آفتاب

پیوستن شبه‌نظامیان اندونزی به جنگ داخلی سوریه

پیوستن شبه‌نظامیان اندونزی به جنگ داخلی سوریه

بر اساس یک گزارش جدید، تعدادی از شهروندان اندونزی به هزاران شبه‌نظامی خارجی که به سوریه سفر کرده‌اند تا به گروه‌های افراط‌گر در جنگ با حکومت بشار اسد کمک کنند، پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تحلیلگران می‌گویند این مساله ممکن است موجب احیای جنبش تضعیف شده افراطگرایان در اندونزی و همچنین حملات آن‌ها به اقلیت شیعه در این کشور شود.

این گزارش از سوی موسسه تحلیل سیاسی جنگ در جاکارتا تهیه شده و تصریح می‌کند که جنگ داخلی سوریه که به سومین سال خود نزدیک می‌شود، به حدی باعث درگیر شدن ذهن افراط‌گران اندونزیایی شده که هیچ جنگ خارجی دیگری قبلا موفق به این کار نشده بود.

این گزارش تاکید دارد: اشتیاق برای جنگ در سوریه مستقیما ناشی از معادشناسی اسلامی است که تاکید دارد در آخرالزمان نبرد پایانی و سرنوشت‌ساز در سرزمین شام که شامل سوریه، اردن، لبنان، فلسطین و اسرائیل است، رخ خواهد داد. همچنین اخبار مربوط به مبارزه نیروهای دولت سوریه با سنی‌های این کشور بسیار در رسانه‌های اندونزی و سایت‌های افراطگر برجسته می‌شوند.

سیدنی جونز، مدیر این موسسه اظهار داشت، وزارت امور خارجه اندونزی بر اساس اطلاعات به دست آمده از جانب دولت سوریه برآورد کرده از سال 2012 دست‌کم 50 اندونزیایی از طریق ترکیه به سوریه رفته‌اند تا دست به مبارزه مسلحانه بزنند.

وی تاکید کرد، این برآورد نوعی حدس و گمان است. با این حال گزارش موسسه وی هشدار می‌دهد این رخداد ممکن است افزایش یابد.

جونز خاطرنشان ساخت: شبه‌نظامیان اندونزی به آسانی می‌توانند از طریق هواپیماهای تجاری به ترکیه بروند و در ترکیه نیز گروه احرار الشام به آن‌ها کمک می‌کند، از طریق مرز سوریه وارد این کشور شوند.

به گفته وی برخی شبه‌نظامیان اندونزی نیز وارد گروه افراط‌گری موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) شده‌اند.

وی افزود: دو نگرانی اصلی در ارتباط با شبه‌نظامیان اندونزی وجود دارد. نخستین نگرانی بازگشت آن‌ها به کشورشان و دومی نیز رهبری مجدد جنبش بسیار ضعیف شده شبه‌نظامیان افراطگر در اندونزی است.

انتهای پیام

کد N95193

وبگردی