آفتاب

رئیس شورای اروپا:پیشنهاد ما برای همکاری نزدیک تر با اوکراین پابرجاست

رئیس شورای اروپا:پیشنهاد ما برای همکاری نزدیک تر با اوکراین پابرجاست

تهران-ایرنا- رئیس شورای اروپا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ خاطر نشان کرد که پیشنهاد برای روابط نزدیک تر میان اتحادیه اروپا و اوکراین همچنان پابرجاست.

به گزارش پایگاه اینترنتی اینترفاکس، هرمان وان رومپوی رئیس شورای اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد:این پیشنهاد همچنان پابرجاست. می دانیم که زمان درطرف ماست. آینده اوکراین با اتحادیه اروپا گره خورده است.

این مقام ارشد شورای اروپا در ادامه افزود:ما برحق کشورهای مستقل در پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی همچون مولداوی و گرجستان تاکید می کنیم.برخی افراد فکر می کنند که اروپایی ها افراد بی اطلاع و ساده ای هستند و اینکه ما بر سیاست چماق و هویچ تاکید داریم. ما سیاست دفع کشورها را دنبال نمی کنیم.

هرمان وان روپوی بار دیگر پیشنهاد بروکسل به همکاری نزدیک تر با اوکراین را مطرح کرد.درعین حال وی گفت که اتحادیه اروپا نمی خواهد اوکراین به خاطر روابطش با اتحادیه اروپا روابط با کشورهای دیگر از جمله کشورهای شوروی سابق را کنار بگذارد.

اظهارات این مقام ارشد اتحادیه اروپا درحالی مطرح شده است که آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو درکنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که اوکراین باید بدون دخالت های خارجی مسیر توسعه خود را انتخاب کند.

راسموسن افزود:اوکراین باید این آزادی عمل را داشته باشد که مسیر خود را بدون فشارهای خارجی انتخاب کند.

اعتراض ها در اوکراین از زمان امتناع ویکتور یانوکوویچ برای امضای توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا آغاز شد و این درحالی است که این اعتر اض ها در چندروز اخیر به اوج خود رسید که نگرانی های مقامات غربی را به همراه داشته است.

از زمان تشدید درگیری و خشونت ها در اوکراین تاکنون شش تن کشته شده اند و این درحالی است که مقامات غرب نسبت به تشدید درگیری ها در اوکراین هشدار داده اند و از طرفین درگیر خواسته اند تا به تنش ها پایان دهند و با گفت وگو اختلافاتشان را حل و فصل کنند.

براساس اعلام وزارت کشور اوکراین از زمان آغاز اعتراض ها علیه دولت یانوکوویچ در نوامبر گذشته تاکنون حدود 234معترض ضد دولتی دستگیر شده اند.

حدود 140تن منتظر محاکمه هستند و وزارت کشور اوکراین نیز اعلام کرد که در درگیری های اخیر میان نیروهای پلیس و معترضان چهار تن کشته شدند. در این درگیری ها همچنین 500 تن زخمی شدند.

مترجمام**9234**1856
کد N95047

وبگردی