آفتاب

رژیم صهیونیستی از ترکیه خشنود شد

رژیم صهیونیستی از ترکیه خشنود شد

آنکارا - ایرنا - مقامات رژیم صهیونیستی از شرکت ترکیه در سطح بالایی در کنفرانسی با موضوع گرامیداشت قربانیان هولوکاست، ابراز خرسندی کردند.

به گزارش ایرنا،روزنامه جمهوری چاپ ترکیه روزچهارشنبه نوشت که مقامات رژیم صهیونیستی از شرکت ˈناجی کوروˈ معاون کنسولی وزارت خارجه ترکیه درکنفرانس سالروز گرامیداشت قربانیان هولوکاست و از پیامهای مثبت در خصوص عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو ابراز خرسندس کردند.

کورو در این کنفرانس از پیشرفت درمذاکرات پرداخت غرامت اسراییل به ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که درآینده نه چندان دورشاهدتوافقی بین دوطرف دراین خصوص خواهیم بود و لذا براین باور است که روابط دوطرف عادی خواهد شد.

این روزنامه می نویسدکه مقامات رژیم صهیونیستی نیز براین باورند که دوطرف به توافق خیلی نزدیک شده است. دو طرف در زمینه تعیین میزان پرداخت غرامت به بازماندگان واقعه کشتی مرمره به توافق رسیده اند. میزان غرامت در حدود 20 میلیون دلار تخمین زده می شود.

کاروان کشتی های حامل کمکهای بشردوستانه به مردم محاصره شده غزه در 31 ماه مه سال 2010 میلادی در آبهای بین المللی مدیترانه مورد یورش نیروهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و 9 تن از سرنشینان کشتی مرمره که یکی از آنها دارای تابعیت آمریکا نیز بود، کشته شدند.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی که مدتی بود روبه سردی گذاشته بود،با رویدادی که به واقعه کشتی مرمره موسوم شد،به شدت بحرانی شد و ترکیه روابط دیپلماتیک با تل آویو را به حداقل رساند.سفیر ترکیه در تل آویو فراخوانده شد و رژیم صهیونیستی نیز متقابلا سفیر خود از آنکارا را فراخواند.

بعداز گذشت سه سال از این حادثه،ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در 22 ماه مارس سال جاری (اول فرردین ماه) در جریان سفر ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور امریکا به سرزمینهای اشغالی،در تماس تلفنی با ˈرجب طیب اردوغانˈ از بابت بروز این رویداد از ترکیه رسما عذر خواهی کرد.

ولی آنکارا برای عادی سازی روابط با تل آویو سه شرط عذر خواهی رسمی، پرداخت غرامت و رفع حصر از نوار غزه را تعیین کرد.

روزنامه جمهوریت که از رسانه های مخالف دولت آنکاراست، می نویسد که سخنان مقامهای ترکیه و رژیم صهیونیستی در دوره اخیر از نزدیک بودن توافق بین دوطرف خبر می دهد.

جمهوریت با عنوان فرعی،توافق دست اردوغان را تقویت خواهد کرد، نوشت: درصورت نهایی شدن این توافق،دولت اردوغان که در سیاست داخلی و خارجی روزهای سختی را می گذراند، موجب راحتی آنکارا خواهد شد.

این روزنامه گمانه زنی کرد که حل این مساله، روابط آنکارا - واشنگتن را که به ویژه بعداز تظاهرات ضد دولتی ˈپارک گزیˈ در سطح بسیار پائینی قرار گرفته است، احیا کرده و می تواند رونق جدی به این روابط بدهد و حتی اردوغان و اوباما که ماههاست تماس ندارند، بطور غیرمترقبه ای می توانند دیدار داشته باشند.

خاورم/2011**230**1856
کد N105880

وبگردی