آفتاب

هواپیماهای بدون سرنشین مالزی به پرواز در می آیند

هواپیماهای بدون سرنشین مالزی به پرواز در می آیند

کوالالامپور – ایرنا – سازمان نظارت دریایی مالزی از به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین با هدف مقابله با جرائم، قاچاق و تجاوز به آبهایی دریایی این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، نقض حریم دریایی این کشور توسط چین که در هفته های گذشته انجام و بنابه گفته مقامات چینی کشتی های این کشور در فاصله 80 کیلومتری مرزهای مالزی گشت زنی کردند می تواند عامل اصلی این اقدام مالزی باشد.

فرمانده سازمان حفاظت دریایی مالزی اشاره ای به حضور کشتی های چین در این منطقه نکرد، اما گفت : جرائم، به ویژه قاچاق در منطقه افزایش قابل توجهی داشته و این سازمان بدنبال مقابله با قاچاق است.

حوادث دریایی نشان می دهد که تصمیم مالزی به طور مستقیم با اقدام چین ارتباط دارد.

روزنامه استار مالزی روز پنجشنبه به نقل از ˈمحمد عزمان قریشˈ نوشت: استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با بال ثابت و چرخشی برای اطمینان از نظارت بهتر بر آبهای سرزمینی انجام می شود.

قلمرو مورد نظارت این سازمان دریایی پنج منطقه است که حدود چهار هزار و 492 کیلومتر از آب های ساحلی را شامل می شود و استفاده از کشتی به منظور حفاظت از این مرزها کافی نیست.

وی گفت: با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین قصد توسعه تلاش های عملیاتی را داریم تا بتوانیم از امنیت مرزهای خود، به ویژه مرزهای دریایی اطمینان کسب کنیم.

این مقام مالزیایی اظهار امیدواری کرده است این کشور تا سال 2020 به چنین هواپیماهایی دست یابند.

ˈمحمد عزمان قریشˈ همچنین به قاچاق انسان در منطقه اشاره کرد و گفت قایق های کوچک ماهیگیری با چند سرنشین در آبها می چرخند و سپس به کشتی بزرگتری که شمار زیادی سرنشین در آنها بسر می برند محلق می شوند.

پدیده قاچاق انسان و یا مواد مخدر مساله جدیدی در مالزی نیست و برای مبارزه با آن اگر چه سیاست های بلند مدت نیاز است اما در صورت جدی بودن موضوع، اقدامات سریع و فوری حتی در مقیاس پایین تر لازم است که باید از اکنون آغاز شود.

هر چند که مقامات دریایی مالزی مبارزه با پدیده قاچاق را هدف اصلی به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین عنوان کرده اند اما ناگفته پیداست که این اقدام برای مقابله با چین بر سر موضوعات دریایی چین جنوبی است.

چین مدعی مالکیت بر همه آبهای دریای چین جنوبی است و مالزی نیز بر اساس سیاست پرهیز از منازعات و چالش های خود به دنبال حفظ روابط دوستانه با پکن است.

اقدام مالزی در مقابله با چین که برای سال 2020 برنامه ریزی شده است نشانه هایی از آغاز افزایش تسلیحات منطقه ای در جنوب شرق آسیاست تا جایی که روابط پکن و کوالالامپور نیز بر خلاف ادعای مقامات مالزی دچار تنش شده است. هر چند که ممکن است این تنش ها هنوز به طور قابل ملاحظه ای ملموس نباشند.

آساق**د.م **1611
کد N106728

وبگردی