن ها پشتیبانی می کنند و بازگشت شبه نظامیان از سوریه، آموزش نظامی این تندروها را بدنبال دارد و امنیت منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

ˈ ذاکر حسین ˈکه در دفتر رییس جمهور اندونزی فعال است و پیش از این شش سال تحلیلگر رسانه ها بوده است، در مطلبی تاکید کرد اکنون نیز مردان جوان در حومه جاکارتا در باره درگیری های سوریه بحث می کنند و به خانواده کشته شدگان کمک می کنند.

وی می نویسد: بحث های عمومی در مورد سوریه بخشی از استراتژی جماعت اسلامی اندونزی به منظور سرمایه گذاری فکری و تجدید قوای شبه نظامیان است. این افراد تلاش دارند تجربیات جنگ افغانستان در کنار طالبان را به جوان ها منتقل کنند.

وی بحران سوریه را به آهن ربایی تشبیه کرد که افراط گرایان با آن توجه جوانان را برای آرمان خود جلب کنند.

وی به نقل از رییس آژانس ضد تروریسم ملی اندونزی نوشت آنچه باعث نگرانی است، زمانی است که این افراد بازگردند. افراد بازگشته می خواهند دانش و مهارت خود را در عمل نشان دهند و این نگران کننده است.

آساق**د.م**1611
کد N109996

وبگردی