آفتاب
پدر معنوی طالبان پاکستان /

آمریکا ؛مانع پیشبرد مذاکره های صلح میان دولت پاکستان و طالبان است

آمریکا ؛مانع پیشبرد مذاکره های صلح میان دولت پاکستان و طالبان است

اسلام آباد - ایرنا - سرپرست کمیته نمایندگی گروه تحریک طالبان پاکستان ( پدر معنوی طالبان) بمنظور انجام گفت وگوهای صلح با دولت اسلام آباد؛ آمریکا را به ایجاد مشکلات در از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت و شبه نظامیان متهم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های پاکستانی؛ ˈمولانا سمیع الحقˈ عصر امروز سه شنبه پس از پایان نشست داخلی کمیته صلح طالبان که با حضور سه نفر از اعضای این کمیته برگزار شد در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود:سه روز از زمان تشکیل کمیته مذاکرات توسط شبه نظامیان طالبان گذشته و نمایندگان دولت اسلام آباد تاکنون تماسی با آنان برقرار نکرده اند.

پدر معنوی طالبان خاطر نشان کرد: عملکرد ˈنواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان و اعضای کمیته صلح برای مذاکره با طالبان صادقانه است ولی آنان تحت فشار قرار گرفته اند.

وی بااشاره به عدم دیدار نمایندگان دولت پاکستان با اعضای کمیته صلح و متعاقب آن اقدام مستقل نمایندگان گروه طالبان برای تماس با دولت اسلام آباد بمنظور برگزاری نشست امروز ؛ تاکیدکرد: دولت اسلام آباد حتی نشست امروز را نیز با عنوان کردن اعتراض هایی نسبت به کم شدن تعداد نمایندگان کمیته صلح طالبان از پنج به سه نفر؛ لغو کرد.

رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه سمیعˈ ادعا کرد: فشارهای خارجی باعث عقب نشینی نمایندگان دولت پاکستان از مذاکره صلح با شبه نظامیان طالبان شده بویژه اینکه آمریکا نیز تبدیل به یک مانع بزرگ در روند این گفت وگوها شده است.

وی گفت: پیشبرد گفت وگوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان نیاز به عملکرد شفاف دارد؛ طالبان هر زمان که کمیته صلح دولت اسلام آباد خواستار دیدار و برگزاری نشست باشد، آماده است.

مولانا سمیع الحق افزود: دولت اهمیت برگزاری نشست میان اعضای دو کمیته را درک نمی کند درحالی که ما با جدیت خواستار ادامه این روند هستیم.

وی بااشاره به وجود عناصر مختلف برای خرابکاری در روند گفت وگوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان طالبان گفت:به نظر می رسد راه برای انجام عملیات نظامی علیه شبه نظامیان درحال هموار شدن است.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان روز شنبه گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع معروف به پدر معنوی طالبان، «عمران خان» رییس حزب تحریک انصاف، «مولانا عبدالعزیز» امام جماعت سابق مسجد لعل ( سرخ ) اسلام آباد، ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و مفتی «کفایت الله» یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

به نقل از منابع خبری؛ عمران خان و مفتی کفایت الله روز گذشته - دوشنبه - از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و مولانا فضل الرحمان رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

به نقل از روزنامه جنگ ؛ شاهد الله شاهد سخنگوی تحریک طالبان پاکستان تصمیم تحریک انصاف و جمعیت علمای اسلام شاخه فضل مبنی بر خودداری از پیوستن به کمیته مذاکراتی طالبان را تاسف آمیز و ناامیدکننده دانست و افزود: اسامی جدیدی تحت بررسی برای نمایندگی طالبان است که از جمله آن می توان به نامهای انصار عباسی و اوریا مقبول جان دو تن از روزنامه نگاران برجسته پاکستان اشاره کرد.

رسانه های خبری گزارش دادند : انصار عباسی و اوریا مقبول خان هم سیاست عدم مشارکت در هیچ یک از طرفین مذاکرات صلح میان دولت و طالبان را اتخاذ کرده اند.

آساق ** 1095/1547
کد N103644

وبگردی