آفتاب

تاکید آمریکا بر حمایت از ژاپن در مقابل چین

تاکید آمریکا بر حمایت از ژاپن در مقابل چین

وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شد که ایالات متحده از ژاپن در مقابل حملات احتمالی علیه جزایر مورد مناقشه میان ژاپن و چین همزمان با افزایش تنش‌ها میان این دو قدرت آسیایی حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است طی چند روز آینده به چین سفر کند، در واشنگتن با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود دیدار کرد و بر معاهده 1960 که تعهد آمریکا در قبال کمک به ژاپن است تاکید داشته و گفت: این معاهده شامل تعهد ما بر حمایت از ژاپن در قبال منطقه مورد مناقشه واقع در دریای چین جنوبی است.

نگرانی‌ها درباره افزایش درگیری‌ها در نوامبر سال گذشته میلادی شدت گرفت؛ زمانی که چین یک منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای چین شرقی ایجاد کرد و باعث بروز تنش‌ها و اختلافاتی با کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و بروز نگرانی‌ها از جانب کشورهای غربی به ویژه آمریکا شد. پکن می‌گوید که ورود هرگونه هواپیما به فضای این منطقه باید مورد تایید این کشور قرار گیرد.

جان کری در ادامه به همتای ژاپنی خود گفت: ایالات متحده نه این مساله را به رسمیت می‌شناسد نه منطقه دفاع هوایی جدید چین بر فراز دریای چین شرقی را مورد تایید قرار می‌دهد. علاوه بر این واشنگتن هیچ تمایلی برای تغییر انجام عملیات خود در منطقه ندارد.

کیشیدا نیز بر دعوت خود از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به ژاپن تاکید کرد. وزرای امور خارجه آمریکا و ژاپن همچنین اعلام کردند که اوباما احتمالا در آوریل 2014 به تور آسیایی می‌رود.

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین به کری گفت: توکیو بر روابط با کره جنوبی ارزش قائل است اگر چه برخی از مسائل و مناقشات میان دو کشور وجود دارد.

وی افزود: برای پیش رفتن به سوی جلو و تغییر ما باید اقدامات جدی را برای ایجاد روابط سازنده با کره جنوبی و با توجه به روابط متقابل و دوجانبه انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N109396

وبگردی